Δυτική Ελλάδα: Σε πλήρη εξέλιξη ο εκσυγχρονισμός του συστήματος των φωτεινών σηματοδοτών

23.12.2021 / 21:16
900

Του Χρήστου Ξάνθη

Το έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα, σε ώρες αιχμής, στο κέντρο της Πάτρας το οποίο επανέκαμψε μετά τη λήξη της δεύτερης καραντίνας, ξανά φέρνει στο προσκήνιο τη συζήτηση για τη ρύθμιση των φωτεινών σηματοδοτών. Και αυτό διότι η διάρκεια του πράσινου και του κόκκινου σηματοδότη αποτελεί μια από τις σημαντικές παραμέτρους για τη διαχείριση της κυκλοφορίας των οχημάτων, ιδιαίτερα στους επιβαρυμένους οδικούς άξονες.

Αναλογιστείτε, πόσες φορές έχουν ταλαιπωρηθεί οι οδηγοί που είχαν την κακή τύχη να περάσουν από το κέντρο την ώρα που είχε τεθεί εκτός λειτουργίας ένα φανάρι, και θα καταλάβετε τι εννοούμε. Μάλιστα, εάν σκεφτούμε ότι απαιτείται η παρουσία προσωπικού της Τροχαίας για τη διαχείριση της κυκλοφορίας, κατανοεί κανείς πόσο σημαντική είναι, αφενός η λειτουργία και αφετέρου η σωστή διαχείριση των φαναριών.

Αρμόδια για τη συντήρηση και τη διαχείριση των φωτεινών σηματοδοτών είναι η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, η οποία υλοποιεί ένα τεράστιο πρόγραμμα, ύψους   1.815.000 ευρώ, για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση των φαναριών σε όλη την επικράτεια της Περιφέρειας. Το νέο σύστημα αποτελείται από υπολογιστές κυκλοφορίας και ρυθμιστές κυκλοφορίας, καθώς και από τον εξοπλισμό διασύνδεσης μεταξύ τους. Επίσης, προβλέπονται 250 ρυθμιστές κυκλοφορίας, οι οποίοι συνδέονται είτε ενσύρματα, είτε ασύρματα με το νέο κέντρο φωτεινής σηματοδότησης. Από εκεί θα γίνεται επιτήρηση και αναγγελία βλαβών, συλλογή, καταγραφή, ανάλυση στοιχείων κυκλοφορίας, επιλογή προγράμματος για κάθε κόμβο, εφαρμογή κυκλοφοριακών προγραμμάτων, ομαδοποίηση κόμβων, αντίστροφη μέτρηση για τους πεζούς, προμήθεια και τοποθέτηση ηχητικής διάταξης τυφλών.  

Το έργο, όπως αναφέρει στον «Νεολόγο» των Πατρών, το αρμόδιο στέλεχος της Διεύθυνσης Έργων της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και αρμόδιος της υπηρεσίας των φωτεινών σηματοδοτών Αντώνιος Παρασκευόπουλος, προχωρά με γοργούς ρυθμούς και ήδη το 60% των φαναριών έχουν αναβαθμιστεί ώστε να μπορούν να συνδεθούν με το Κέντρο Ελέγχου. Παράλληλα τοποθετούνται και led λάμπες ώστε να γίνεται οικονομία στην κατανάλωση ενέργειας.

Οι καθυστερήσεις

Παρά τη σπουδαιότητα των φαναριών στη ρύθμιση της κυκλοφορίας, η τοποθέτηση ενός νέου ή ακόμη και η ρύθμιση ενός υπάρχοντος φαναριού, έχει αποδειχθεί διαχρονικά στην πράξη μια χρονοβόρα διαδικασία. Το γιατί εξηγεί μιλώντας στον «Νεολόγο» των Πατρών κ. Παρασκευόπουλος. Όπως αναφέρει  οι υπηρεσίες της Περιφέρειας συλλέγουν τις σχετικές εισηγήσεις των φορέων, συλλόγων ή και της Τροχαίας και προχωρούν σε μετρήσεις φόρτου κυκλοφορίας οχημάτων. Όταν συλλέξουν όλα τα απαραίτητα στοιχεία, έχουν δύο δρόμους για να κινηθούν. Ο ένας είναι να αναθέσουν το έργο σε συγκοινωνιολόγο,  ο οποίος εκπονεί τη σχετική  κυκλοφοριακή μελέτη η οποία προωθείται στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ώστε να δοθεί το «πράσινο φως» για να τοποθετηθούν ή να ρυθμιστούν τα φανάρια.

