Η Πάτρα και το ποδήλατο! Ποιοι είναι οι δρόμοι που θα τους ανεβοκατεβαίνουμε σε δύο ρόδες | dete

Η Πάτρα και το ποδήλατο! Ποιοι είναι οι δρόμοι που θα τους ανεβοκατεβαίνουμε σε δύο ρόδες

Ένα από τα βασικά στοιχεία της ανάπλασης του ιστορικού κέντρου της Πάτρας είναι η διαμόρφωση ποδηλατοδρόμων σε αρκετούς δρόμους της πόλης.

Με την πεζοδρόμηση της Μαιζώνος που σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα θα ξεκινάει από την Κολοκοτρώνη (αρχικά ήταν η αφετηρία της από Αράτου, αλλά αυτό πρόκειται να αλλάξει) και θα καταλήγει στο ύψος της Γούναρη, ένα σημαντικό κομμάτι του κέντρου της Πάτρας «κόβεται» από το κυκλοφοριακό και αποκλείει τα οχήματα.

Ο νέος χάρτης της Πάτρας ή αν θέλετε η καινούργια αισθητική που πρέπει να αποκτήσει η πόλη για την ανάδειξη των ιστορικών της σημείων, των τοπωνυμίων και των μνημείων της, απαιτεί τη μείωση του κυκλοφοριακού στο κέντρο, κάτι που θα επιτευχθεί με την δημιουργία νέων πεζόδρομων.

Το σημαντικό κομμάτι που θα καλύψει το «κενό» της μη πρόσβασης οχημάτων σε πολλούς από τους δρόμους του ιστορικού κέντρου της Πάτρας, έχει να κάνει με το ποδήλατο.

Βασικός «κορμός» η Όθωνος Αμαλίας

Στόχος του σχεδίου είναι να μπορέσει να καθιερωθεί στη συνείδηση των Πατρινών το ποδήλατο, όχι μόνο σαν ένα μέσο αναψυχής ή ψυχαγωγίας που το χρησιμοποιούμε για να κάνουμε τη βόλτα μας, αλλά ως ένα εναλλακτικό μεταφορικό μέσο για να κάνουμε τις μετακινήσεις μας.

Με γνώμονα αυτό, το σχέδιο της ανάπλασης του ιστορικού κέντρου της Πάτρας περιλαμβάνει αρκετούς νέους ποδηλατόδρομους στις κάθετες οδούς προς την θάλασσα και τη σύνδεση τους με τον παραλιακό μεγάλο ποδηλατόδρομο, εντός αστικού ιστού που θα ξεκινάει από το ύψος του πρώην κολυμβητηρίου, στην Κανελλοπούλου και θα καταλήγει στην οδό Παπαφλέσσα για να συνεχίζεται στο Νότιο Πάρκο και από εκεί στο νέο λιμάνι.

Θα διαμορφωθεί έτσι ένα δίκτυο ποδηλατοδρόμων, μέσα στον αστικό ιστό της Πάτρας που θα δώσει την δυνατότητα και το κίνητρο σε ένα μεγάλο αριθμό Πατρινών που αυτή τη στιγμή κινούνται με τα οχήματα τους, να αφήσουν στο γκαράζ τα αυτοκίνητα τους και τα μηχανάκια τους.

Ο στόχος να γίνει το ποδήλατο το βασικό μεταφορικό μέσο της Πάτρας είναι ο κύριος λόγος που η δημοτική αρχή επιμένει στο να γίνει ο νέος παραλιακός ποδηλατόδρομος έξω από το λιμάνι να περνάει δηλαδή από την Όθωνος Αμαλίας και όχι από τον δρόμο εντός του παλαιού λιμανιού, κάτι που θα τον έκανε κυρίως αναψυχής και όχι καθημερινής μετακίνησης.

Το δίκτυο των ποδηλατόδρομων και η ήπια πεζοδρόμηση

Το νέο έργο του παραλιακού ποδηλατόδρομου που έχει δημοπρατηθεί και είναι πλέον στην τελική ευθεία προκειμένου να ξεκινήσει θα αποτελέσει τη βάση του δικτύου του ποδηλατοδρόμων της Πάτρας. Ποιοι όμως θα είναι οι νέοι ποδηλατόδρομοι που θα συμπεριληφθούν σε αυτό το δίκτυο;

Καταρχάς, σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Έργων, Χρήστο Κορδά, με τον όρο ποδηλατόδρομο εννοούμε την διαμόρφωση συγκεκριμένων οδών, που έχουν τον χαρακτήρα της ήπιας πεζοδρόμησης. Οι κάθετοι δηλαδή ποδηλατόδρομοι θα είναι ταυτόχρονα και πεζόδρομοι, μόνο που θα έχουν συγκεκριμένοι λωρίδα για τα ποδήλατα και ξεχωριστό πεδίο για τους πεζούς.

Θα είναι κάθετοι προς τη θάλασσα και θα είναι διαμορφωμένοι με τέτοιον τρόπο για να μην επιτρέπουν την παράνομη στάθμευση και φυσικά την διέλευση οχημάτων, έτσι ώστε να μην μετατραπούν σε ποδηλατόδρομους «τύπου  Κανάρη».

Σκοπός του όλου σχεδίου, ανάλογα με το χωροταξικό πλάνο, αλλά και την αντίδραση των πολιτών είναι η σταδιακή ένταξη όσων περισσότερων καθέτων δρόμων γίνεται στο δίκτυο των ποδηλατοδρόμων.

