«Τι σχεδιάσαμε, τι περιμένουμε» : Ο Απόστολος Κατσιφάρας, υπενθυμίζει και υπογραμμίζει τα οραματικά έργα που βρίσκονται σε ακινησία | dete

«Τι σχεδιάσαμε, τι περιμένουμε» : Ο Απόστολος Κατσιφάρας, υπενθυμίζει και υπογραμμίζει τα οραματικά έργα που βρίσκονται σε ακινησία

Πριν από λίγες ημέρες ο πρώην Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Απόστολος Κατσιφάρας και νυν επικεφαλής της παράταξης της μείζονος αντιπολίτευσης στο Περιφερειακό Συμβούλιο Δυτικής Ελλάδας έδωσε «τροφή» στην επικαιρότητα με ένα καυστικό σχόλιό του αναφορικά με την επέκταση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου προς την Κάτω Αχαΐα, κάνοντας λόγο για  προσπάθεια απαξίωσης της προηγούμενης περιφερειακής αρχής. «Σήμερα, όσοι έλειπαν από τις τότε διεκδικήσεις, ασκούν κριτική. Μιλάνε από έμμισθες θέσεις χωρίς να έχουν συνεισφέρει στο ελάχιστο στη μέχρι σήμερα πορεία του έργου και ετοιμάζονται για εγκαίνια» ανέφερε συγκεκριμένα ενώ επεσήμανε ότι κάποιοι «φροντίζουν καθημερινά, με δημόσιες παρεμβάσεις να απαξιώνουν όραμα, δουλειά, συνεργασίες, αγωνίες, σχεδόν ν’ ακυρώνουν όσα προηγήθηκαν ώστε ο Προαστιακός να φτάσει στο σημείο της υλοποίησης».

Η παρέμβαση του επί σειρά ετών Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας έκανε αίσθηση, ήταν δε σχεδόν φωτογραφική στο σκέλος των έμμισθων θέσεων (άπαντες το εξέλαβαν ως βολή κατά του Κώστα Σπηλιόπουλου).

Από την ανακοίνωση γινόταν πέραν των άλλων σαφές ότι  ο κ. Κατσιφάρας εστιάζει στην υλοποίηση των οραματικών πρωτοβουλιών οι βάσεις των οποίων  τέθηκαν επί της θητείας του και δεν έχει διάθεση ούτε να «χαρίσει» σε άλλους έργα που σχεδίασε και δρομολόγησε, ούτε να αφήσει να… ξεχαστούν.

Σε αυτά τα οραματικά έργα της θητείας του που αφορούν κυρίως την περιοχή της Αχαΐας (εκεί του ζητήσαμε να επικεντρωθεί)  αλλά και στην στασιμότητα που παρατηρείται σε ό,τι αφορά την επίδειξη ενδιαφέροντος ή την  προώθηση των απαραίτητων για την υλοποίησή τους διαδικασιών,  εστιάσαμε στη συζήτηση που είχαμε με τον κ. Κατσιφάρα, με αφορμή τον Προαστιακό που μπαίνει στις ράγες για Κάτω Αχαΐα και ο οποίος- όπως υπενθύμιζε στην ανακοίνωση που εξέδωσε πριν λίγες ημέρες  ο πρώην Περιφερειάρχης- είναι ένα έργο αναπτυξιακό αλλά και βαθύτατα κοινωνικό, το οποίο οραματίστηκε και  δρομολόγησε η δική του περιφερειακή αρχή.

«Δουλέψαμε για αυτό. Σχεδιάσαμε, συνεργαστήκαμε και χρηματοδοτήσαμε το έργο στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων μας. Χτίσαμε πάνω στην αρχική ιδέα, υπερβήκαμε δυσκολίες, εξασφαλίσαμε με σθεναρή διεκδίκηση τους πόρους και βάλαμε τα θεμέλια το τρένο να πάει όχι μόνο στην κάτω Αχαΐα, αλλά στον Πύργο και την Αρχαία Ολυμπία με εξασφαλισμένους πόρους από το περιφερειακό πρόγραμμα και ώριμες μελέτες από τον ΟΣΕ» αναφέρει συγκεκριμένα ο κ. Κατσιφάρας και επισημαίνει με νόημα ότι το έργο εξακολουθεί να καθυστερεί αδικαιολόγητα.

