Ο covid-19 «κλείδωσε» το εμπόριο – Φόβος στην αγορά της Πάτρας για νέο κύμα λουκέτων | dete

Ο covid-19 «κλείδωσε» το εμπόριο - Φόβος στην αγορά της Πάτρας για νέο κύμα λουκέτων

Μόνο θετικοί δεν είναι οι οιωνοί για το εμπόριο της Πάτρας και της ευρύτερης περιοχής μετά την άρση της καραντίνας, τόσο από πλευράς εμπορικής κίνησης και ενδιαφέροντος του καταναλωτικού κοινού, όσο και από πλευράς φοροελαφρύνσεων.

Από πλευράς εμπορικής κίνησης το μόνο που σημειώθηκε ήταν ένα ενδιαφέρον κατά τις δύο πρώτες μέρες μετά το άνοιγμα των εμπορικών. Ενδιαφέρον που είχε να κάνει κυρίως με τις ανάγκες που είχαν συσσωρευτεί όλο αυτό το διάστημα της πανδημίας.

Ζαφειρόπουλος: Συνεχώς φθίνουσα η πορεία

«Από εκεί και μετά υπάρχει μία σταθερά φθίνουσα πορεία, με την κίνηση να είναι ακόμα μικρότερη από ό,τι ήταν πριν την πανδημία» τονίζει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου, Κώστας Ζαφειρόπουλος.

Πριν από την πανδημία  τα πράγματα είχαν πάρει ήδη μία κατιούσα πορεία αφού τόσο οι τελευταίοι μήνες του 2019, όσο και η εορταστική περίοδος χαρακτηρίστηκαν από πτώση που έφτασε έως και το 20%.

«Πλέον τα περισσότερα εμπορικά μαγαζιά έχουν μία πτώση σε σύγκριση με τους αντίστοιχους μήνες της περασμένης χρονιάς που ξεπερνά το 50%. Η πλειοψηφία των μαγαζιών έχουν χάσει πάνω από το μισό της αγοραστικής τους δύναμης και αυτό σε συνδυασμό με τις υποχρεώσεις που είχαν συγκεντρωθεί από το δίμηνο των κλειστών μαγαζιών έχουν δημιουργήσει ένα βουνό από δυσκολίες στους επαγγελματίες εμπόρους».

Ζητούν πληρωμή τοις μετρητοίς οι προμηθευτές- Τα ταμεία είναι άδεια

Πάμε τώρα στα μέτρα στήριξης. «Τίποτα από αυτά που έχουμε ζητήσει δεν έχει αποφασιστεί, ενώ όλα όσα έχουν παρθεί μπορεί να έχουν μία θετική χροιά, αλλά δεν είναι ποτέ αρκετά» τονίζει ο κ. Ζαφειρόπουλος. «Έχουμε ζητήσει την απαραίτητη επιχορήγηση των 5.000 ευρώ για κάθε μικρομεσαία εμπορική επιχείρηση.

Είναι χρήματα που χρειαζόμαστε για να καλύψουμε ένα μέρος των υποχρεώσεων που έχουν συγκεντρωθεί, αλλά και το έχουμε ανάγκη ως κεφάλαιο κίνησης για να πληρώσουμε τους προμηθευτές μας αφού είμαστε σε αλλαγή σεζόν». Οι περισσότεροι από τους προμηθευτές λόγω των συνθηκών ζητούν να πληρωθούν τις μετρητοίς και όχι επί πιστώσει, κάτι που δυσκολεύει ακόμα περισσότερα τα πράγματα για τους εμπόρους.

Το μόνο που έχει δοθεί χρηματικά είναι μορφές δανείων με επιτόκιο που δεν είναι τόσο χαμηλό και που οι έμποροι θα χρειαστεί κάποια στιγμή να πληρώσουν, έχοντας ταυτόχρονα την υποχρέωση να τηρήσουν τους όρους που υπάρχουν σε αυτά, τη στιγμή που βαδίζουν σε αχαρτογράφητα νερά.

Αφήστε που ένα μεγάλο μέρος του εμπορικού κόσμου δεν το δικαιούται αφού έχει τρέχουσες οφειλές σε δημόσιο και ασφαλιστικούς οργανισμούς, κάτι που τους αποκλείει την δυνατότητα να έχουν φορολογική ενημερότητα. Άρα μένουν εκτός. «Σε ότι έχει αποφασιστεί για μας για αυτό το διάστημα της πανδημίας έχει την μορφή μιας μικρής προθεσμίας και όχι βοήθειας» τονίζει ο κ. Ζαφειρόπουλος.  «Έχουμε ζητήσει μείωση του ΦΠΑ, δεν το έχουμε δει, έχουμε ζητήσει μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, δεν τις έχουμε δει, μείωση του φόρου επιτηδεύματος δεν το έχουμε δει και γενικότερα όλο το πακέτο των μέτρων για το εμπόριο είναι ανεπαρκές».

