Το τρένο «σφυρίζει» ξεσηκωμό! Μιλούν στις «7Μ» οι Πρόεδροι Εκπολιτιστικών Συλλόγων περιοχών που απειλούνται με διχοτόμηση | dete

Το τρένο «σφυρίζει» ξεσηκωμό! Μιλούν στις «7Μ» οι Πρόεδροι Εκπολιτιστικών Συλλόγων περιοχών που απειλούνται με διχοτόμηση

Αποφασισμένοι είναι ο κάτοικοι της βόρειας Πάτρας να μην αφήσουν να περάσει η επίγεια χάραξη του σύγχρονου ηλεκτροκίνητου τρένου, τονίζοντας ότι πρόκειται για μια υπόθεση που αφορά το μέλλον των παιδιών τους, αλλά και την πόλη τους. Την αποφασιστικότητά τους αυτή είναι διατεθειμένοι να την δείξουν και στον υπουργό Υποδομών Κώστα Καραμανλή όταν τελικά αυτός αποφασίσει να κατέβει στην αχαϊκή πρωτεύουσα για να παρουσιάσει την δική του πρόταση για το σύγχρονο τρένο και το πώς αυτό θα φτάσει στον αστικό ιστό της Πάτρας και από εκεί στο νέο λιμάνι.

Μέχρι σήμερα ο υπουργός δεν έχει παρουσιάσει καμία επίσημη πρόταση. Μόνο διαρροές και μία παγιωμένη αρνητική στάση για την υπογειοποίηση της γραμμής, τονίζοντας από την μια  ότι δεν υπάρχουν χρήματα και από την άλλη ότι το έργο αυτό είναι… ουτοπία. Για τους κατοίκους η μόνη αποδεκτή πρόταση είναι η εξής: Υπόγεια χάραξη με την μορφή cutandcover από το Ρίο έως τον Άγιο Διονύσιο αρχικά και στη συνέχεια από τον Άγιο Διονύσιο στον Άγιο Ανδρέα. Σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζουν μάλιστα για το πρώτο κομμάτι του έργου (Ρίο – Καννελοπούλου – Άγιος Διονύσιος) όχι μόνο υπάρχει προμελέτη και κοστολόγιο προϋπολογισμού αλλά έχουν εξασφαλιστεί και 130 εκατομμύρια ευρώ από πρόγραμμα του ΕΣΠΑ τα οποία υπάρχουν σε συγκεκριμένο κονδύλι. Το μόνο που εκκρεμεί, σύμφωνα πάντα με τους κατοίκους, για να προχωρήσει η υπόγεια χάραξη είναι η εξασφάλιση της χρηματοδότησης του δεύτερου κομματιού, κάτι που μπορεί να γίνει εύκολα μέσα από τα τρέχοντα προγράμματα του ΕΣΠΑ ή της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

11 σύλλογοι, χιλιάδες κάτοικοι, σηκώνουν το γάντι στον Υπουργό Υποδομών και προειδοποιούν με κλιμάκωση κινητοποιήσεων

Μιλούν για βυθίσεις δύο μέτρων

Επίσης εξηγούν ότι όταν μιλούν για την υπογειοποίηση του τρένου με την μορφή cutandcover δεν εννοούν κάποια βύθιση βάθους 10 ή 20 μέτρων στη γη, αλλά δύο μέτρων, κάτι που σημαίνει ότι δεν χρειάζονται ούτε υπόγειοι σταθμοί, ούτε διάφορα ακόμα που έχουν ακουστεί κατά καιρούς.

Όπως λένε τα μέλη της συντονιστικής επιτροπής του αγώνα που έχουν ξεκινήσει εδώ και πάνω από τέσσερα χρόνια έχουν απευθυνθεί σε  τεχνικούς και μελετητές σημαντικού βεληνεκούς οι οποίοι στις δικές τους μελέτες, τονίζουν ότι το έργο όχι μόνο μπορεί να προχωρήσει, αλλά το κόστος του δεν πρόκειται να ξεπεράσει σε καμία περίπτωση τα 300 εκατομμύρια ευρώ σε όλο το μήκος της γραμμής.