 

Λαδόπουλος: «Θα ήταν πιο έντιμο να πουν δεν το θέλουμε»

Ποια είναι όμως τα μεγάλα έργα που εξακολουθούν να βρίσκονται στο επίκεντρο της προσοχής του πρώην Περιφερειάρχη και πως βλέπει την πορεία τους σε σχέση και με τα μέχρι σήμερα δείγματα ενδιαφέροντος από την πλευρά της νέας περιφερειακής αρχής και της κυβέρνησης;

«Εμείς ως περιφερειακή αρχή είχαμε βάλει μεγάλες προτεραιότητες, οραματικές, αναπτυξιακές που θα αλλάζανε τα κοινωνικά και παραγωγικά δεδομένα» λέει ο κ. Κατσιφάρας. «Κατ΄ αρχάς, το  εργοστάσιο του Λαδόπουλου και η ανάπλαση με πυρήνα το διοικητήριο.  Αυτό το έργο δεν ήταν απλά μια κατασκευή ενός διοικητηρίου. Ένα διοικητήριο μπορείς να το κάνεις παντού. Εμείς δίναμε βαρύτητα στην ανάπλαση συνολικά της περιοχής.

Μιας περιοχής που βρίσκεται απέναντι από το λιμάνι της Πάτρας, από  ένα νέο λιμάνι που θα λειτουργεί  για πάρα πολλά χρόνια. Οι επί χρόνια εγκαταλελειμμένοι χώροι που βλέπουμε εμείς και οι επισκέπτες μας εκεί σήμερα και προσβάλλουν την αισθητική,  με αυτή την παρέμβαση θα έπαιρναν άλλη μορφή. Θα κάναμε τη μεγαλύτερη ουσιαστικά ανάπλαση στην ευρύτερη περιοχή με λειτουργίες και θα μεταφέραμε την κίνηση της πόλης στον ευρύτερο χώρο του εργοστασίου. Αντιλαμβάνεστε πόσο σημαντικό ήταν αυτό. Είχαμε ολοκληρώσει στο σύνολό τους τις διαδικασίες οι οποίες δεν ήταν εύκολες αλλά πολύ δύσκολες (γραφειοκρατικές, διοικητικές κλπ), είχαμε ουσιαστικά την προμελέτη και  σε συμφωνία με την κυβέρνηση είχε ανοίξει το πρόγραμμα Φιλόδημος ειδικά για μεγάλα έργα όπου προετοιμαζότανε η ένταξη της ανάπλασης της ευρύτερης περιοχής του Λαδόπουλου. Δυστυχώς η κυβέρνηση από την πρώτη μέρα κατήργησε το χρηματοδοτικό εργαλείο.

Θα ήταν  πολύ πιο έντιμο να πoυν “δεν το θέλουμε” παρά να λένε ότι δεν ήταν έτοιμο. Ήταν πολύ ώριμα τα πράγματα, είχε γίνει με πολύ κόπο η προετοιμασία, με όραμα με πολύ δουλειά, είχανε δουλέψει οι επιτροπές σε εμάς, στο δήμο, και  τα δύο υπουργεία στην Αθήνα, άρα λοιπόν ήταν ένα έργο υπερώριμο. Μιλάμε για  μια από τις μεγαλύτερες αστικές αναπλάσεις στην Ελλάδα με δημόσιο χαρακτήρα και θεωρώ ότι η πόλη πρέπει άμεσα να το ξαναθέσει το θέμα, ως  πρώτης προτεραιότητας. Γιατί να χάνουμε χρόνο με δικαιολογίες οι οποίες δεν στέκουν;».

 

Πάρκο πολιτισμού: «Να τεθεί σε προτεραιότητα»

«Η δεύτερη μεγάλη προτεραιότητα που είχαμε θέσει και όχι μόνο είχαμε θέσει, αλλά είχαμε κάνει και τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό, είχαμε κάνει όλη την προετοιμασία, ήταν το Πάρκο πολιτισμού πέριξ του Αρχαιολογικού Μουσείου της Πάτρας» επισημαίνει ο κ. Κατσιφάρας.

