Κατάρες και αναθέματα από το παρελθόν για τον Αμβρόσιο – Μητροπολίτης Γόρτυνος: Έχει το δικαίωμα να αφορίσει | dete

Κατάρες και αναθέματα από το παρελθόν για τον Αμβρόσιο - Μητροπολίτης Γόρτυνος: Έχει το δικαίωμα να αφορίσει

Από τον Άρειο και τις αρχαίες αιρέσεις, έως τον Λασκαράτο και τον Καζαντζάκη, αναθέματα ή απειλή για αυτά, ταλανίζουν ηθικά και δημιουργούν κοινωνικές αντιδράσεις. Τελικά, είτε πιστεύεις στην θεία δίκη, είτε όχι, κατάρες και μάλιστα επίσημες, δύσκολα καταπίνονται.

Ο μητροπολίτης πρ. Καλαβρύτων κ. Αμβρόσιος, είχε απασχολήσει και άλλες φορές στο παρελθόν, είτε με απειλές αφορισμού, είτε με δημόσια αναθέματα, όπως για παράδειγμα το  2016, Μεγάλη Παρασκευή, μετά την περιφορά του Επιταφίου, όταν καταράστηκε τον τότε υπουργό Παιδείας και θρησκευμάτων Νίκο Φίλη, με αφορμή το μάθημα των Θρησκευτικών στα σχολεία.

Είχε πει τότε: «Ενώπιόν σας, παρακαλώ τον Εσταυρωμένο Χριστό να σαπίσει το χέρι του Φίλη αν υπογράψει τέτοια διατάγματα αθεΐας», ενώ για τους άθεους που καλούσαν σε δείπνο κρεοφαγίας την Μεγάλη Παρασκευή, είπε: «Να γίνει δηλητήριο και να τους τρυπήσει το στομάχι, να γίνει πέτρα και να μην το χωνέψουν».

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο μητροπολίτης Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως κ.κ. Ιερεμίας, θέμα παρόμοιο είχε προκύψει επί Ιερωνύμου Α’ , όταν ο μητροπολίτης Φλωρίνης Αυγουστίνος Καντιώτης, είχε στραφεί κατά την πολιτικής ηγεσίας, με πρόθεση αφορισμού, που όμως δεν τελεσφόρησε. Όπως ο Καντιώτης, έτσι και ο Αμβρόσιος έχει πολλούς υποστηρικτές, ωστόσο η επίσημη Εκκλησία, όπως είναι λογικό, σε κάθε περίπτωση θα επέλεγε να κρατήσει μετριοπαθή στάση και δεν θα υιοθετούσε το ομολογουμένως ακραίο, αλλά αυταπόδεικτο δικαίωμα του Αμβροσίου να αφορίσει.

Έγκυρος ή όχι ο αφορισμός

Ο αφορισμός του μητροπολίτη Αμβροσίου με αποδέκτες τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως, και τον υφυπουργό Πολιτικής προστασίας Νίκο Χαρδαλιά, ήταν μια απειλή που τελικά έγινε πραγματικότητα την περασμένη Κυριακή, που ήταν η πρώτη – να θυμίσουμε- μετά την περίοδο καραντίνας, με ανοικτές τις Εκκλησίες.

Πολλές απόψεις διατυπώθησαν, και αρκετοί έμειναν τελικά με την απορία, εάν ο αφορισμός αυτός ήταν έγκυρος ή όχι. Με μία ενδελεχή αναζήτηση στους Κανόνες τον συνόδων και στην εκκλησιαστική ιστορία βλέπουμε ότι ένας αρχιερέας, μπορεί να προβεί σε αφορισμό κάποιου μέλους της Εκκλησίας εάν αυτό με τη στάση του αντιβαίνει ή μάχεται τις αρχές της.

