Καλικάντζαροι: Πώς μια μικρή ομάδα σκανδαλισμένων «πιστών» έκανε το γύρο των ΜΜΕ διασύροντας τους ανοικτόμυαλους κατοίκους της Αγιάλειας | dete

Καλικάντζαροι: Πώς μια μικρή ομάδα σκανδαλισμένων «πιστών» έκανε το γύρο των ΜΜΕ διασύροντας τους ανοικτόμυαλους κατοίκους της Αγιάλειας

Μια κατασκευή με καλικάντζαρους που αποτυπώνει παράδοση άρρηκτα συνδεδεμένη με τα ελληνικά έθιμα των Χριστουγέννων, έγινε αιτία για να βγουν από το ντουλάπι... πατριδολατρικά  δαιμόνια και να κάνουν το γύρο του διαδικτύου με μια νότα εξεγερσιακής γραφικότητας εντός της οποίας συνυπάρχουν τα «ξίφη» υπέρ της διατήρησης της πίστης και οι απειλές της αφαίμαξής μας από τους μετανάστες. Το ημερολόγιο σε λίγο θα γράφει 2020, αλλά οι εικόνες που είδαμε και σε βίντεο ανεβασμένο στο YouTube μας μεταφέρουν στην καρδιά ενός μεσαίωνα που εξακολουθεί να γοητεύει ορισμένους- ευτυχώς πολύ λίγους- οπαδούς του.

«Θέλουμε Χριστούγεννα ελληνικά και χριστιανικά με Χριστούλη και φάτνη στην πλατεία. Να πάρει πίσω ο δήμος το έκτρωμα με τους δαιμονικούς καλικάντζαρους» ανέγραφε το πανό όσων έθεσαν προτεραιότητα στη ζωή τους για αυτή τη σεζόν τον ιερό πόλεμο κατά των καλικάντζαρων στην πλατεία του Αιγίου, η οποία δονείται από τους κραδασμούς του πολέμου των χριστιανών κατά των πιθανών φιλοξενούμενων (με βάση τις φήμες που κυκλοφόρησαν) εισβολέων μεταναστών, στην επικράτεια των καθαρών ορθοδόξων της Αιγιαλείας.

«Ο επόμενος στόχος τους είναι οι μετανάστες λαθροεισβολείς που έρχονται στο Αίγιο. Για αυτό τα βάλανε, για να μας προετοιμάσουνε», αποφαίνεται γυναίκα διαμαρτυρόμενη σε κατάσταση διάχυτου και εξ αυτού ασυγκράτητου  εκνευρισμού, για να δεχθεί υποστήριξη από έτερο εκνευρισμένο διαδηλωτή που σημειώνει «δεν είμαστε καθόλου ρατσιστές. Είμαστε Έλληνες χριστιανοί».

«Να’ ρθει να τα βγάλει αμέσως» είναι η προτροπή προς το δήμαρχο με μια αδιόρατη εσάνς απειλής του στυλ «αν δεν έρθει, θα του πω εγώ». Όλα αυτά συμβαίνουν στη γειτονική της Πάτρας πόλη και κάνουν και το γύρο του διαδικτύου ως ένδειξη ότι έχουμε δρόμο πολύ ακόμη για να αφήσουμε στην άκρη όχι τους καλικάντζαρους του εθίμου, αλλά τους άλλους, τους επικίνδυνους καλικάντζαρους, της ξενοφοβίας και του ρατσισμού.

«Όταν βλέπεις τον τζιχαντιστή να σφάζει για τον Αλλάχ, εμείς θα κάνουμε χειρότερα για τον Χριστό» αναφωνεί ένας από τους συγκεντρωμένους που διαλαλούν «δεν είμαστε ρατσιστές» και σηκώνει την τρίχα μας σε επίπεδα ανησυχητικά για τις τρέχουσες θερμοκρασίες.

«Θέλουμε φάτνη, Χριστό, καμπανίτσες»

«Για τα Χριστούγεννα θέλουμε φάτνη, Χριστό, καμπανίτσες. Θα αλλάξουμε τον σταυρό με γραμμές; Με έξι γραμμές;» τίθεται το δίλημμα με έμφαση πανεπιστημιακού ερευνητή.

«Μια τέτοια προσβολή στον τόπο που γέννησε την Επανάσταση εναντίον των ισλαμιστών Οθωμανών , στην Βοστίτσα του σταυρού του Λόντου , δε θα γίνει ανεκτή επουδενί και το εκφοβιστικό έκτρωμα με τους διαβόλους πρέπει άμεσα να αποσυρθεί και να μπει η φάτνη των Ελλήνων όπως παντού και πάντα γίνεται και γινόταν» κρεσεντάρει η ανακοίνωση των γνήσιων Ελλήνων απογόνων του Κολοκοτρώνη που πλέον ακούει να του γίνεται επίκληση για μάχη με τους καλικάντζαρους του νέου κόσμου.

