Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφασίζει για το μέλλον της Πατρών – Πύργου | dete

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφασίζει για το μέλλον της Πατρών - Πύργου

Ηπιότεροι τόνοι και «παράθυρο» συζήτησης αναζητώνται γύρω από τις εξελίξεις για τον οδικό άξονα Πατρών-Πύργου, όπως διαφάνηκε εχθές σε συνάντηση με δημοσιογράφους του διευθύνοντος συμβούλου της GD Infrastutture στην Ελλάδα, κ. Λευτέρη Τριβουλίδη. Οι επιστολές που εστάλησαν το τελευταίο διάστημα στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με την τελευταία να φτάνει σε σκληρούς προσωπικούς χαρακτηρισμούς, πάγωσαν τις δυνατότητες επικοινωνίας.

Αιτία η απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Αχ. Καραμανλή να αλλάξει τον σχεδιασμό υλοποίησης του έργου, προκρίνοντας την επανένταξή του στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού. Όπως ο ίδιος επισήμανε από την ανάληψη κιόλας των καθηκόντων του, θέτοντας την υλοποίηση του έργου ως πρώτη προτεραιότητα, η κατάτμηση του άξονα σε 8 εργολαβίες οδηγεί το έργο σε αδιέξοδο. Εξέλιξη που βρίσκει αντίθετη την εταιρεία, η οποία έχει αναλάβει σε συνεργασία με τη Μηχανική της οικογένειας Εμφιετζόγλου, δύο εκ των οκτώ εργολαβιών.

Το «κλειδί» βεβαίως για το μέλλον του οδικού άξονα, συνολικού μήκους 75 χλμ., βρίσκεται στα χέρια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η συμφωνία με τους μετόχους της Ολυμπίας Οδού, που βρίσκεται στην τελική ευθεία, με την απροθυμία της Hochtief να ρίξει κεφάλαια στην ελληνική αγορά να παραμένει, θα τεθεί στην κρίση της Κομισιόν. Σύμφωνα με πληροφορίες, προβλέπονται συμβολή των ιδιωτών της τάξεως των 80 εκατ. ευρώ (περί το 30% του προϋπολογισμού), αλλά και αποζημιώσεις για τους αναδόχους των υπογεγραμμένων συμβάσεων.

Αυτό που φαίνεται πως δεν θα αποφευχθεί σε αυτή την περίπτωση είναι η δικαστική οδός. Η GD Infrastutture δηλώνει έτοιμη να κυνηγήσει το έργο στην ελληνική και την ευρωπαϊκή Δικαιοσύνη.

Σχολιάζοντας την επανένταξη του έργου στην Ολυμπία Οδό, ο κ. Τριβουλίδης έκανε λόγο για μια καθυστέρηση που θα διακινδυνεύσει την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση του έργου, φτάνοντας με ιδανικούς ρυθμούς -ασυνήθιστους για τα ελληνικά δεδομένα- τουλάχιστον μέχρι τα μέσα του 2021 για την έναρξη των εργασιών. Γεγονός που σημαίνει ότι χάνεται το ορόσημο του 2023 για την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση του έργου.

Ξεκαθαρίζοντας ότι η εταιρεία επιθυμεί και μπορεί να εκτελέσει τις δύο εργολαβίες, ανέφερε ότι έχει ζητηθεί συνάντηση με τον Υπουργό προκειμένου να βρεθεί κοινός τόπος, αλλά μέχρι στιγμής το αίτημα παραμένει αναπάντητο.

Όσον αφορά τα βήματα που απαιτούνται, η απόφαση για να προχωρήσει η πρόταση της «επιστροφής» του έργου στην Ολυμπία Οδό αναμένεται περίπου στο εξάμηνο. Εν συνεχεία, θα πρέπει να ανακληθεί η απόφαση αποκοπής του έργου από την αρχική σύμβαση της Ολυμπίας Οδού, να γίνει τροποποίηση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης που απαιτεί την έγκριση της Βουλής και να κατατεθεί στις αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές φάκελος μεγάλου έργου για την έγκριση της χρηματοδότησης.