«Ο στόχος μας και το όραμά μας ήταν και παραμένει, η Πάτρα,  η τρίτη πόλη της Ελλάδας να αποκτήσει ένα από τα μεγαλύτερα σύγχρονα και λειτουργικά θεματικά πάρκα πολιτισμού στην Ελλάδα και -γιατί όχι- στην Ευρώπη. Προχωρήσαμε όπως ξέρετε και κάναμε τον πρώτο αρχιτεκτονικό διαγωνισμό. Είναι σε πολύ προωθημένο στάδιο γιατί ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός είναι σε επίπεδο προμελέτης. Βεβαίως το παρουσιάσαμε, συμμετείχαν πάρα πολύ σοβαρά γραφεία αρχιτεκτόνων από την Πάτρα, την Αθήνα, την Ελλάδα. Η παρουσίαση έτυχε μιας μεγάλης απήχησης την κοινωνία της Πάτρας αλλά και στον επιστημονικό κόσμο και στο χώρο του Πανεπιστημίου. Είναι γνωστό σε όλους ότι ουσιαστικά αυτή τη στιγμή το μουσείο δεν προσελκύει τουρίστες, ενώ υπάρχουν και προβλήματα σε ό,τι αφορά την κυκλοφορία, τη σήμανση κλπ. Η ανάπλαση της περιοχής πέριξ του Αρχαιολογικού Μουσείου Πατρών και η ενοποίηση των σημείων αρχιτεκτονικού και ιστορικού ενδιαφέροντος που εντοπίζονται σε ακτίνα 500 μέτρων από αυτό, όπως αντιλαμβάνεστε έχει σκοπό την ανάδειξη της ευρύτερης περιοχής  (Ρωμαϊκή Γέφυρα, αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών, Εθνικό Ίδρυμα Αγροτικής Έρευνας- Ινστιτούτο Προστασίας Φυτών Πάτρας) και τη διασύνδεση δημόσιων κτιρίων με παράλληλη κατασκευή μιας νέας σύγχρονης βιβλιοθήκης, υλοποίηση ερευνητικών προγραμμάτων για τη νεολαία, το παιδί, τον πρωτογενή τομέα, τη γνώση του αστικού χώρου, το περιβάλλον, το φυτικό βασίλειο, την καινοτομία,  έως και τον τρόπο κίνησης.  Η πρόταση που βραβεύτηκε μάλιστα σε ό,τι αφορά την κίνηση, περιελάμβανε και υπογειοποίηση της εθνικής οδού από την Αυστραλίας και μέχρι την Αρέθα. Άρα λοιπόν, αν πιστεύουμε σε αυτό το όραμα που εγώ πιστεύω και το πίστεψε ολόκληρη η παράταξή μας, πρέπει να το θέσουμε και αυτό σε πρώτη προτεραιότητα.

Η προμελέτη ουσιαστικά, ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός, υπάρχει. Πρέπει  να ετοιμάσουμε όλες τις συμπληρωματικές μελέτες που χρειαζόμαστε και να το εντάξουμε στη νέα προγραμματική  περίοδο.  Δεν βλέπω ωστόσο κάτι να κινείται ούτε σε αυτή την κατεύθυνση» σχολιάζει οπ πρώην Περιφερειάρχης.

 

Θεματική χωρική επένδυση στο Φράγμα: «Η μεγαλύτερη πρόκληση για την Αχαΐα

Το τρίτο μεγάλο έργο για το οποίο έγινε από την προηγούμενη περιφερειακή αρχή η προετοιμασία  με χωροταξικό διαγωνισμό ιδεών ο οποίος και παρουσιάστηκε, είναι η ανάπτυξη του φράγματος Πείρου- Παραπείρου.