Σύμφωνα με τον μητροπολίτη Γόρτυνος, «ο Αμβρόσιος έχει το δικαίωμα αφορισμού καθότι είναι κανονικός Αρχιερέας. Διοικητικά δεν έχει μητρόπολη, αλλά το αξίωμά του υφίσταται. Ο Αμβρόσιος είναι ιερέας τη τάξει, ο βαθμός του δεν εκπίπτει. Εφ όσον λοιπόν, ένας αρχιερέας δεν έχει εκπέσει του αξιώματός του, ούτε βεβαίως έχει καθαιρεθεί, έχει το δικαίωμα να διαβάσει αφορισμό, βάσει των εκκλησιαστικών κανόνων.» Από την άλλη πλευρά η Ιερά Σύνοδος θεώρησε άκυρο τον αφορισμό καθώς δεν έγινε με απόφαση του συνόλου των ιεραρχών.

Βέβαια, η όλη κατάσταση, που για πολλούς, ακόμη και αρχιερείς,  θεωρείται παρορμητισμός που διακρίνει τον Αμβρόσιο, είναι μια πράξη που αν μη τι άλλο προκαλεί γογγυσμό στις σχέσεις Εκκλησίας – Κράτους, αλλά και τριγμούς μέσα στην ίδια την Εκκλησία και την Ιεραρχία της. Ο Αμβρόσιος ωστόσο δεν θα λογοδοτήσει για αυτή την πράξη του, καθώς διοικητικά δεν είναι μητροπολίτης. Αν και ποιες επιπτώσεις θα φέρει στον τωρινό μητροπολίτη Καλαβρύτων η στάση του Αμβροσίου, ακόμη δε γνωρίζουμε. Βέβαια, ακόμη και αν διαφωνούσε, δεν θα μπορούσε εύκολα να επιβληθεί στον προκάτοχό του.

Το Αίγιο είναι διχασμένο!

Διχασμένη η κοινή γνώμη του Αιγίου, ενώ ο αφορισμός των τριών πολιτικών ανέδειξε για μία ακόμη φορά το ζήτημα του «ποιος κυβερνά» την τοπική Εκκλησία. Αν και η Δ.Ι.Σ. ανακοίνωσε ότι ο αφορισμός είναι άκυρος, ο Μητροπολίτης Ιερώνυμος επέλεξε την «σιγή»! Αν και εκλήθη από δημοσιογράφους να σχολιάσει, δεν το έπραξε, επιλέγοντας… την άρνηση σε οποιαδήποτε δήλωση ή σχόλιο. Την ίδια ώρα ανάστατοι είναι και οι τοπικοί βουλευτές – κυρίως της ΝΔ, μια και ο πρώην Καλαβρύτων τα έβαλε με τον πρωθυπουργό και καταξιωμένα στελέχη της κυβέρνησης.

 

Μετά τον αφορισμό

Ο αφορισμός έχει να κάνει με την εκτός του σώματος της Εκκλησίας τοποθέτηση κάποιων προσώπων που ανήκαν σε αυτή. Εν προκειμένω τον πρωθυπουργό και δύο μέλη της πολιτικής ηγεσίας. Ουδέποτε στο παρελθόν είχε συμβεί ανάλογο περιστατικό με αφορισμό του ίδιου του πρωθυπουργού της χώρας. Σύμφωνα με τον κ. Ιερεμία, «μόνο εάν οι ίδιοι οι άνθρωποι που υπέστησαν τον αφορισμό κατανοήσουν ότι παρέκκλιναν σε κάτι και μετανοήσουν θα έχει νόημα ο αφορισμός ως μέσο διαπαιδαγώγησης».

Η λύση του αφορισμού δεν είναι απλή. Συνοδεύεται πρωτ’ απ’ όλα από την έμπρακτη μετάνοια του αφορισμένου και την συγχώρηση που την ακολουθεί. Εάν η μετάνοια τελικά δεν έρθει, τότε ο αφορισμός ακολουθεί την ανθρώπινη ψυχή. Έτσι, στην εξόδιο Ακολουθία, όταν παρίσταται αρχιερέας, διαβάζεται συγχωρητική ευχή, μέσα στην οποία αναφέρεται και ο αφορισμός. Συνεπώς, μόνο Αρχιερέας μπορεί να αφορίσει ή να άρει αφορισμό.