Δευτεραγωνιστής στη μάχη των Χριστουγέννων στην Αιγιάλεια, ο Άγιος Βασίλειος ο οποίος έχει τοποθετηθεί μέσα σε έναν κάδο ανακύκλωσης, στο πλαίσιο της καμπάνιας που έχει ξεκινήσει ο δήμος για τη διαχείριση των σκουπιδιών. Ούτε αυτό άρεσε στους …διαμαρτυρόμενους πιστούς. Αλλά επειδή τα σκουπίδια δεν έχουν και άμεση σχέση με τους μετανάστες, είπαν αυτό να το συγχωρήσουν. Το ερώτημα είναι πώς μια χούφτα άνθρωποι κατόρθωσαν να δημιουργήσουν πρόβλημα διασύροντας πανελλαδικά την πόλη του Αιγίου και τους ανοιχτόμυαλους πολίτες της. Και πώς τελικά, μπορεί να βρεθεί κανείς στη θέση να αποδεικνύει ότι δεν είναι ελέφαντας, ή εκπρόσωπος της Τζιχάντ στην περιοχή, όταν κάποιοι πυρήνες του σκότους, εξακολουθούν να μας γυρίζουν στην εποχή του ηθικού και αξιακού …χαλκού. Μια εποχή που οι πολίτες οφείλουν να αφήσουν πίσω τους απομονώνοντας αυτές της ακραίες φωνές.

Οι φήμες για τους μετανάστες και οι κορώνες περί ισλαμοποίησης

«Νομίζω ότι ήταν μια κατάσταση  αναμεμιγμένη με τα όσα ακούγονται τελευταία με το ότι έρχονται μετανάστες, έρχονται πρόσφυγες στην Αιγιάλεια και άλλες τέτοιες διαρροές» λέει στις «7Μ» η πρόεδρος της ΔΗΚΕΠΑ Μαρία Τσουκαλά.  «Κάπου εκεί μέσα στη σύγχυση προέκυψε και το θέμα με τον στολισμό της πλατείας  με ένα παραδοσιακό θέμα βγαλμένο από τη λαογραφία. Το θέμα αυτό κοσμούσε το περυσινό χριστουγεννιάτικο πάρκο και είχε αρέσει πάρα πολύ, καθώς είναι πανέμορφο. Σκέφτηκα ότι εφόσον είχε προσελκύσει τόσο πολύ το ενδιαφέρον των επισκεπτών πέρυσι και  είχαν χιλιο φωτογραφηθεί σε αυτό μικροί  και μεγάλοι θα ήταν καλό  να το βάλουμε στην πλατεία. Αυτό δεν σημαίνει ότι έχει ολοκληρωθεί ο στολισμός. Δεν έχουμε τελειώσει ακόμη. Δεν μπορώ να καταλάβω το λόγο για τον οποίο είχαμε αυτές τις αντιδράσεις. Προφανώς όπως σας είπα έχει να κάνει με τις φήμες περί μεταναστών και προσφύγων διότι αν δείτε μιλάνε για ισλαμοποίηση της περιοχής και για άλλα ανήκουστα πράγματα που δεν μπορώ ούτε να τα αναπαράγω.

Πέντε άνθρωποι είναι όλοι κι όλοι. Αν δείτε το βίντεο που έχουν ανεβάσει στο youtube θα καταλάβετε ότι πρόκειται για μια πολύ μικρή ομάδα, που πέραν των άλλων λέει πράγματα για να φρίττεις» σημειώνει η κ. Τσουκαλά.