Ποιοι δρόμοι θα είναι προσβάσιμοι από ποδήλατα

Στο δίκτυο του ποδηλάτου θα περάσει ο πεζόδρομος, αλλά και ο δρόμος της Αγίου Νικολάου (το κομμάτι δηλαδή μεταξύ Μαιζώνος και Κορίνθου), η Γεροκωστοπούλου, ο  πεζόδρομος της Παντανάσσης, η Κανάρη (υποτίθεται ότι είναι ήδη ποδηλατόδρομος) και η Τριών Ναυάρχων.

Ποδηλατόδρομοι όμως με βάση την μελέτη που υπάρχει θα διαμορφωθούν και στους δρόμους της άνω πόλης έτσι ώστε να υπάρχει μία σύνδεση με την κάτω πόλη και τα σημεία αναφοράς της Πάτρας (Ψηλαλώνια, Άγιος Ανδρέας, Φάρος κτλ). Συγκεκριμένα σε πεζόδρομο  - ποδηλατόδρομο θα διαμορφωθεί η οδός Παντοκράτορος από το ύψος της Αγίου Γεωργίου μέχρι τον Παντοκράτορα, ενώ ποδηλατόδρομος θα γίνει και όλη η οδός Συσσίνη, συνδέοντας την Άνω Πόλη με τα Ψηλαλώνια από εκεί με την Τριών Ναυάρχων και τον Άγιο Ανδρέα.

Εξάλλου, στο δίκτυο των ποδηλατοδρόμων θα είναι και η Αλεξάνδρου Υψηλάντου από το ύψος του Μαρκάτου μέχρι την Βότση.

Όλα αυτά που έχουν ακουστεί κατά καιρούς για πεζοδρομήσεις – ποδηλατόδρομους σε κομμάτια διαφόρων οδών όπως η Αράτου, η Πατρέως, η Καραϊσκάκη, δεν ισχύουν τουλάχιστον σε πρώτη φάση.

Κορδάς:  Η Πάτρα προσφέρεται για ποδηλατόδρομους

Ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Χρήστος Κορδάς τονίζει επί του θέματος:  «Η Πάτρα κινείται κατά μήκος της θάλασσας, κάτι που ευνοεί την δημιουργία ποδηλατόδρομων και την χρήση ποδηλάτων  όχι μόνο ως μέσο αναψυχής, αλλά και ως μεταφορικό μέσο. Ειδικότερα ο παραλιακός ποδηλατόδρομος που σχεδιάζουμε θα δίνει αυτή την δυνατότητα για ασφαλή χρήση του ποδηλάτου αφού θα υπάρχουν διασταυρώσεις με δρόμους κυκλοφορίας, ενώ θα συνδέεεται με τους κάθετους ποδηλατόδρομους, δημιουργώντας από κοινού ένα ασφαλές δίκτυο για τους χρήστες».

Τα κοινόχρηστα ποδήλατα

Η δημιουργία δικτύου ποδηλατόδρομων πηγαίνει βεβαίως…  παρέα με τα κοινόχρηστα ποδήλατα.

Η εφαρμογή του μέτρου και η επαναφορά του στην καθημερινότητα της Πάτρας ήδη έχει ξεκινήσει σταδιακά, με τα πρώτα ποδήλατα να έχουν μπει στους 11 σταθμούς κοινόχρηστων ποδηλάτων.

Οι 11 ηλεκτρονικές εγκαταστάσεις των κοινόχρηστων ποδηλάτων βρίσκονται στις εξής θέσεις: Στο νότιο λιμένα Πατρών, στο δημοτικό πάρκινγκ Γ. Καλεντζώτης, στην πλατεία Τριών Συμμάχων, στην πλατεία Γεωργίου Α, στην Αγορά Αργύρη, στην πλατεία Όλγας, στην πλατεία Καποδιστρίου, στην πλατεία 28ης Οκτωβρίου, στην πλατεία Υψηλών Αλωνίων, στον πεζόδρομο της Τριών Ναυάρχων και στον επιβατικό σταθμό Π. Κανελλόπουλου.

Το ενδιαφέρον, σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Μιχάλη Αναστασίου είναι μεγάλο, «τα πρώτα μηνύματα είναι θετικά και αρκετοί Πατρινοί έχουν ήδη κάνει αιτήσεις για να ανανεώσουν την κάρτα τους ή για να βγάλουν καινούργια. Η χρήση των ποδηλάτων αυτών θα κορυφωθεί με την διαμόρφωση του δικτύου των ποδηλατοδρόμων της Πάτρας και τότε το όλο μέτρο θα φτάσει στην πληρότητα του».

Το γραμμικό πάρκο

Παράλληλα, ένα ακόμα σχέδιο που αποτελεί όραμα για τον Δήμο και σχετίζεται άμεσα με το ποδήλατο θα είναι η διαμόρφωση του γραμμικού πάρκου, σε περίπτωση δηλαδή που εφαρμοστούν τα όσα προβλέπονται για την υπογειοποίηση του τρένου. Το γραμμικό αυτό πάρκο θα περιλαμβάνει έναν ποδηλατόδρομο που θα ξεκινάει από την περιοχή του Ρίου και θα καταλήγει οριζόντια στον ιερό ναό του Αγίου Ανδρέα, αναδεικνύοντας, εκτός των άλλων και την χρήση του ποδηλάτου.

 

K. A.

(από εφημερίδα 7 Μέρες Ενημέρωση)