 

Ο Αμβρόσιος επιμένει

Μετά την δημοσιότητα που έλαβε η πράξη του, και αφού η Ιερά Σύνοδος πήρε θέση, ο κ. Αμβρόσιος επιμένει στα περί αφορισμού του Κυριάκου Μητσοτάκη, της Νίκης Κεραμέως και του Νίκου Χαρδαλιά. Σε ανάρτηση του στο προσωπικό του ιστολόγιο, απαντά μεταξύ άλλων στην Ιερά Σύνοδο, η οποία απεφάνθη ότι «μόνον η Ολομέλεια των μητροπολιτών έχει την αρμοδιότητα επιβολής του αφορισμού σε βάρος μέλους της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ελλάδος». Ο μητροπολίτης απάντησε ότι «η Ιεραρχία μας κοιμάται τον ύπνο του δικαίου . Ο κόμπος έφθασε στο χτένι! Τώρα πλέον πρέπει να εφαρμόσουμε τα λόγια του Αποστόλου Παύλου: "τιμωρείτε τους ατάκτους, ίνα μη υπεραίρωνται"»

Ολόκληρη η ανακοίνωση Αμβροσίου

ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΤΟ ΚΑΚΟ ΔΕΝ ΑΠΕΦΕΥΧΘΗ! Ο ΑΦΟΡΙΣΜΟΣ ΕΓΙΝΕ!

