Το λιθόστρωτο και η παραλία | dete

Το λιθόστρωτο και η παραλία

Του Δημήτρη Δελέγκου

Είναι πασιφανές ότι ολόκληρη η ελληνική κοινωνία ζει σε δύο διαφορετικές νοητικές χώρες. Στη μία ζουν οι λιγοστοί που έχουν ριχτεί στην αναζήτηση του πλούτου με κάθε μέσο και βοήθεια και στην άλλη όσοι πιστεύουν πως κάτω από το «λιθόστρωτο» υπάρχει η ευτυχία ή η παραλία, σύμφωνα με το σύνθημα που κυριαρχούσε στους τοίχους του Παρισιού τον Μάη του ’68.

Το φαινόμενο αυτό, δηλαδή, του παράλληλου σύμπαντος ακολουθείται και στην τοπική κοινωνία. Προσφάτως έπεσε το βλέμμα μου σε ένα άρθρο που αναφέρονταν στην Επανάσταση του 1821 με αφορμή τον μελλοντικό εορτασμό των διακοσίων χρόνων της. Παράλληλα το άρθρο αναφέρονταν και σε μια άλλη επανάσταση, αυτή του Οκτωβρίου του 1917. Η επονομαζόμενη και γνωστή ακόμα και στους επικριτές της ως Οκτωβριανή Επανάσταση.

Αμέσως μου ήρθε στο μυαλό το βιβλίο του αμερικανού συγγραφέα Τόμας Πίντσον με τίτλο «Έμφυτο Ελάττωμα»  (Εκδόσεις Καστανιώτη 2011). Η δολοφονία κάποιου, η σύλληψη του δράστη, η προσδοκία για απόδοση δικαιοσύνης και ηθική δικαίωση, η επέμβαση του πολιτικού συστήματος και το κλείσιμο της υπόθεσης. Όλα αυτά τοποθετημένα στην Αμερική του 1930 με την ανατρεπτική οπτική ενός από τους μεγαλύτερους συγγραφείς του 21ου αιώνα.

Σε πρώτη φάση απόρησα. Αποκλείεται σκέφτηκα αυτοί που γράφουν τέτοια άρθρα να έχουν διαβάσει Τόμας Πίντσον. Εδώ μόνο αυτοί που τα οπίσθια τους έχουν βγάλει καλόγηρο από τη μελέτη έχουν φτάσει στο σημείο ότι πίσω από την δολοφονία του Καποδίστρια κρύβονταν τόσο η Αγγλία, όσο και η Γαλλία.

Σε δεύτερη φάση, το θυμήθηκα. Θυμήθηκα ότι σε μια ταβέρνα στου Ψυρρή καθώς έμπαινες υπήρχε μία πινακίδα που έγραφε: «Όλη η χώρα είναι ένα τρελοκομείο, αλλά εδώ είναι τα κεντρικά». Τελικά χωρίς να το κουράσω επικράτησε μέσα μου η δεύτερη άποψη. Όμως γιατί;

Γιατί ο ιστορικός δεν πραγματοποιεί συγκρίσεις ανάμεσα σε ιστορικά γεγονότα που έχουμε την δυνατότητα με την πάροδο του χρόνου να αποτυπωθούν ως ιστορία ενός κράτους.

Γιατί οι γεννήτορες τέτοιων άρθρων προσπαθούν εντέχνως να αποκρύψουν το πολιτικό τους ταξίδι, δηλαδή, από πού ξεκίνησαν, που στάθμευσαν και που έχουν καταλήξει, αν έχουν καταλήξει, και αυτό που τους ενδιαφέρει είναι η ασχολία τους με γεγονότα που δεν τους συνέδεε, ούτε τους συνδέει τίποτα ιδεολογικα.

Γιατί ο Δήμαρχος αυτής της πόλης τοποθετήθηκε δημόσια με μήνυμα του για την Επανάσταση του 1821, (Κατιούσα: «Τα ιστορικά διδάγματα του 1821 αποκτούν σήμερα μεγαλύτερη αξία, 25/03/2020), που είχε έντονη πολιτική και ιδεολογική τοποθέτηση.

Γιατί ο Δήμαρχος αυτής της πόλης δεν έκρυψε ποτέ την πολιτική του ταυτότητα. Δεν είπε δηλαδή στον πρώτο γύρο κατεβαίνω ως ανεξάρτητος, αλλά στον δεύτερο γύρο παύει η ανεξαρτησία και προσχωρώ στην εξάρτηση, όπως οι εν λόγω αρθρογράφοι.

Γιατί τόσο η Επανάσταση του 1821, όσο και η Οκτωβριανή Επανάσταση του 1917, είχαν ένα κοινό σημείο και δεν ήταν άλλο παρά ότι ο λαός δεν όριζε την δική του ζωή, και το χειρότερο, το ήξερε. Και πολλά άλλα, σχεδόν αμέτρητα.

Έτσι λοιπόν εσείς που κοιμάστε και ξυπνάτε με την απελευθέρωση αυτής της πόλης από τον κομμουνισμό, μην το κάνετε, αν θελήσουμε κάτι τέτοιο θα φροντίσουμε μόνοι μας.

Έτσι λοιπόν επειδή σε λίγο θα χτυπήσει το κουδούνι για διάλειμμα. Η εργασία για το σπίτι είναι πως κλείνετε το ρήμα «συμμετέχω» στον ενεστώτα χρόνο. Είναι: συμμετέχω, συμμετέχεις, συμμετέχει, συμμετέχουμε συμμετέχετε, κερδίζουν. Παρακαλώ υπογραμμίστε το λάθος.

 

ΔΕΛΕΓΚΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