Κι η απορία τους είναι η εξής: Γιατί ο κ. Καραμανλής επιμένει όταν έχουν γίνει παρόμοια έργα στα Σεπόλια της Αθήνας, όταν το τρένο φτάνει στο Αίγιο υπογείως και όταν όλα τα στοιχεία που υπάρχουν μέχρι ώρας από τα έργα που έχουν ξεκινήσει δείχνουν ότι στην περίπτωση της επίγειας χάραξης θα υψωθεί στην παραλιακή ζώνη της Πάτρας ένα τείχος τουλάχιστον τριών μέτρων που θα κόψει την πόλη στα δυο, θα υποβαθμίσει την ποιότητα της ζωής τους και ταυτόχρονα θα είναι αντιαισθητικό για την επισκεψιμότητα της πόλης;

11 Σύλλογοι, χιλιάδες κάτοικοι

Οι ίδιοι λοιπόν είναι αποφασισμένοι και έχουν μαζί τους τη δημοτική αρχή, την ομόφωνη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, την εισήγηση του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδος και σε τελική ανάλυση όλη την πόλη, αφού ολοένα και περισσότερες περιοχές της Πάτρας τους έχουν εκφράσει την συμπαράσταση στον αγώνα που έχουν ξεκινήσει.

Το όλο θέμα αφορά μία σειρά περιοχών της Πάτρας που ξεκινούν από το Ρίο, τον Καστελόκαμπο, τα Μποζαίτικα, την Παραλία Προαστίου τους Αμπελόκηπους, την Δροσιά, τον Άγιο Παντελεήμονα, την Αγυιά, την Τερψιθέα και καταλήγουν στον Άγιο Διονύσιο, εκεί που θα φτιαχτεί ο νέος σταθμό τους ΟΣΕ.

Συνολικά 11 σύλλογοι της Πάτρας και χιλιάδες κάτοικοί της έχουν ενώσει τις φωνές τους για το ζήτημα της υπόγειας χάραξης. Οι «7 Μ» μίλησαν με τέσσερις εκπροσώπους τους οι οποίοι αναφέρθηκαν στα βασικά σημεία που τους κάνουν  να εναντιώνονται στην έλευση του σύγχρονου τρένου με επίγεια χάραξη, με όλους τους να τονίζουν ότι βρίσκονται σε εγρήγορση.

 

Γιάννης Καννελόπουλος (εκπολιτιστικός σύλλογος Καστελόκαμπου): «Δεν θα αφήσουμε την διχοτόμηση της πόλη μας να περάσει»

«Έχουμε ξεκαθαρίσει την θέση μας από την αρχή. Θέλουμε την υπόγεια χάραξη, ξέροντας ότι σε αντίθεση με όσα μας λέει ο κ. Καραμανλής υπάρχει  προμελέτη και μελέτη κόστους για το έργο που δεν ξεπερνά τα 350 με 300 εκατομμύρια ευρώ, χωρίς σε αυτά να περιλαμβάνεται η έκπτωση του 30% που δίνουν συνήθως οι εργολάβοι προκειμένου να κερδίσουν τους αντίστοιχους διαγωνισμούς. Με λίγα λόγια το κόστος του έργου θα είναι συνολικά γύρω στα 280 εκατομμύρια ευρώ.

Μάλιστα από τα χρήματα αυτά υπάρχουν ήδη 130 εκατομμύρια ευρώ για το κομμάτι του Ρίο – Άγιος Διονύσιος από πρόγραμμα του ΕΣΠΑ. Η υπογειοποίηση του τρένου δεν είναι  ουτοπία όπως θέλουν κάποιοι να μας πείσουν.  Αντίθετα, είναι ο μοναδικός ρεαλιστικός τρόπος για να φτάσει το τρένο στην Πάτρα, χωρίς να κοστίσει στην πόλη η διχοτόμηση της από την παραλιακή ζώνη.

Ο προηγούμενος υπουργός Υποδομών κ. Σπίρτζης υπέδειξε το πώς μπορεί να γίνει αυτό το έργο, αναγκάζοντας τον κ. Καραμανλή να αλλάξει όλα αυτά που μας έλεγε  στην αρχή  όταν υποστήριζε ότι δεν υπάρχουν προμελέτες, κοστολόγια και ότι δεν υπάρχει τίποτα. Μας έλεγε ότι άνοιξε το συρτάρι του και βγήκαν αράχνες. Ψέματα όμως. Υπήρχαν, υπάρχουν και αυτό αποδείχτηκε.