2019.03.18 @ Εκδήλωση της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και του Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΠΤΑ-ΠΔΕ), για την παρουσίαση συνολικά επτά αρχιτεκτονικών προτάσεων για την δημιουργία του Περιαστικού Πάρκου στην βόρεια είσοδο της Πάτρας και του Οικοτουριστικού Πάρκου στον χώρο γύρω απ’ το Φράγμα Πείρου-Παραπείρου. / Στρατηγική χωροταξική ανάπτυξη της περιοχής του Φράγματος Πείρου - Παραπείρου (Τεχνητή Λίμνη Αστερίου), Α' Βραβείο (05032011FA)

«Μιλάμε για τη μετατροπή της περιοχής σε έναν χώρο οικοτουρισμού. Και παράλληλα μιας και μιλάμε για περιβάλλον και το νερό είναι για την ύδρευση τριών δήμων, πρέπει να προστατέψουμε και την ποιότητα του νερού. Εκεί λοιπόν μπορούν να γίνουν ήπιες τουριστικές δράσεις για εναλλακτικό τουρισμό, περιήγηση, μονοπάτια, περιβαλλοντική εκπαίδευση, παρατηρητήρια και βεβαίως  και χώρους για αναψυχή» τονίζει ο κ. Κατσιφάρας.

«Αυτή η συνολική παρέμβαση θα σημαίνει και την   έξοδο της Πάτρας προς το κέντρο του νομού Αχαΐας.

Στόχος μας ήταν να έχουμε και εκεί μια ειδική θεματική χωρική επένδυση,  με βάση το φράγμα.

Με λίγα  λόγια εμείς δεν θέλουμε να ζηλεύαμε αυτούς που έφτιαξαν τη λίμνη Πλαστήρα. Θέλουμε να κάνουμε εμείς τη δική μας λίμνη και να είναι καλύτερη.

Επιτρέψτε μου να πω ότι τη θεωρώ ως τη μεγαλύτερη πρόκληση για την Αχαΐα. Εμείς θέσαμε το όραμα, κάναμε τη συζήτηση με το δήμο, παρουσιάσαμε τη χωρητική μελέτη ιδεών, τον πρώτο χωροταξικό διαγωνισμό που ήταν  ο πρώτος που έγινε στην Ελλάδα και δεν πρέπει να χάνουμε χρόνο, αντίθετα πρέπει να κάνουμε έγκαιρα  τις επιμέρους μελέτες ώστε να είμαστε έτοιμοι την επόμενη προγραμματική περίοδο.

Δεν έχω δει ωστόσο κανένα δείγμα να αγκαλιαστούν όλες αυτές οι προσπάθειες και να οδηγηθούν σε ένα επόμενο βήμα».

 

Αναβάθμιση Χιονοδρομικού: «Χρήματα στο ταμείο της περιφέρειας που περιμένουν»

Στα μεγάλα αναπτυξιακά έργα που προκρίνει ο Απόστολος Κατσιφάρας ως πρώτης προτεραιότητας είναι και η αναβάθμιση του Χιονοδρομικού Κέντρου Καλαβρύτων. «Μιλάμε για μια παρέμβαση ορόσημο, για τη δημιουργία ενός σύγχρονου ανταγωνιστικού χιονοδρομικού κέντρου στα Βαλκάνια, με 22 εκ, ενταγμένα για το έργο, από το πρόγραμμα  δημοσίων επενδύσεων,  χρήματα στο ταμείο της περιφέρειάς που περιμένουν. Μιλάμε για την αναβάθμιση του συνόλου τους τεχνολογικού εξοπλισμού του Χιονοδρομικού κέντρου καθώς και την επέκταση της πίστας. Είναι η πρώτη παρέμβαση μετά από 25 χρόνια λειτουργίας του Χιονοδρομικού  Κέντρου. Αντιλαμβάνεστε πόσο σημαντική είναι  για την αναβάθμιση της ορεινής περιοχής και πόσο ελκυστική θα την κάνει. Και εδώ πάμε με πολύ αργά βήματα. Πρέπει να επιταχυνθούν οι διαδικασίες. Τα χρήματα εξασφαλίστηκαν με πολύ κόπο, συντονισμένη δουλειά και πολιτική θέληση».

