Τα συν και τα πλην της νηστείας | dete

Τα συν και τα πλην της νηστείας

Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερα άτομα, από όλες τις ηλικίες, ακολουθούν ένα πρόγραμμα νηστείας.

Πολλές φορές, εκτός από τη θρησκευτική πίστη, είναι και μια απόφαση για βελτίωση της διατροφής, αφού έχει φανεί πως η διατροφική αποχή από συγκεκριμένες τροφές κάνει καλό στην υγεία μας. Τώρα ξεκινά η τελευταία εβδομάδα της νηστείας και πολλοί αντιμετωπίζουν το πρόβλημα της μονοτονίας εξαιτίας του αποκλεισμού των ζωικών τροφίμων από τη διατροφή. Μία πολύ καλή λύση αποτελούν οι εύγευστες σαλάτες με διάφορους συνδυασμούς τροφίμων, που εφοδιάζουν τον οργανισμό με ενέργεια και ποικιλία από θρεπτικά συστατικά.

Τα θετικά

Αυξάνεται η πρόσληψη φυτικών ινών, που ευθύνονται για την ομαλή λειτουργία του πεπτικού και του καρδιαγγειακού συστήματος και τη μείωση εμφάνισης καρκίνου του παχέος εντέρου.

■ Αυξάνεται η πρόσληψη μικροστοιχείων με αντιοξειδωτική δράση, όπως είναι η βιταμίνη C, βιοφλαβονοειδή, τα οποία βελτιώνουν τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, καλύπτουν τον οργανισμό από την αρνητική δράση των ελεύθερων ριζών, προφυλάσσοντας τα τοιχώματα των αγγείων και τον οργανισμό από διάφορες μορφές καρκίνου.

■ Αυξάνεται η πρόσληψη βιταμινών συμπλέγματος Β, που σχετίζονται με την καλή λειτουργία του νευρικού μας συστήματος και όχι μόνο.

■ Αυξάνεται η πρόσληψη ω-3 και ω-6 λιπαρών οξέων, βελτιώνοντας την καρδιακή και τη νευρική λειτουργία, καθώς και το λιπιδαιμικό προφίλ του οργανισμού.
Ωστόσο, λόγω του αποκλεισμού δύο βασικών ομάδων τροφίμων (γαλακτοκομικά και κρέας) από το διαιτολόγιο, υπάρχει αυξημένη πιθανότητα να παρουσιάσουμε έλλειψη σε συγκεκριμένα θρεπτικά συστατικά:

■ Πρωτεΐνες: Συνηθίζουμε να τις λαμβάνουμε καθημερινά από τα ζωικά προϊόντα. Η επαρκής πρόσληψή τους είναι υπεύθυνη για την ομαλή ανάπτυξη και τη διατήρηση του μυϊκού ιστού στον οργανισμό.

■ Ασβέστιο: Το νηστίσιμο διαιτολόγιο αδυνατεί να παρέχει την απαραίτητη ποσότητα ασβεστίου στον οργανισμό, κυρίως λόγω της έλλειψης γαλακτοκομικών.

■ Σίδηρος: Σημαντικότατο συστατικό, το οποίο βοηθά στην καλύτερη οξυγόνωση του οργανισμού και την παροχή ενέργειας. Ιδιαίτερα αναγκαίος για τα παιδιά, τους αθλητές και τα άτομα με έντονη δραστηριότητα. Η έλλειψη του κρέατος και των ζωικών τροφών μπορεί να προκαλέσει προβλήματα σε ομάδες πληθυσμού με υψηλές απαιτήσεις, όπως γυναίκες με ιστορικό αναιμίας.

■ Β12: Συντελεί στην ομαλή παραγωγή και την ανάπτυξη ερυθροκυττάρων. Η μειωμένη πρόσληψή της οδηγεί στην ανάπτυξη αναιμίας. Μεγαλύτερες πιθανότητες να παρουσιάσουν θέματα υγείας έχουν συγκεκριμένες ομάδες, όπως τα παιδιά και οι έφηβοι, οι έγκυες και οι θηλάζουσες, αθλητές, γυναίκες με ιστορικό οστεοπόρωσης ή με ιστορικό αναιμίας καθώς και όσοι πάσχουν από χρόνιες παθήσεις, όπως διαβήτης και χρόνια νεφρική ανεπάρκεια.