Πρόθυμοι να «εγκαταλείψουν» τα μετρητά 4 στους 10 άνω των 65 ετών | dete

Πρόθυμοι να «εγκαταλείψουν» τα μετρητά 4 στους 10 άνω των 65 ετών

Δείγματα… εξοικείωσης με τον κόσμο του «πλαστικού» χρήματος έχουν αρχίσει να δείχνουν οι Έλληνες και δη, οι μεγαλύτερης ηλικίας, που προ capital controls και πανδημίας συνήθιζαν να πραγματοποιούν αποκλειστικά με μετρητά τις όποιες συναλλαγές τους.

Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, που διεξήχθη από την Ipsos για λογαριασμό της PayPal, το 43% των πολιτών άνω των 65 ετών δηλώνει πως θα ήταν πρόθυμο να εγκαταλείψει τελείως τη χρήση μετρητών, τάση, η οποία είναι ήδη κυρίαρχη σε χώρες, όπως η Σουηδία, όπου τα χαρτονομίσματα αποτελούν είδος προς… εξαφάνιση.

Την ίδια στιγμή σύμφωνα πάντα με το «newmoney.gr», σχεδόν οι μισοί (ποσοστό 51%) από τους ερωτηθέντες τονίζουν πως κατά τη διάρκεια της καραντίνας προχώρησαν στην εξόφληση των λογαριασμών μέσω διαδικτύου ή mobile εφαρμογών, με το 70%, μάλιστα, να απαντά πως θα εξακολουθήσει να κάνει τις συναλλαγές του online ακόμη και μετά την άρση του lockdown. Παράλληλα, έξι στους 10 Έλληνες σκέφτονται να δοκιμάσουν νέες ανέπαφες λύσεις πληρωμών στα καταστήματα, με τους Millennials να επιλέγουν τις contactless συναλλαγές, προκειμένου να αποφύγουν τη χρήση ΡΙΝ. «Από την έναρξη της πανδημίας της νόσου Covid-19 ο κόσμος αποφεύγει τα μετρητά, επειδή φοβάται μήπως προσβληθεί από τον ιό. Οι Έλληνες διστάζουν, επίσης, να αγγίξουν οθόνες αφής σε καταστήματα», σημειώνει ο γενικός διευθυντής της PayPal για την Κεντρική – Ανατολική Ευρώπη και τη Λατινική Αμερική, Efi Dahan και προσθέτει: «Η νοοτροπία αυτή δεν πρόκειται να αλλάξει και θα ζήσουμε πλέον μία νέα κανονικότητα».

Αξίζει να αναφερθεί πως, όπως προκύπτει από την τελευταία έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πληρωμών (Νοέμβριος 2019), με τίτλο «Το ελληνικό τοπίο πληρωμών», η οποία καταγράφει πανευρωπαϊκά την πορεία των πληρωμών χωρίς μετρητά, η χρήση καρτών στην Ελλάδα καταλάμβανε το επίμαχο διάστημα μερίδιο 52,6% στις αχρήματες συναλλαγές έναντι 49% του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Ακολουθούσαν οι μεταφορές πιστώσεων, με ποσοστό 28,2% στην Ελλάδα και 25% στην Ευρώπη, ενώ στο 3% ήταν το μερίδιο του web banking. Τέλος, στις δύο τελευταίες θέσεις βρίσκονταν οι άμεσες χρεώσεις και οι επιταγές, με 2,2% και 0,5% αντίστοιχα έναντι 41,7% και 1,8% στην ΕΕ.

Έμπρακτη στήριξη στους «μικρούς» του εμπορίου

Τους «μικρούς» του εμπορίου επέλεξαν να στηρίξουν το διάστημα της καραντίνας οι Έλληνες, πραγματοποιώντας σε αυτούς τις αγορές τους, διαδικτυακά ή μη.

Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με την έρευνα, σχεδόν τα δύο τρίτα (62%) των Ελλήνων ψώνισαν από μικρά τοπικά καταστήματα και το 32% έκανε την αγορά διαδικτυακά από μικρομεσαίες επιχειρήσεις, σε μία προσπάθεια να στηριχθεί, τόσο η τοπική, όσο και η εθνική οικονομία. «Η τάση αυτή φαίνεται ότι θα συνεχιστεί και στο μέλλον, μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων, καθώς το 58% των Ελλήνων δηλώνει ότι σκοπεύει να αγοράζει ακόμα περισσότερα τοπικά προϊόντα, ενώ τα δύο τρίτα του γενικού πληθυσμού (66%) αισθάνονται την υποχρέωση να υποστηρίξουν τις μικρές επιχειρήσεις της περιοχής τους. Αυτό μοιάζει ιδιαίτερα σημαντικό για τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας, αφού το 87% άνω των 65 ετών θεωρεί ότι η στήριξη της τοπικής οικονομίας είναι απαραίτητη, για να ξεπεραστεί η κρίση της πανδημίας», σημειώνεται στο σχετικό report.

Η απουσία… ουράς το πιο ισχυρό πλεονέκτημα των e-αγορών

Την απουσία της… ουράς στα ταμεία επικαλέστηκαν σχεδόν έξι στους 10 Έλληνες, για να εξηγήσουν την προτίμησή τους στις online αγορές, με τη δυνατότητα παράδοσης κατ’ οίκον (46%) και τις ανταγωνιστικές τιμές ή και προσφορές – εκπτώσεις να ακολουθούν, με ποσοστά 46% και 44% αντίστοιχα.

«Με ολόκληρο τον πληθυσμό του πλανήτη αναγκασμένο να μείνει ταυτόχρονα εντός σπιτιού από τη μία στιγμή στην άλλη, η όρεξη για online shopping απεδείχθη όντως ακόρεστη. Η αύξηση της δραστηριότητας, που παρατηρήσαμε τους τελευταίους μήνες, μπορεί να συγκριθεί μόνο με τη συνολική κατάσταση, που επικρατεί εδώ και δύο ή ίσως τέσσερα χρόνια, με την προοδευτική υιοθέτηση των ψηφιακών πληρωμών και τη διαδικασία εγκατάλειψης των μετρητών», προσθέτει ο Dahan.

Οι πλέον δημοφιλείς κατηγορίες στις online αγορές εν μέσω πανδημίας περιελάμβαναν τα εξής αγαθά:

είδη ένδυσης, υπόδησης και αξεσουάρ μόδας (37%)
καλλυντικά και προϊόντα ομορφιάς (31%)
ηλεκτρονικά είδη – computers (31%)
είδη φαρμακείου και φάρμακα (29%)
οικιακό εξοπλισμό και είδη κήπου (23%)
«Επιπλέον, ένας στους πέντε Έλληνες (20%) δήλωσε ότι αξιοποίησε την ευκαιρία να πραγματοποιήσει online παραγγελίες φαγητού και ποτού», τονίζεται στην έρευνα και προστίθεται: «Ανάμεσα στις ηλικιακές κατηγορίες και τις διαφορετικές γενιές παρατηρήθηκαν βέβαια αρκετές και συχνά σημαντικές διαφορές. Οι νέοι σε ηλικία καταναλωτές ήταν πιο πιθανό να αγοράσουν online υπηρεσίες και πιο πρόθυμοι να πουλήσουν προϊόντα και υπηρεσίες στο διαδίκτυο. Από την άλλη, οι μεγαλύτεροι αγοραστές (65 ετών και άνω) εκτίμησαν κυρίως την πρόσβαση σε καταστήματα ή σε είδη εκτός οικίας και την απευθείας παράδοση στην πόρτα τους».