Πρόβλημα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες η μείωση του CO2 «χωρίς» τους diesel κινητήρες

Η αυξανόμενη «δυσαρέσκεια» για τους diesel κινητήρες φέρνει σε δύσκολη θέση τις αυτοκινητοβιομηχανίες εν όψει των αυστηρότερων στόχων για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που θα ισχύσουν στην Ευρώπη από το 2021 μιας και η πλειονότητα εξ αυτών είχαν επενδύσει στους πετρελαιοκινητήρες για την επίτευξή τους.

Ενδεικτική του κλίματος που επικρατεί είναι η δήλωση του επικεφαλής τoυ ομίλου VW, Matthias Μueller ο οποίος στο περιθώριο της έκθεσης της Γενεύης δήλωσε «ανήσυχος» για τις εξελίξεις σχετικά με τους diesel κινητήρες, επισημαίνοντας ωστόσο ότι «είναι δουλειά μας να λύνουμε τέτοιου είδους προβλήματα» αλλά και εκφράζοντας την «ισχυρή», όπως είπε, πεποίθησή του ότι οι diesel κινητήρες θα ανακτήσουν την αξιοπιστία τους.

Παρά την αισιοδοξία του στελέχους του γερμανικού ομίλου, οι πωλήσεις πετρελαιοκίνητων εκδόσεων βρίσκονται σε διαρκή καθοδική πορεία, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία της Jato Dynamics οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων με κινητήρες diesel στην Ευρώπη μειώθηκαν κατά 8% το 2017, ενώ το μερίδιο αγοράς τους έχει μειωθεί σχεδόν κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες στο 44% από το 2011 το οποίο υπήρξε η χρονιά της μέγιστης δημοτικότητάς τους.

Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι ακριβώς λόγω της μειούμενης απήχησης των diesel το 2017 οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στην Ευρώπη αυξήθηκαν για πρώτη φορά εδώ και μια δεκαετία.

Με αυτά δεδομένα, αναλυτές του κλάδου εκτιμούν ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα μετέλθουν άλλες μεθόδους, όπως το να αυξήσουν τις τιμές στα μοντέλα με μεγάλου κυβισμού κινητήρες, προκειμένου να μειώσουν τον μέσο όρο εκπομπών των στόλων τους και να μην επιβαρυνθούν με τα μεγάλα πρόστιμα που προβλέπονται από το 2021 οπότε και θα ισχύσει το όριο των 95 γρ./χλμ. διοξειδίου του άνθρακα κατά μέσο όρο στα πωληθέντα οχήματα.

Χαρακτηριστικό είναι ότι στέλεχος της Ford, φέρεται να δήλωσε σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters ότι «θα επιχειρήσουμε να περιορίσουμε τις πωλήσεις ορισμένων μοντέλων που ενδεχομένως θα μας θέσουν εκτός των ορίων για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα».

Εξίσου ενδεικτικό είναι ότι οι γαλλικές αυτοκινητοβιομηχανίες οι οποίες κατά το παρελθόν είχαν βασίσει εν πολλοίς την μείωση του μέσου όρου των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα του στόλου τους στους diesel κινητήρες, πλέον στρέφονται με ταχείς ρυθμούς στην εξέλιξη προσιτής υβριδικής τεχνολογίας όπως το υβριδικό σύστημα “Lockbox” της Renault το οποίο αναμένεται να εξοπλίζει μοντέλα της γαλλικής φίρμας από το 2021 και η ήπια υβριδική τεχνολογία με παράλληλο ηλεκτρικό κύκλωμα 48 Volt του ομίλου PSA η οποία θα εξοπλίζει μοντέλα και εκδόσεις των Peugeot, Citroen και Opel από το 2022.

Σε κάθε περίπτωση, η επίτευξη των νέων ευρωπαϊκών στόχων για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα θα αποδειχθεί ιδιαίτερα δύσκολη υπόθεση για τις αυτοκινητοβιομηχανίες καθώς η ταχεία εξέλιξη εναλλακτικών τεχνολογιών απαιτεί και τις ανάλογες επενδύσεις ενώ, αρχικά τουλάχιστον, το περιθώριο κέρδους από τις πωλήσεις αυτοκινήτων με εναλλακτικές τεχνολογίες είναι μικρότερο σε σχέση με αυτό των συμβατικών.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού αποτελεί η πρόσφατη αντίστοιχη παραδοχή της BMW, εκπρόσωπος της οποίας δήλωσε ότι «η κερδοφορία από τα plug-in υβριδικά είναι μικρότερη από εκείνη των αυτοκινήτων με “συμβατικούς” κινητήρες εσωτερικής καύσης», αναφέροντας το παράδειγμα της υβριδικής BMW X5 η οποία κοστίζει στην Ευρώπη 600 ευρώ λιγότερα από την diesel έκδοση του μοντέλου παρά το υψηλότερο κόστος εξέλιξης της.

Εξίσου ενδεικτική είναι και η παρατήρηση μηχανικού της PSA ο οποίος φέρεται να είπε ότι «αν όλοι θέλουν να διαθέτουν πολλά αυτοκίνητα με ηλεκτρική τεχνολογία, οι τιμές, νομοτελειακά θα καταρρεύσουν και με δεδομένο ότι πρόκειται για μια αγορά η οποία είναι ήδη μη κερδοφόρα, τότε θα υπάρξουν πολλοί που θα χάνουν χρήματα».

auto.in.gr