ΠΑΤΡΑ: Πόσο εφικτό είναι να φτάσει το τρένο μέχρι τέλος του 2023 στο λιμάνι | dete

ΠΑΤΡΑ: Πόσο εφικτό είναι να φτάσει το τρένο μέχρι τέλος του 2023 στο λιμάνι

Σε μία κρίσιμη χρονική περίοδο με την παραγωγή μεγάλων έργων να μην είναι στο καλύτερο επίπεδο, η ΕΡΓΟΣΕ, η σιδηροδρομική κατασκευαστική εταιρεία της χώρας έχει ένα μεγάλο πρόγραμμα έργων αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση κυρίως από το ΕΣΠΑ αλλά και από το CEF. Τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα είναι πλέον στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος δεδομένης της επιτυχίας που έχει ήδη παρατηρηθεί στην γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη.

Πρώτο μεγάλο στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί, όπως αναφέρει το ypodomes.com, είναι να φτάσει το τρένο μέχρι την πόλη και το λιμάνι της Πάτρας. Τα έργα θεωρούνται απολύτως κρίσιμα για να ολοκληρωθεί ο λεγόμενος «ΠΑΘΕΠ». Θα πρέπει επίσης να χτίσει την επόμενη μέρα των σιδηροδρομικών έργων με projects όπως η Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία, η σύνδεση με τον Πύργο, να πάει ο Προαστιακός σε Λαύριο και Ραφήνα κ.α.

Ας δούμε τι προβλέπεται να γίνει για το τμήμα Αθήνα – Πάτρα.

Σήμερα τρέχουν εργολαβίες υποδομής από το Αίγιο μέχρι το Ρίο και στα σκαριά είναι τρεις εργολαβίες που έχουν ημερομηνία λήξης το τέλος του 2023. Αν μέχρι τότε το τρένο δεν φτάσει στην Πάτρα, τότε η χώρα κινδυνεύει με απαίτηση από την ΕΕ, επιστροφής κονδυλίων όλων των επιδοτούμενων από το ΕΣΠΑ έργων για όλη τη γραμμή Αθήνα-Πάτρα.

Το Νο 1 πρόβλημα δεν είναι η χρηματοδότηση αλλά το γεγονός ότι τα απαραίτητα έργα δεν έχουν δημοπρατηθεί ενώ είμαστε ήδη στο πρώτο μισό του 2020. Ασφαλείς πηγές σημειώνουν ότι η νέα διοίκηση κάνει αγώνα δρόμου για να μπορέσει να τρέξει αυτά τα υπεραπαραίτητα για το κεντρικό δίκτυο έργα, καθώς βρέθηκαν σε αρκετά ανώριμο στάδιο.

ΟΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΕΣ ΕΡΓΟΛΑΒΙΕΣ

Οι 2 εργολαβίες από Αίγιο μέχρι Ψαθόπυργο και Ψαθόπυργο μέχρι Ρίο, αφορούν επιδομή, ηλεκτροκίνηση, τηλεδιοίκηση, σταθμούς. Αυτή την εποχή ωριμάζει ο Φάκελος Μεγάλου Έργου για να εγκριθεί από τηn DG Regio. Εδώ έστω και οριακά μπορεί να προλάβουμε την ολοκλήρωση στο τέλος του 2023 αν αναβαθμιστεί η υφιστάμενη γραμμή.

Για την εργολαβία όμως από το Ρίο μέχρι τον Άγιο Διονύσιο στο κέντρο της Πάτρας τα πράγματα είναι πιο σοβαρά. Εδώ έχει σχεδιαστεί μελετο-κατασκευή και πλήρη υπογειοποίηση σε μήκος που αγγίζει τα 5χλμ. Μάλιστα το έργο είχε εξαγγελθεί ότι θα δημοπρατηθεί στις αρχές του 2019. Το κόστος εδώ είναι 400 εκατ. ευρώ και ενδέχεται να εκτοξευτεί περισσότερο, ενώ είναι αμφίβολο αν η ΕΕ χρηματοδοτήσει ένα τόσο μεγάλο ποσό για ένα τέτοιο έργο. Ήδη ο υπουργός Υποδομών έχει διαμηνύσει ότι το έργο θα τρέξει αλλά με βάση ένα βιώσιμο σχεδιασμό που να μπορεί να χρηματοδοτηθεί. Ως εκ τούτου έχει προκριθεί  η λύση της «μελέτης Ζέκου» που προβλέπει κατά τόπους υπογειοποιήσεις και κρατά το κόστος σε λογικά επίπεδα.