Αυτό που ζητάμε είναι την πλήρη υπόγεια χάραξη της γραμμής με την μορφή cutandcover και τη δημιουργία πάνω σε αυτό ενός γραμμικού πάρκου που θα ξεκινά από το Ρίο. Δεν θα άλλαζε ένα τέτοιο έργο την όψη της παραλιακής ζώνης της Πάτρας από το αίσχος που θέλουν να μας φτιάξουν;

Δεν θα αφήσουμε την διχοτόμηση της πόλη μας να περάσει. Η επίγεια χάραξη θα φέρει ένας τείχος στην παραλιακή ζώνη της Πάτρας που θα φτάσει τουλάχιστον τα τρία με τέσσερα μέτρα.

Όσοι δεν μας πιστεύουν ας πάνε στο Κιάτο να το δουν.  Είμαστε ανένδοτοι και αποφασισμένοι και το δείξαμε αυτό όταν δεν αφήσαμε τα συνεργεία να ξηλώσουν τις γραμμές του Προαστιακού. Έτσι θα συνεχίσουμε, το ίδιο αποφασιστικά και η πόλη είναι μαζί μας. Το τρένο θα έρθει στην Πάτρα με υπόγεια χάραξη, διαφορετικά αν πράγματι δε έχουν ή δεν θέλουν να βάλουν τα λεφτά, τότε ας αφήσουν το έργο για αργότερα. Γιατί είναι ένα έργο που κρίνει το μέλλον της πόλη μας και τις ζωές των παιδιών μας».

Νίκος Κορωναίος (εκπολιτιστικός σύλλογος Ρίου):«Αν δεν αξίζει η Πάτρα 300 εκατομμύρια, τότε ας μας πει ο κύριος υπουργός να πάμε να…  πνιγούμε»

«Αυτό που θέλουμε να περάσουμε στον κ. Καραμανλή ο οποίος επιμένει στην επίγεια χάραξη είναι ότι η έλευση του σύγχρονου τρένου στην Πάτρα δεν είναι ένα έργο δεκαετίας ή εικοσαετίας, αλλά ένα έργο το οποίο θα μείνει και θα χαρακτηρίζει την πόλη για τις επόμενες γενιές της. Κατά συνέπεια δεν θα πρέπει να δούμε το όλο θέμα κοντόφθαλμα, αλλά με μία μακροπρόθεσμη προοπτική.

Η υπόγεια χάραξη θα κρίνει το μέλλον της πόλης και εμείς αυτό το μέλλον δεν το διχοτομούμε. Ο κ. Καραμανλής που μέχρι στιγμής έχει δείξει μία απαξιωτική συμπεριφορά για την πόλη μας, όχι μόνο με την στάση του, αλλά ακόμα και με την εκφορά του λόγου του, καθώς στη συνάντηση που είχαμε προ μηνών μαζί του, όταν ανεβήκαμε στην Αθήνα με τον δήμαρχο, μιλούσε λες και απευθυνόταν σε άτομα κατώτερα του, θα πρέπει να το καταλάβει αυτό.

Πέρα από το τρένο ως Πατρινοί δεν δεχόμαστε αυτή την συμπεριφορά που μας υποβαθμίζει ως πολίτες. Και εκτός αυτού, δεν γίνεται να δίνονται τόσο χρήματα για την Αθήνα και την Θεσσαλονίκη και την Πάτρα να την απαξιώνουν έτσι. Βλέπετε, εμείς εδώ στο νομό, δυστυχώς δεν έχουμε βουλευτές που να αγαπούν τον τόπο τους και να νοιάζονται για αυτόν, όλοι τους βάζουν πάνω από όλα το πολιτικό τους συμφέρον, με προεξάρχοντα τον κ. Φωτήλα.

Στο προκείμενο όμως: Εξηγήσαμε στον κ. υπουργό ότι τα χρήματα που λέει ότι θα κοστίσει η υπόγεια χάραξη δεν ισχύουν, είναι παραμύθια αυτά που υποστηρίζει. Τα ίδια έλεγε στην αρχή και ο προκάτοχος του ο κ. Σπίρτζης. Το έργο θα κοστίσει γύρω στα 280 με 300 εκατομμύρια ευρώ. Αν δεν αξίζει η Πάτρα 300 εκατομμύρια, τότε ας μας πει καλύτερα ο κύριος υπουργός να πάμε να…  πνιγούμε.

Εμείς είμαστε εδώ, αποφασισμένοι να συνεχίσουμε τον αγώνα μας, έχοντας καταφέρει όλο αυτό το διάστημα αρκετά πράγματα. Το μεγαλύτερο όμως κατόρθωμα είναι ότι μπορέσαμε να ξυπνήσουμε την πόλη και να την κάνουμε να καταλάβει τι πάει να γίνει με την επίγεια χάραξη.

