Οι στόχοι της ανάπλασης της παραλιακής ζώνης της Πάτρας – Τι αλλάζει | dete

Οι στόχοι της ανάπλασης της παραλιακής ζώνης της Πάτρας - Τι αλλάζει

Η διενέργεια ανοικτού αρχιτεκτονικού διαγωνισμού δύο σταδίων για την μελέτη με τίτλο «Ανάπλαση του παραλιακού μετώπου της Πάτρας» συζητείται αυτή την ώρα στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Πατρέων.

Την εισήγηση του θέματος κάνει ο αντιδήμαρχος Έργων Χρήστος Κορδάς και παρουσιάζεται η συνταχθείσα από την Διεύθυνση Αρχιτεκτονικού Έργου – Η/Μ, διακήρυξη της μελέτης που αφορά στην ανάπλαση του παραλιακού μετώπου της Πάτρας, η οποία φέρει την υπογραφή της διευθύντριας Αρχιτεκτονικού Έργου Έλενης Αλεξοπούλου.

Να σημειωθεί, πως παράλληλα αναμένεται να εγκριθεί και η δαπάνη για την καταβολή των χρηματικών βραβείων του διαγωνισμού, η οποία ανέρχεται σε 186.000,00€ συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α. 24%.

Η κατεύθυνση που δίνεται από τη διακήρυξη της μελέτης προς τους μελετητές, είναι μεταξύ άλλων, είναι να κατεδαφιστεί στο πρώην κτίριο των υπηρεσιών λιμένος Πατρών (στο ύψος της Γούναρη) στη θέση του και των συνοδών κτιρίων να σχεδιαστεί και να εγκατασταθεί ένα τοπόσημο – σύμβολο της πόλης, όπως ήταν στο παρελθόν ο φάρος της Αγίου Νικολάου που θα μπορεί να υποδεχθεί χρήσεις πολιτισμού, τεχνών κτλ.

Ωστόσο η επιλογή του τοπόσημου δεν συμπεριλαμβάνεται σε αυτόν τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό αλλά θα γίνει χωριστός διαγωνισμός προσχεδίων.

Μαζί με το πρώην κτίριο υπηρεσιών λιμένα και αυτό που στεγάζεται το ΚΕΠ δίνεται η κατεύθυνση  να κατεδαφιστούν και άλλα κτίρια της παραλιακής ζώνης που είχαν λιμενική χρήση, όπως τα στέγαστρα, οι αποθήκες του τελωνείου κ.α.

Οι παράμετροι του διαγωνισμού αφορούν επίσης την ανάδειξη του μόλου της Αγίου Νικολάου για περίπατο αναψυχής και εκδηλώσεις υπαίθριου χαρακτήρα, την σύνδεση της περιοχής μελέτης με την ευρύτερη περιοχή του Ιερού Ναού Αγίου Ανδρέα και την Τριών Ναυάρχων, τη διατήρηση ορισμένων εκ των υφιστάμενων κτιρίων (του φάρου, της ψαροταβέρνας, του κολυμβητηρίου του ΝΟΠ και του παλαιού κτιρίου στην αρχή του μόλου Αγίου Νικολάου).

Οι σχεδιαστικές παρεμβάσεις θα λάβουν υπόψη το ήδη διαμορφωμένο νότιο πάρκο και θα εκτείνονται από την Ελευθερίου Βενιζέλου έως το ΝΟΠ και από εκεί μέχρι την Ιχθυόσκαλα.

Στη μελέτη θα προταθούν παρεμβάσεις συντήρησης και αναβάθμισης όλων των προαναφερόμενων σημείων και του περιβάλλοντος χώρου τους και θα ενισχυθούν οι αθλητικές και λοιπές υποδομές στην περιοχή γύρω από τον ΝΟΠ με τη δημιουργία γηπέδων ποδοσφαίρου, μπάσκετ, βόλεϊ, σκειτ κ.α.

Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τη διακήρυξη του διαγωνισμού, οι μελετητές θα πρέπει να λάβουν ως παράμετρο του σχεδιασμού τους, την υπογειοποίηση του τρένου «καθόλο το μήκος της παραλιακής ζώνης» του Δήμου της Πάτρας, αν και μέχρι στιγμής αυτό δεν έχει «κλειδώσει» εκ μέρους του Υπουργείου Υποδομών.

Ο κύριος στόχος του Διαγωνισμού είναι:

H επιλογή της καλύτερης και πληρέστερης πρότασης από λειτουργικής, αισθητικής, τεχνικής και οικονομικής άποψης και η επιδίωξη του Δήμου είναι  να προκύψει ένα συνολικό αποτέλεσμα υψηλής αρχιτεκτονικής που θα ικανοποιεί τις εξής επιδιώξεις:

1. Την  επανένταξη του διαχωρισμένου  σήμερα θαλάσσιου μετώπου στον υπόλοιπο αστικό ιστό της πόλης, τον επανασχεδιασμό του, με στόχο την αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση του, καθώς και την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση υπαρχόντων κτιριακών υποδομών ή την προσθήκη νέων.