«Το σφάλλειν ανθρώπινον, το εμμένειν σατανικόν», έλεγαν οι σοφοί άνθρωποι σε άλλες εποχές! Δυστυχώς όμως στην εποχή μας βλέπουμε την αλλοίωση των χαρακτήρων! Τα ηγετικα Πρόσωπα της Κοινωνίας σήμερα ΔΕΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΥΝ τά λάθη τους! Οπότε ο πέλεκυς, ως παιδαγωγικό μέσο, καθίσταται αναγκαίος!   Η Κυρία Κεραμέως, ως Υπουργός των Θρησκευμάτων, την 30ήν Απριλίου 2020 προέβη σε μια Δήλωση όχι μόνον ΑΙΡΕΤΙΚΗ, εξ επόψεως θεολογικής, αλλά καί ΚΑΤΑΣΤΡΕΠΤΙΚΗ για την συνείδηση των Ορθοδόξων Χριστιανών! Υποστήριξε την άποψη, ότι με το σάλιο μεταδίδεται ο Κορωνοϊός και συνεπώς οι πιστοί πρέπει να μη μεταλαμβάνουν το Σώμα και το Αίμα του Χριστού! Υποστήριξε τήν αποψη, ότι αυτό υποστηρίζουν «οι ειδικοί», δηλ. κάποιοι γιατροί, πλήν όμως για τα θέματα της θείας λατρείας «ειδικοί» προκειμένου για τη Θεία Κοινωνία δεν είναι οι γιατροί, ούτε και ο άσχετος, ο αστοιχείωτος και αναρμόδιος κ. Ηλίας Μόσιαλος, αλλ΄ οι Επίσκοποι καί γενικώτερα οι Κληρικοί, οι οποίοι και τελεσιουργούν το Μυστήριο. Γιατί η Κυρία Υπουργός κλείνει τα αυτιά της στον εξαίρετο καί ευλαβέστατο κληρικό του Νοσοκομείου Λοιμωδών Νόσων Δυτικής Αττικής, τον π. Στέφανο Νταλιάνη;   Με μιά ΑΥΣΤΗΡΩΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ επιστολή μας προς την Κυρίαν Κεραμέως, με ημερομηνίαν την 1ην Μαΐου, της υπεδείξαμε το φρικτό λάθος της και την παρεκαλέσαμε να το επανορθώσει με μια νεώτερη Δήλωσή της. Ο υποβαλών την παράκλησιν καί χαράσσων τις γραμμές αυτές, είναι και αυτός ένα Δημόσιο Πρόσωπο, ένας Ιεράρχης της Εκκλησίας του Χριστού, ο οποίος μάλιστα υπηρέτησε την Μητέρα Εκκλησία και την Πατρίδα μας επί ΠΕΝΗΝΤΑ και ΟΚΤΩ έτη, εκ των οποίων τά ΣΑΡΑΝΤΑ ΤΡΙΑ (43) ως Αρχιερεύς! Και μόνον διά το γεγονός αυτό ώφειλε να μας δώσει μιά απάντηση. Έστω και με ένα τηλεφώνημα! Δυστυχώς δεν το έπραξε! Μας αγνόησε παντελώς!   Έτσι, με μια δεύτερη επιστολή μας, με ημερομηνίαν 14 Μαΐου υπομνήσαμε την εκκρεμότητα και παρεκαλέσαμε να μην μας αγνοήσει, διότι οι συνέπειες θα είναι πολύ σοβαρές! Δυστυχώς και για δεύτερη φορά, ενεργούσα με πολλήν υπεροψίαν, απέρριψε την ικεσία μας στο καλάθι των αχρήστων! Βλέπετε, αποτανθήκαμε σε «ώτα μη ακουόντων»!   Οπότε ο κόμπος έφθασε στο χτένι! Τώρα πλέον πρέπει να εφαρμόσουμε τα λόγια του Αποστόλου Παύλου: «τιμωρείτε τους ατάκτους, ίνα μη υπεραίρωνται»! Και το πράττομεν όχι από μίσος, όχι από κακία, αλλά από αγάπη! Από αγάπη πρό τον Χριστό, που ΤΟΝ ΚΑΤΑΠΑΤΗΣΑΝ! Και από χριστιανική αγάπη τόσο προς την Κυρία Υπουργό, όσο και προς τα άλλα δύο Μέλη της Κυβερνήσεως, ήτοι   α) τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος καταγγέλλεται, ότι βλασφήμησε τον Χριστό. Είπε τα εξής βλάσφημα λόγια: Άντε, να τελειώνουμε με δαύτους και να μπει το τελικό σχέδιο σε εφαρμογή. Έχω κουραστεί, ρε συ... Μου έχουν πρήξει τα π.......ρια με τον Χριστό τους. Πάλι καλά, που οι περισσότεροι είναι κότες και κάθονται στα κλουβιά τους. Δηλ. ο κ Πρωθυπουργός ΔΕΝ ΠΙΣΤΕΥΕΙ ΣΤΟ ΧΡΙΣΤΟ! Ο Χριστός δεν είναι και ο δικός του Θεός! («τον Χριστό τους», είπε επί λέξει).   β) τον ασεβέστατο Υπουργό κ. Χαρδαλιά, ο οποίος φέρεται, ότι παρήγγειλε ήδη ΔΕΚΑ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ «τσιπάκια«, αναγκαία για το σφράγισμα του Αντιχρίστου, τον αριθμό 666.   ΟΥΔΕΙΣ καταδέχθηκε να προβεί σε μιά διάψευση!   Έτσι, λοιπόν, και ημείς, στιχούντες στα λόγια του Κυρίου:   «15 ᾿Εὰν ... ἁμαρτήσῃ εἰς σὲ ὁ ἀδελφός σου, ὕπαγε καὶ ἔλεγξον αὐτὸν μεταξὺ σοῦ καὶ αὐτοῦ μόνου• ἐάν σου ἀκούσῃ, ἐκέρδησας τὸν ἀδελφόν σου• 16 ἐὰν δὲ μὴ ἀκούσῃ, παράλαβε μετὰ σοῦ ἔτι ἕνα ἢ δύο, ἵνα ἐπὶ στόματος δύο μαρτύρων ἢ τριῶν σταθῇ πᾶν ρῆμα. 17 ἐὰν δὲ παρακούσῃ αὐτῶν, εἰπὲ τῇ Έκκλησίᾳ (= ὁ Ἁφορισμός)• ἐὰν δὲ καὶ τῆς Ἐκκλησίας παρακούσῃ, ἔστω σοι ὥσπερ ὁ ἐθνικὸς καὶ ὁ τελώνης» (βλ. Κατά Ματθαίον, κεφ. ιη', στ. 15-17). πετελέσαμε το χρέος ως πρός τα δύο σημεία, οπότε σήμερα Κυριακήν 17ην Μαϊου εφαρμόζουμς το τρίτο σημείο, δηλ. το «εἰπὲ τῇ Έκκλησίᾳ (= ὁ Ἁφορισμός)• ἐὰν δὲ καὶ τῆς Ἐκκλησίας παρακούσῃ, ἔστω σοι ὥσπερ ὁ ἐθνικὸς καὶ ὁ τελώνης» και τοιουτοτρόπως εξοφλούμε το χρέος μας ως Ιεράρχης, δηλ. ως υπερασπιστής της μοναδικής και αληθινής Χρισιανικής Πίστεως!   Η ενέργειά μας ασφαλώς και θα ταράξει τα λιμνάζοντα ύδατα! Είναι και αυτός ένας από τους στόχους μας! Διότι, ενώ η Ορθοδοξία μας αλλοιώνεται και παραχαράσσεται, δυστυχώς η Ιεραρχία μας «κοιμάται τον ύπνον του δικαίου»!!!! Μακάρι η τολμηρή αυτή ενέργειά μας να αφυπνήσει τις συνειδήσεις των Αδελφών μας Αρχιερέων πρός δόξαν Κυρίου.   Στους αφορισμένους πλέον, ήτοι τον κ. Μητσοτάκην, την καν Κεραμέως και τον κ. Χαρδαλιάν εύχομαι ΚΑΛΗΝ ΜΕΤΑΝΟΙΑΝ!   Ο ταλαίπωρος και πρώτος των αμαρτωλών (Α΄Τιμ. α΄, 15)