Έτσι όπως δεν αφήσαμε να περάσει το ξήλωμα του προαστιακού, δεν θα αφήσουμε να περάσει και η επίγεια γραμμή που διχοτομεί την πόλη μας και υποβαθμίζει τις ζωές μας. Είμαστε σε εγρήγορση. Να το θυμάται αυτό ο κύριος υπουργός και όσοι τον υποστηρίζουν».

Γιώργος Μαγιάκης (σύλλογος Αγυιάς και Τερψιθέας): «Η ανάπτυξη δεν έχει να κάνει μόνο με το εμπορικό κομμάτι»

«Οι κοινωνίες προχωρούν μπροστά και βελτιώνονται. Η περιοχή της Αγυιάς και της Τερψιθέας στην οποία διαμένουμε πριν από 50 χρόνια ήταν βάλτος. Κατορθώσαμε όμως όλο αυτό το διάστημα να την κάνουμε μία αναπτυσσόμενη περιοχή που μπορεί και προσφέρει στους κατοίκους της μια ποιότητα ζωής.

Δεν θα αφήσουμε το έργο της επίγειας χάραξης του τρένου να μας πάει και πάλι πίσω, όταν  η σύγχρονη τεχνολογία στον κατασκευαστικό κλάδο έχει προχωρήσει αρκετά, κάνοντας πολλά βήματα μπροστά. Η επίγεια χάραξη θα υποβαθμίσει τη συνοικία μας και τις ζωές μας και αυτό δεν θα το επιτρέψουμε.

Μιλάμε βλέπετε για ένα έργο που έχει να κάνει με τις ζωές και το μέλλον των παιδιών μας. Δεν ζητάμε μεσοβέζικες λύσεις. Ζητάμε την υπογειοποίηση της γραμμής με τη μέθοδο cutandcover και τη δημιουργία ενός γραμμικού πάρκου που θα αναβαθμίσει όλη την πόλη.

Η ανάπτυξη δεν έχει να κάνει μόνο με το εμπορικό κομμάτι και την όπως και όπως σύνδεση του τρένου με το νέο λιμάνι, δεσμεύοντας τις ζωές τόσων και τόσων περιοχών της Πάτρας.

Ανάπτυξη είναι η ποιότητα της ζωής των κατοίκων μιας πόλης, να μπορούν να απολαμβάνουν την θάλασσα τους, να κάνουν την βόλτα τους στην παραλιακή ζώνη και όχι να είναι κλεισμένοι σε τείχη.

Μόνο έτσι η Πάτρα μπορεί να έχει έναν αναπτυξιακό χαρακτήρα, με μια ελεύθερη παραλιακή ζώνη, προσελκύοντας επισκέπτες. Και αυτά μπορεί να τα προσφέρει μόνο η υπόγεια χάραξη και το γραμμικό πάρκο».

Σπύρος Ματαράγκας (σύλλογος Δροσιάς): «Εγκλωβισμένοι ανάμεσα στο τείχος του τρένου και σε αυτό της νέας εθνικής οδού»

«Η επίγεια χάραξη θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα σε όλες τις περιοχές από τις οποίες περνάει το τρένο, υψώνοντας τείχη και μη δίνοντας πρόσβαση στους πολίτες, ενώ εκτός αυτού θα εγκλωβίσει συνοικίες όπως η δική μας που θα είναι κλεισμένη ανάμεσα στο τείχος του τρένου και σε αυτό της νέας εθνικής οδού.

Καταλαβαίνετε τι σημαίνει αυτό για την ποιότητα της ζωής των κατοίκων της και για τα παιδιά μας. Είναι δεδομένο ότι η ζωή όλων μας με την έλευση ενός σύγχρονου τρένου που θα περνάει επίγεια μέσα από όλο το παραλιακό μέτωπο της Πάτρας θα χειροτερέψει. Όμως ένα τέτοιο κακό δεν αφορά μόνο κάποιες περιοχές, αφορά όλη την πόλη.

Ο κ. Καραμανλής και το επιτελείο του στο υπουργείο Υποδομών οφείλει να λάβει υπόψη του όλους τους παράγοντες και όλα τα στοιχεία των μελετών προτού πάρει τις αποφάσεις του. Η υπόγεια χάραξη δεν θα κοστίσει όσα χρήματα μας λέει. Περιμένουμε να ακούσουμε την πρόταση του. Τα σημεία που έχουν διαρρεύσει και τα οποία αναφέρονται σε βυθίσεις του τρένου, δεν μας ικανοποιούν, μας βρίσκουν κάθετα αντίθετους.