Μέσα σε όλα αυτά τα εμπορικά μαγαζιά θα πρέπει να υπολογίσουν και το αναμενόμενο τέλος της παράτασης του 60%-40% του ενοικίου που για τους εμπόρους ισχύει έως και τον Ιούνιο, ενώ είναι υποχρεωμένοι μέσα στον επόμενο μήνα να καταβάλλουν και το δώρο Πάσχα για τους εργαζόμενούς τους παρόλο που το ταμείο τους είναι άδειο.

 Ο κόσμος πήγε στα μαγαζιά των πολυεθνικών

Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά για τους εμπόρους το καταναλωτικό κοινό που ψώνισε αυτές τις μέρες ή τουλάχιστον ένα μεγάλος μέρος αυτού έδειξε να έχει προτίμηση στα καταστήματα των πολυεθνικών εταιρειών, κρίνοντας από τις  «ουρές» που σχηματίστηκαν έξω από αυτά, μη έχοντας καταλάβει προφανώς το πόσο αναγκαίο είναι να στηρίξουμε όλοι μας την τοπική οικονομία.

Για το θέμα αυτό, της στήριξης δηλαδή των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και της τοπικής οικονομίας, ο Εμπορικός Σύλλογος έχει ξεκινήσει μία εκστρατεία, με τα μέσα που διαθέτει στο διαδίκτυο, αλλά και με δράσεις που αναμένεται να γίνουν μέσα στις επόμενες ημέρες.

Ήδη έχουν ξεκινήσει να μοιράζονται αφίσες σε εμπορικά μαγαζιά της Πάτρας και σε διάφορα σημεία της πόλης που αναφέρουν την αναγκαιότητα της στήριξης των τοπικών επιχειρήσεων από τους Πατρινούς.

«Έχουμε πει από την αρχή που ανοίξαμε τα καταστήματα μας και βγαίνουμε από την πανδημία ότι θα πρέπει το κοινό να στηρίξει τα τοπικές επιχειρήσεις πρώτα και στη συνέχεια τα τοπικά προϊόντα» τονίζει ο κ. Ζαφειρόπουλος. «Μόνο έτσι θα έχουμε κάποιες ελπίδες για να βγούμε από αυτό το τούνελ της πανδημίας που μπήκαμε».

Δεν άνοιξαν ξανά 100 με 150 καταστήματα

Πάντως, σε ότι αφορά τις εκτιμήσεις για το κλείσιμο εμπορικών επιχειρήσεων από την ύφεση της πανδημίας ήδη σύμφωνα με τους υπολογισμούς του εμπορικού συλλόγου δεν μπόρεσαν να ανοίξουν και να ανεβάσουν ρολά μετά την άρση της καραντίνας γύρω στα 100 με 150 καταστήματα.

Ο ακριβής αριθμός τους θα γίνει γνωστός το επόμενο διάστημα όταν η κάθε επιχείρηση που βάζει λουκέτο θα πρέπει να διαγραφεί από τα μητρώα του Επιμελητηρίου. Ωστόσο, στην αγορά υπάρχει έντονος φόβος ότι τους επόμενους μήνες θα «σκάνε» μικρές – μικρές νέες «βόμβες» με νέες επιχειρήσεις που θα κλείνουν.

Βαγενάς: Το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι το μέλλον

Αξίζει να αναφέρουμε ότι η πτώση της τάξεως του 50% δεν ήταν χαρακτηριστικό μόνο της εμπορικής αγοράς της Πάτρας, αλλά και των υπόλοιπων αγορών των αστικών κέντρων της Δυτικής Ελλάδας και της Πελοποννήσου.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Πελοποννήσου και Νοτίου Δυτικής Ελλάδος, Γιώργο Βαγενά, η μεγάλη αυτή πτώση της αγοραστικής δύναμης των καταστημάτων ήταν κυρίαρχη σε όλες τις πόλεις, μετά την άρση της καραντίνας.

«Η πτώση ξεπέρασε το 50% στο σύνολο των αστικών κέντρων σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο» τονίζει. Ο ίδιος επισημαίνει την ανάγκη να στραφούν οι έμποροι σε άλλες μορφές εμπορίου ξεφεύγοντας από τους κανόνες του κλασικού και παραδοσιακού εμπορίου.

«Είναι κάτι που μας έδειξε η πανδημία» τονίζει. «Το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι αυτό που αποτελεί την ελπίδα για το αύριο και στο οποίο όπως μας δείχνουν οι συνθήκες που διαμορφώνονται θα πρέπει να στραφούμε.

Δυστυχώς το παραδοσιακό και το κλασικό εμπόριο, με τη μορφή που το γνωρίζαμε μέχρι σήμερα, δεν μπορεί πλέον να μας κρατήσει όρθιους. Είναι ανάγκη να βρούμε τους τρόπους εκείνους για να αναπτύξουμε στις επιχειρήσεις μας νέες μορφές εμπορίου, όπως είναι το ηλεκτρονικό».

Κ.Α.

(από εφημερίδα "7 Μέρες Ενημέρωση").