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ

Ο πρ. ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ και ΑΙΓΙΑΛΕΙΑΣ ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ

 

Οι απαντήσεις των υπουργών

Η υπουργός Παιδείας, όταν ρωτήθηκε κράτησε μία μετριοπαθή στάση, απαντώντας ότι έπραξε κατά συνείδηση με γνώμονα το κοινό καλό.

«Θα μπορούσα να απαντήσω με πολλούς τρόπους στο συγκεκριμένο θέμα. Ο καθένας μπορεί να λέει και να πράττει όπως κρίνει. Εγώ θεωρώ ότι κινηθήκαμε υπεύθυνα με γνώμονα πάντα την προστασία της δημόσιας υγείας και το δημόσιο συμφέρον προκειμένου να προστατεύσουμε τους πιστούς κάθε δόγματος. Κι αυτό παρά την εξαιρετική δυσκολία του εγχειρήματος και το πολύ δυσάρεστο του όλου εγχειρήματος. Έχω ήσυχη τη συνείδησή μου. Τα υπόλοιπα δεν με αφορούν. Ας μην αφήσουμε, όμως, κάποιες ακραίες θέσεις και πράξεις να αμαυρώσουν το κλίμα και όλα αυτά τα σημαντικά που κερδίσαμε όλοι μαζί ενωμένοι».

Μέσω του προσωπικού του λογαριασμού στο facebook, ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας έδωσε μία απάντηση στηριζόμενη εν πολλοίς στην επίσημη θέση της Εκκλησίας.

«Σήμερα είναι μια μέρα χαράς και ελπίδας. Άνοιξαν και πάλι οι Εκκλησίες μας. Αυτή τη μέρα κανένας κήρυκας του μίσους και της αμάθειας δεν μπορεί να τη χαλάσει. Όσοι μεγαλώσαμε με αρχές και αξίες, με την Πίστη μας να μας κατευθύνει και να μας οδηγεί, μάθαμε ν’ αγαπάμε και να συγχωρούμε. Όχι να μισούμε. Σήμερα το πρωί, την ώρα του ανυπόστατου Μεγάλου Αφορισμού, επισκέφθηκα τον Ι.Ν. της ενορίας μου τον Άγιο Γεώργιο Καρέα και άναψα ένα κερί προσευχόμενος για την ψυχή εκείνων που με πρόσχημα την Χριστιανοσύνη μας κηρύσσουν το μίσος. Η Ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος απαντάει σε όλα».

 

Σοφία Καυκοπούλου