Με την επίγεια χάραξη καταργείται επιπλέον ο Προαστιακός ο οποίος έχει δώσει την γειτονιά μας ζωή, διευκολύνοντας τις μετακινήσεις μας προς το κέντρο και φέρνοντας κόσμο στα μαγαζιά της περιοχής μας.

Αγωνιζόμαστε για να παραμείνει ζωντανό το τρενάκι της Πάτρας, δεν θα το αφήσουμε να καταργηθεί. Η μελέτη του 2012 που λέγεται ότι προωθεί το υπουργείο Υποδομών, δεν περιλαμβάνει τον Προαστιακό.

Αντίθετα η υπόγεια χάραξη τον κρατάει ζωντανό. Αυτό που ζητάμε είναι υπόγεια χάραξη και ένα γραμμικό πάρκο που θα αλλάξει την όψη της παραλιακής ζώνης της Πάτρας.

Δεν μπορεί ο κύριος υπουργός και η κυβέρνηση του να υπερθεματίζουν τους Αβραμόπουλο και Μπακογιάννη για την υπόγεια χάραξη στα Σεπόλια, ένα έργο μεγάλο, με μία γραμμή αρκετών χιλιομέτρων και την ίδια στιγμή να αναθεματίζουν την Πάτρα που ζητάει κάτι παρόμοιο για ορισμένα εκατοντάδες μέτρα. Δεν είναι αυτό μία αντίφαση;

Επιπλέον, θα πρέπει να γνωρίζουν οι κύριοι της κυβέρνησης ότι η υπόγεια χάραξη και το γραμμικό πάρκο θα είναι ένα αναπτυξιακό έργο, όχι το επίγειο τρένο.

Μία πόλη για να μπορέσει να προκαλέσει το ενδιαφέρον επενδυτών θα πρέπει να έχει μια αισθητική και να είναι όμορφη και για να έχει μια πόλη τέτοια στοιχεία θα πρέπει να έχει ελεύθερη την παράκτια ζώνη της, χωρίς τοίχους και υψώματα, να βλέπει την θάλασσα της.

Με αποκλεισμούς και τείχος μπροστά από την αρχή έως το τέλος της παραλιακής της ζώνης η Πάτρα χάνει την θάλασσα της, χάνει το θαλάσσιο μέτωπο της. Γιατί αγωνιζόμασταν όλα αυτά τα χρόνια, τότε;»

Το όραμα του γραμμικού πάρκου

Το γραμμικό πάρκο είναι, σύμφωνα με τους κατοίκους, αλλά και την δημοτική αρχή ένα από τα μεγάλα αβαντάζ της πλήρους υπογειοποίησης της γραμμής του σύγχρονου τρένου.

Το σενάριο αυτό της πλήρους υπόγειας χάραξης δίνει το έναυσμα σε φορείς, και κατοίκους για τη δημιουργία ενός  χώρου που θα δώσει άλλη όψη στην παραλιακή ζώνη της Πάτρας ,  ενώ θα την κάνει αναπτυξιακή και ελκυστική.

Γραμμικό πάρκο δεν υπάρχει στην Πάτρα ασφαλώς, το συναντάς όμως στα Σεπόλια, στη Λευκωσία και σε μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις. Το σχέδιο του δήμου για δημιουργία ενός γραμμικού πάρκου αναφέρει ότι αυτό θα ξεκινάει από το Ρίο και θα καταλήγει στο αστικό κέντρο της Πάτρας, στον σύγχρονο σταθμό του Αγίου Διονυσίου, πάνω ακριβώς δηλαδή από τη γραμμή της υπόγειας χάραξης.

Θα είναι μήκους 6,5 χιλιομέτρων. Πρόκειται για ένα μεγαλόπνοο έργο που θα δώσει τη δυνατότητα στους Πατρινούς να κάνουν πολλά και σημαντικά πράγματα, σε έναν κοινόχρηστο χώρο που θα αναδεικνύει την πόλη.

Μέσα σε αυτό πρόκειται  να συμπεριληφθούν ποδηλατόδρομος, χώρος για άθληση και περιπάτους, παγκάκια, δέντρα, παιδικές χαρές και πολλά ακόμα. Είναι μία πρόταση που είχε κάνει ο δήμος όταν διεκδικούσε την υπογειοποίηση του τρένου, επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ.

 

Κ.Α.

(από εφημερίδα 7 Μέρες Ενημέρωση)