2. Την δημιουργία ενός άρτια λειτουργικού χώρου που θα έχει κοινόχρηστο χαρακτήρα και θα αποτελεί σημείο αναφοράς κατοίκων και επισκεπτών.

3. Την κάλυψη των αναγκών των μονίμων κατοίκων για ελεύθερους ανοιχτούς κοινόχρηστους χώρους, με πάρκα, πράσινο, παιδότοπους, ψυχαγωγία, ναυταθλητισμό, αθλητισμό, πολιτισμό, μορφωτικές δραστηριότητες κλπ. και τον ειδικό σχεδιασμό για άτομα με αναπηρία.

4.Την ανάδειξη της ιστορικότητας του χώρου, εντάσσοντας στον σχεδιασμό διατηρητέα κτίρια και μνημεία και αναδεικνύοντας ιστορικές περιόδους και γεγονότα που συνδέθηκαν με την εξέλιξη του λιμένα και γενικότερα της πόλης.

5.Την αναβάθμιση του  περιβάλλοντος  στο μέτωπο  της πόλης ώστε να προβληθεί η αρχιτεκτονική φυσιογνωμία της Πάτρας και να καταστεί η πόλη πιο ελκυστική για τους κατοίκους της και τους επισκέπτες, με ότι θετικό συνεπάγεται στην οικονομική ζωή της πόλης.

6. Τον αποκλεισμό της κίνησης των οχημάτων στο τμήμα της παραλιακής οδού Ηρώων Πολυτεχνείου από την οδό Τερψιθέας έως την οδό Κανελλοπούλου, ώστε ο χώρος από την ακτογραμμή έως την οδό Αωού να μελετηθεί ενιαία και  να χρησιμοποιηθεί από τους δημότες ως  χώρος πρασίνου και αναψυχής με το τμήμα αυτό της οδού Ηρώων Πολυτεχνείου να υποδέχεται ποδηλατόδρομο  - πεζόδρομο και λοιπές Κ/Χ διαμορφώσεις προς τους δημοτικούς χώρους του οικολογικού πάρκου του έλους της Αγυιάς και του πρώην Κάμπινγκ.

7. Την αξιοποίηση της Νότιας Λιμενολεκάνης για Ναυταθλητισμό, πλωτές κατασκευές κλπ. και την οργανική ένταξη της στον όλο σχεδιασμό.

8.Την κατεδάφιση του παλαιού  Κτιρίου του Λιμένα και ενδεχομένως των συνοδών αυτού κτιρίων (αποθήκες, στέγαστρα κλπ. ) ώστε  στην θέση τους ή στην ευρύτερη περιοχή να προταθεί ένα «Τοπόσημο – Σύμβολο  της πόλης» ( όπως χαρακτήριζε την Πάτρα τον προηγούμενο αιώνα ο Φάρος της οδού Αγίου Νικολάου) που θα μπορεί να δεχθεί χρήσεις Πολιτισμού, Τεχνών, κλπ.

9.Την χρήση καινοτόμων, ποιοτικών και ανθεκτικών υλικών που θα εναρμονίζονται  με το περιβάλλον.

10.Την εφαρμογή των αρχών της αειφορίας που θα έχει σαν στόχο την εξοικονόμηση της ενέργειας και τη βιοκλιματική λειτουργία των αστικών υπαίθριων χώρων (λ.χ. ενεργειακή αυτονομία, επιλογή κατάλληλων φυτεύσεων, χρήση ψυχρών υλικών κλπ)

11.Την εφαρμογή αρχιτεκτονικών λύσεων που θα ευνοούν την αυτόνομη διακίνηση και διαβίωση των ατόμων με ειδικές ανάγκες – και γενικότερα των εμποδιζόμενων ατόμων– μέσα στον υπαίθριο χώρο της περιοχής μελέτης έτσι ώστε να εξασφαλίζεται ένα περιβάλλον φιλικό, προσεγγίσιμο, προσπελάσιμο και ασφαλές για όλες τις κατηγορίες των χρηστών.

12.Την  εφαρμογή νέων τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνίας, φιλικών στους πολίτες-χρήστες, όπως πχ. περιοχές με δωρεάν πρόσβαση στο διαδίκτυο, διαδραστικούς χάρτες και πίνακες ενημέρωσης για τα δρώμενα και τις περιηγητικές δυνατότητες στην πόλη κλπ.