Ο δεύτερος  είναι η υπηρεσία της Περιφέρειας να στείλει απευθείας στο Υπουργείο τα στοιχεία και τις μετρήσεις και έπειτα να περιμένει την έγκριση για να προχωρήσει η ρύθμιση των φαναριών.

Ωστόσο σύμφωνα με τον κ. Παρασκευόπουλο οι δύο τρόποι έχουν δυο βασικές διαφορές, του κόστους και του χρόνου. Συγκεκριμένα για τον πρώτο τρόπο, η Περιφέρεια θα πρέπει να πληρώσει με ιδίους πόρους την εργασία του Συγκοινωνιολόγου, όμως γλιτώνει χρόνο.

Με τον  δεύτερο τρόπο η Περιφέρεια δεν πληρώνει, ωστόσο η τελική έγκριση μπορεί να έρθει  ακόμη και 6 μήνες μετά.

Που οφείλονται οι βλάβες

Ο κ. Παρασκευόπουλος εξηγεί στον «Νεολόγο» των Πατρών, πως οι συχνότερες βλάβες δεν οφείλονται σε πρόβλημα στα φανάρια αλλά στο υπόγειο ηλεκτρολογικό δίκτυο το οποίο είναι ίδιο εδώ και 40-50 χρόνια με αποτέλεσμα κάποιες φορές και ειδικά μετά από κακοκαιρία να δημιουργούνται βλάβες με τα συνεργεία της Περιφέρειας να σπεύδουν να τις διορθώσουν. Παράλληλα καταγράφονται και περιστατικά δολιοφθορών στα φανάρια ή καταστροφών λόγω τροχαίων ατυχημάτων.

Πρόσφατα η μεγάλη καθυστέρηση στην παραλαβή των ανταλλακτικών λόγων και της πανδημίας έχει δημιουργήσει νέα προβλήματα στην επιδιόρθωση βλαβών για παράδειγμα σε μια κατεστραμμένη πλακέτα ωστόσο οι υπάλληλοι της Περιφέρειας προσπαθούν να κάνουν ό,τι καλύτερο μπορούν.

Η αντιδρόμηση της Κανακάρη

Στην Πάτρα εδώ και χρόνια έχει προαναγγελθεί από τον Δήμο Πατρέων πως θα προχωρήσει μια σημαντική κυκλοφοριακή ρύθμιση στην πόλη αφού η Κανακάρη και η Κορίνθου αντιδρομούνται ώστε να επιλυθεί ένα σημαντικό πρόβλημα που πλήττει την πόλη το Κυκλοφοριακό. Ωστόσο αυτή η κυκλοφοριακή αλλαγή δεν έχει πραγματοποιηθεί με αποτέλεσμα να δημιουργούνται προβλήματα ακόμη και στην διαχείριση των φαναριών. Συγκεκριμένα σε σχεδόν όλες τις καθέτους οδούς επί της οδού Κανακάρη αλλά και Κορίνθου έχουν τοποθετηθεί νέα φανάρια ανάποδα με τα υπάρχοντα αφού θα αλλάξει η φορά ροής των οχημάτων.

Τα νέα φανάρια τοποθετήθηκαν από τον Δήμο Πατρέων με τη συνδρομή της Περιφέρειας η οποία τα διέθεσε. Ωστόσο εδώ και 4 χρόνια η αντιδρόμηση δεν προχωρά και τα διπλά φανάρια δημιουργούν προβλήματα στους οδηγούς αφού σε αρκετές περιπτώσεις τα φανάρια των αντιδρομημένων οδών επικαλύπτουν και κάποιες φορές κρύβουν τα εν λειτουργία με αποτέλεσμα να δημιουργείται σύγχυση στους οδηγούς ειδικά σε επισκέπτες της πόλης που δεν γνωρίζουν την πραγματικότητα με τον κίνδυνο πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος να είναι συχνός ενώ όταν ολοκληρωθεί το έργο διασύνδεσης των φαναριών με το Κέντρο Ελέγχου θα ολοκληρωθεί χωρίς αυτά των μεγάλων οδών και των καθέτων αυτών.

(από την εφημερίδα “Νεολόγος”).

Ακολουθήστε το dete.gr στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News απο τον υπολογιστή αλλά και από την εφαρμογή Google News του κινητού σας.

Σχετικά Άρθρα

ροή ειδήσεων

πρωτοσέλιδα