Φυσικό αέριο: «Δεν έχει γίνει ένα βήμα»

 

«Ένα έργο τεράστιας αναπτυξιακής σημασίας, είναι το φυσικό αέριο. Μιλάμε για ένα ενταγμένο έργο, για το οποίο δεν έχει γίνει ούτε ένα βήμα. Σαν να μην μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα να το διεκδικήσουμε. Σαν να μην είναι ένα από τα πιο σημαντικά έργα στην περιοχή. Το φυσικό αέριο είναι ένα ενταγμένο από εμάς έργο. Και δεν έχει γίνει ένα βήμα».

 

Νομική: "Θα εξακολουθήσω να το θέτω σε όλα τα επίπεδα"

Η μεγάλη ήττα όπως αναφέρει ο κ. Κατσιφάρας. «το μεγάλο πούλημα προς την πόλη της Πάτρας ήταν η απόφαση για τη Νομική. Είχε ιδρυθεί η Νομική Σχολή. Δεν μιλάμε για κάτι απλό. Μιλάμε για 2000 φοιτητές στα πέντε χρόνια του συνόλου της φοίτησής τους για μια σχολή που θα έδινε πρόσθετο κύρος στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας και θα ολοκλήρωνε το τρίτο μεγαλύτερο πανεπιστημιακό ίδρυμα της χώρας. Ήταν ένα όραμα ετών, το είχαμε εξασφαλισμένο στο 100% και δυστυχώς ήταν το πρώτο έργο που ακυρώθηκε, κάτι που σαφώς δείχνει και τις κυβερνητικές προθέσεις απέναντι στην περιοχή.  Αυτό δεν πρέπει να το αφήσουμε σε καμία περίπτωση. Προσωπικά εγώ θα το θέτω σε όλα τα επίπεδα. Για μένα δεν έχει κλείσει η υπόθεση της Νομικής. Είναι μια ανοικτή υπόθεση διεκδίκησης. Παράλληλα δεν θα επιτρέψουμε να χαθούν οι δύο άλλες σχολές η Γεωπονική στην Αιτωλοακαρνανία και τη σχολή ΤΕΦΑΑ  στην Ηλεία, οι οποίες είναι σχολές με προοπτική».

Οι δύο ολοκληρωμένες χωρικές  επεμβάσεις

Τέλος ο κ. Κατσιφάρας αναφέρεται σε δύο έργα που δεν αφορούν μεν την Αχαΐα αλλά θεωρεί πάρα πολύ σημαντικά και εκτιμά ότι η νέα περιφερειακή αρχή οφείλει να «τρέξει» άμεσα. Ο λόγος για τις δύο ολοκληρωμένες χωρικές  επεμβάσεις που είναι στρατηγικής σημασίας και που αφορούν η μια την περιοχή Κατάκολο- Πύργος- Αρχαία Ολυμπία και η άλλη την περιοχή Μεσολόγγι- Αιτωλικό- Λιμνοθάλασσα. «μιλάμε για παρεμβάσεις που θα αλλάξουν τα δεδομένα,  παραγωγικά και οικονομικά με νέες υποδομές και αστικές αναπλάσεις».

Και για αυτά τα έργα είναι εξασφαλισμένο το σύνολο των χρημάτων, για την μεν Ηλεία, ποσό ύψους 50 εκ. ευρώ για τη δε Αιτωλοακαρνανία ύψους 40 εκ. ευρώ.

 

«Δεν ήταν τεχνικές εκθέσεις..»

«Αυτές τις μεγάλες προτεραιότητες που είχαμε θέσει ως  περιφερειακή αρχή που δεν ήταν απλές μελέτες,  ήταν υπερώριμες προσπάθειες» λέει ο κ. Κατσιφάρας και επισημαίνει ότι όλα αυτά δεν ήταν μικρά έργα, δεν ήταν η συντήρηση ή η κατασκευή ενός δρόμου. «Ήτανε μεγάλα αναπτυξιακά προτάγματα που θα άλλαζαν τα οικονομικά και παραγωγικά δεδομένα της περιοχής.

Θα συνεχίσουμε να διεκδικούμε την υλοποίηση όλων αυτών των μεγάλων οραματικών πρωτοβουλιών».

Της Γιώτας Κοντογεωργοπούλου

(η συνέντευξη δόθηκε στην εφημερίδα 7 Μέρες Ενημέρωση)