Ο Άγιος Βασίλης και ο Λαμποίκος

Στη φόρα του ιερού πολέμου συμπαρασύρθηκε και ο Άγιος Βασίλειος. «Τον έχουμε να βγαίνει μέσα από έναν μπλε κάδο  μαζί με τον Λαμποίκο τον σούπερ ήρωα στον οποίο στηρίζεται όλη η καμπάνια της ανακύκλωσης στην Αιγιάλεια» εξηγεί η κ. Τσουκαλά. «Ο Λαμποίκος που παίρνει πάνω του την υπόθεση της καθαριότητας στην Αιγιάλεια και έχει στόχο  να ευαισθητοποιήσει τον κόσμο και τα σχολεία για αυτό το πολύ σημαντικό θέμα, συναντιέται με τον Αη βασίλη στην Αιγιάλεια και έρχονται εδώ σε αυτό το χωριό στο οποίο τίποτα δεν πάει χαμένο. Το χριστουγεννιάτικο χωριό φέτος είναι «η χώρα όπου τίποτα δεν πάει χαμένο» γιατί γίνεται ανακύκλωση, επαναχρησιμοποίηση, μεταποίηση.. Υπάρχουν πάρα πολλά εργαστήρια και πάρα πολλές δράσεις πάνω σε αυτό και εννοείται ότι προσπαθούμε να ειαισθητοποιήσουμε μικρούς και μεγάλους για να δούμε τι θα κάνουμε με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε. Δεν είχαμε καμία διάθεση ούτε να σοκάρουμε κάποιον, ούτε να προκαλέσουμε το θρησκευτικό αίσθημα κανενός».

Οι διαμαρτυρόμενοι κάνουν λόγο για ευτελισμό ενός Αγίου στη συνείδηση των παιδιών των οποίων είναι ο αγαπημένος άγιος. Θεωρούν δηλαδή εξευτελισμό το οικολογικό μήνυμα!!!.

«Δεν θα αλλάξουμε τίποτα. Ο κόσμος μας στηρίζει»

Η κ. Τσουκαλά είναι σαφής: «Δεν θα αλλάξουμε κάτι, θα συνεχίσουμε με βάση τον αρχικό μας προγραμματισμό για τον στολισμό της περιοχής. Ό,τι είχαμε προγραμματίσει, θα κάνουμε. Δεν θα μας πει μια ομάδα ελάχιστων ανθρώπων τι θα κάνουμε και τι όχι. Αν δείτε στα μηνύματα που μου στέλνουν, μου λέει ο κόσμος  “μην κάνεις πίσω, μην παραδοθούμε στον σκοταδισμό”. Είναι εκατοντάδες αυτά τα μηνύματα. Ο κόσμος του Αιγίου δεν είναι οι πέντε και οι δέκα που φωνάζουν».

Ραγδαία αύξηση της επισκεψιμότητας στο πάρκο

Ραγδαία είναι τα τελευταία χρόνια η αύξηση της επισκεψιμότητας στο  Χριστουγεννιάτικο χωριό του Αιγίου. Τη διοργάνωση «τρέχουν» 4-5 άτομα όταν άλλα χριστουγεννιάτικα χωριά ανά τη Ελλάδα έχουν ολόκληρα επιτελεία για αυτό και το αποτέλεσμα είναι θαυμαστό. Το πάρκο των Χριστουγέννων διανύει ήδη τον 8ο χρόνο λειτουργίας του και έχει γίνει σημείο αναφοράς σε Πελοπόννησο και Δυτική Ελλάδα.

«Είναι πάρα πολύ μεγάλη η  συμμετοχή για φέτος. Θα έρθουν σχολεία από  Πύργο, από Αγρίνιο, από Ναύπλιο, Ναύπακτο, Κόρινθο, Τρίπολη και άλλες περιοχές, ενώ έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον ταξιδιωτικά γραφεία της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδας  για μονοήμερες εκδρομές. Θέμα της φετινής διοργάνωσης είναι το «ταξίδι στη χώρα  όπου τίποτε δεν πάει χαμένο». Το μήνυμα είναι η ανακύκλωση των απορριμμάτων αλλά και η ανακύκλωση της αγάπης και της αλληλεγγύης».

Η Χιονάτη σκουπίζει και οι Χανς και Γκρέτελ πετάνε τα σκουπίδια στην ανακύκλωση

Το Πάρκο που φέτος είναι αφιερωμένο στο περιβάλλον και αναμένεται να είναι πιο εντυπωσιακό από κάθε άλλη φορά, ανοίγει για το κοινό την Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου στις 19:00.

Λίγη ώρα πριν το άνοιγμα του Πάρκου προηγείται ένα μαγικό παιχνίδι κρυμμένου θησαυρού στην Πλατεία Υψηλών Αλωνίων και βέβαια η καθιερωμένη Χριστουγεννιάτικη βόλτα των Φιλαρμονικών της Αιγιάλειας στους κεντρικούς δρόμους της πόλης και μέχρι το Πάρκο!

