Πάτρα: Όλα τα μάτια ψηλά – Η Μελίνα του σελιλόιντ, του αγώνα και του ονείρου | dete

Πάτρα: Όλα τα μάτια ψηλά - Η Μελίνα του σελιλόιντ, του αγώνα και του ονείρου

Είναι η πρώτη φορά στα χρονικά των εικαστικών δρώμενων της χώρας που ένα έργο γίνεται σημείο αναφοράς για την Ελλάδα προτού καν ολοκληρωθεί.

O λόγος  για την τοιχογραφία της Μελίνας που ολοκλήρωσε πριν από μερικές μέρες ο Κλεομένης Κωστόπουλος στο πλαίσιο του 5ου Διεθνούς Street Art Festival της Πάτρας, κάνοντας έτσι με τον καλύτερο τρόπο την «πρεμιέρα» του.

Η Μελίνα που θα συναντάμε από εδώ και στο εξής στην Κυρίλλου Αρχιεπισκόπου και Θεμιστοκλέους έγινε κιόλας θέμα στα αθηναϊκά τηλεοπτικά κανάλια που έστειλαν συνεργεία και ανταποκριτές στο σημείο για να κάνουν το ρεπορτάζ και να μιλήσουν με τον δημιουργό τους, αλλά και την εκπληκτική ομάδα της Art In Progress που βρίσκεται πίσω από το φεστιβάλ.

Πρόκειται προφανώς για το έργο έκπληξη για το οποίο μιλούσε στις «7 Μ» πριν από δύο περίπου μήνες ο Κλεομένης Κωστόπουλος, τονίζοντας ότι αυτό θα ήταν η αρχή του φετινού φεστιβάλ που ένεκα κλορωνοϊού ξεκίνησε φέτος τον Ιούλιο και θα συνεχιστεί τον Σεπτέμβριο.

Ο KLE,  η «ψυχή» της Art In Progress μας έλεγε τότε ότι ένα από τα ξεχωριστά σημεία του φετινού φεστιβάλ θα είναι οι τοιχογραφίες προσωπικοτήτων διεθνούς κύρους που μέσα από την αποτύπωσή τους σε έναν τοίχο θα προβάλουν την Πάτρα στην παγκόσμια κοινότητα.

Και με την Μελίνα πέτυχε προφανώς διάνα τον στόχο του φετινού φεστιβάλ. Η τοιχογραφία της φαίνεται ότι βάζει τις βάσεις για να προβληθεί η Πάτρα μέσα από ένα καλλιτεχνικό έργο, ενώ ταυτόχρονα σφραγίζει με τον καλύτερο τρόπο τον ορισμό του «διεθνούς» του Artwallk, υπογραμμίζοντας τον εξωστρεφή χαρακτήρα αυτής της διοργάνωσης.

Ο Κλεομένης Κωστόπουλος έτσι είδε την τοιχογραφία του να γίνεται σημείο αναφοράς και θέμα συζήτησης προτού καν ολοκληρωθεί και το γεγονός αυτό δίνει την ηθική ικανοποίηση που χρειάζεται πάντα να έχει ο καλλιτέχνης, αλλά και την δύναμη στην ομάδα του για να συνεχίσει.

«Γιατί επιλέξαμε τη Μελίνα»

«Επιλέξαμε την Μελίνα ως την πρώτη τοιχογραφία του φετινού φεστιβάλ, γνωρίζοντας ότι διανύουμε πολιτιστικά την χρονιά Μελίνα Μερκούρη. Το 2020 όπως ξέρετε αποτελεί έτος αφιερωμένο στην Μελίνα Μερκούρη από το Υπουργείο Πολιτισμού. Η πρώτη τοιχογραφία της φετινής διοργάνωσης λοιπόν είναι αφιερωμένη στα εκατοστά γενέθλια της Μελίνας» τονίζει ο ίδιος. «Το έργο φαίνεται ότι έχει αποτελέσει ήδη σημείο αναφοράς και δείχνει να έχει δυναμική για να πάρει ακόμα μεγαλύτερες διαστάσεις η δημοτικότητά του στη συνέχεια, κεντρίζοντας το ενδιαφέρον  όχι μόνο της πανελλήνιας, αλλά της διεθνούς κοινής γνώμης, καθώς πέραν των άλλων, η Μελίνα, 26 χρόνια μετά τον θάνατο της, έχει περάσει στη συνείδηση της παγκόσμιας κοινότητας ως ένα σύμβολο για τον Ελληνισμό».

Με αυτή την τοιχογραφία ο KLE κατορθώνει και αναδεικνύει όλα τα στοιχεία που έκαναν γνωστή την Μελίνα στην ελληνική και διεθνή κοινή γνώμη, το έργο της και τον αγώνα της.

Μια προσωπικότητα, μια τοιχογραφία

 Υπάρχει προφανής αναφορά στις δύο πιο διάσημες ταινίες της Μελίνας, στο «Ποτέ την Κυριακή» σε σκηνοθεσία Ζυλ Ντασέν και στην «Στέλλα» σε σκηνοθεσία Μιχάλη Κακογιάννη.

Όμως η Μελίνα ήταν πολλά περισσότερα πράγματα από μία ηθοποιός και για αυτό στην τοιχογραφία γίνεται ευθεία αναφορά στην προσπάθεια και στον αγώνα που πρώτη η ίδια ξεκίνησε για την επιστροφή των Ελγίνειων Μαρμάρων στη βάση τους.

«Προσπαθήσαμε να αναδείξουμε τη Μελίνα όχι μόνο μέσα από τους ρόλους της, αλλά  κυρίως μέσα από το σύνολο της προσωπικότητας της και της σημασίας που έχει για τη χώρα μας» τονίζει ο KLE.

Από την τοιχογραφία δεν θα μπορούσαν βέβαια να λείπουν ο Παρθενώνας, το κλασικό σύμβολο του ελληνισμού για την παγκόσμια κοινή γνώμη, αλλά και τα «Παιδιά του Πειραιά» το τραγούδι του Μάνου Χατζηδάκη που τραγούδησε με μοναδικό τρόπο η Μελίνα για τις ανάγκες της ταινίας «Ποτέ την Κυριακή».

Η τοιχογραφία του KLE, στην Κυρίλλου Αρχιεπισκόπου και Θεμιστοκλέους, έχει αλλάξει αισθητικά όλη την περιοχή, αναγκάζοντας περαστικούς, θαμώνες και κατοίκους να σηκώσουν το κεφάλι ψηλά (και να σκεφτεί κανείς ότι αρχικά επρόκειτο να γίνει αλλού, σε άλλον τοίχο, σε άλλη γειτονιά).

Κ.Α.

(από εφημερίδα "7 Μέρες Ενημέρωση").