Το φετινό πάρκο περιλαμβάνει τους  ήρωες των  κλασικών παραμυθιών. Τη Χιονάτη, την Πεντάμορφη και το Τέρας, την Κοκκινοσκουφίτσα, τον μπαρμπα-στρουμφ, τα τρία γουρουνάκια, τους 7 νάνους, τη Ραπουνζέλ, τον Παπουτσωμένο Γάτο, τον Πίτερ Παν. Η παθούσα από τα σκουπίδια Αιγιάλεια στέλνει το μήνυμά της με έναν πολύ ενδιαφέορντα τρόπο.

Ο Άγιος Βασίλειος σέρνει με το έλκηθρό του κάδους ανακύκλωσης. Τα 6 καριμπού στο έλκηθρο του Αη Βασίλη τραβάνε μαζί και τον Λαμποίκο, ενώ οι Χάνς και Γκρέτελ πετάνε τα σκουπίδια τους σε κάδο ανακύκλωσης και η Χιονάτη σκουπίζει υπό το βλέμμα των Νάνων. Όλα αυτά με την υπογραφή του Αλέξη Ασημακόπουλου.

Η είσοδος για το κοινό θα είναι ελεύθερη.

Ώρες λειτουργίας: 10π.μ. – 10μ.μ

Οι καλικάντζαροι «διαβατήριο» έθιμο για το πέρασμα από τη νύχτα στην ημέρα

«Το Πάρκο των Χριστουγέννων του Αιγίου πέρσι, 2018, ήταν αφιερωμένο στο βιβλίο μου «Ο ΚαλΟκάντζαρος σώζει το καλικαντζαροχωριό», το οποίο από το 2008 που κυκλοφόρησε έχει γνωρίσει μεγάλη επιτυχία και είναι πολύ αγαπητό στα παιδιά» αναφέρει σε σχόλιό του ο συγγραφές Βαγγέλης Ηλιόπουλος για όσα συνέβησαν στο Αίγιο. Και εξηγεί:

«Ο εξαιρετικός καλλιτέχνης Αλέξης Ασημακόπουλος είχε φτιάξει ένα υπέροχο Καλικαντζαροχωριό, το οποίο είχε εντυπωσιάσει όλη την Ελλάδα και είχε γίνει πόλος έλξης μικρών και μεγάλων.

Η νέα διοίκηση της ΔΗΚΕΠΑ, φέτος το 2019, προς τιμήν της, αποφάσισε μέρος του έργου αυτού αντί να σκουριάζει στις αποθήκες να τοποθετηθεί στην κεντρική πλατεία, διατηρώντας το μήνυμα που είχε, το οποίο δεν είναι άλλο από το: «Γιορτάστε παραδοσιακά».

Οι καλικάντζαροι σύμφωνα με τους μεγάλους λαογράφους μας Ν.Γ. Πολίτη και Φ. Κουκουλέ έμειναν στη μνήμη του λαού από τους μεταμφιεσμένους των βυζαντινών χρόνων, που κατά το Δωδεκαήμερο τριγύριζαν στους δρόμους πειράζοντας με αστεία τους ανθρώπους. Τα χωρατά τους κρατάνε όσο τα νερά είναι «αβάφτιστα», έως δηλαδή την παραμονή των Φώτων. Είναι, λοιπόν, «διαβατήριο» έθιμο για το πέρασμα από τη νύχτα στην ημέρα, μετά το χειμερινό ηλιοστάσιο, για τη νίκη του Χριστού στο σκοτάδι, με τη βάφτισή Του τα Φώτα.

Πρόκειται για μια παράδοση άρρηκτα συνδεδεμένη με τα ελληνικά έθιμα των Χριστουγέννων, την οποία συναντάμε σε πολλά έθιμα της Αιγιάλειας, αντίθετα με τα έλατα και τις φάτνες που είναι ξενόφερτα. Πολλές πόλεις με ανάλογες δράσεις προσελκύουν πλήθος τουριστών όπως τα Τρίκαλα με τον «Μύλο των ξωτικών».

Σέβομαι, αν και δεν συμφωνώ, την άποψη όσων φέτος θυμήθηκαν ότι δεν τους αρέσει το έργο του Αλέξη. Η Τέχνη περιέχει το στοιχείο της υποκειμενικότητας. Ένιωσα όμως την ανάγκη να μιλήσω εκ μέρους του ΚαλΟκάντζαρου και να τον υπερασπιστώ γιατί δεν μπορώ να ανεχτώ τις εντελώς αβάσιμες και παραπλανητικές ερμηνείες σκοπών και προθέσεών μας, οι οποίες εξυπηρετούν άλλα συμφέροντα, χωρίς να έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα. Αντίθετα την διαστρεβλώνουν».

 

Γ. Κοντογεωργοπούλου

(από εφημερίδα 7 Μέρες Ενημέρωση)