ΕΛΕΝΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ – ΑΡΑΒΑΝΤΙΝΟΥ: Η «μαέστρος» που σαγηνεύει μαθητές και κοινό – ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ | dete

ΕΛΕΝΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ - ΑΡΑΒΑΝΤΙΝΟΥ: Η «μαέστρος» που σαγηνεύει μαθητές και κοινό - ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Ξεκίνησε ως χορωδός στην παιδική χορωδία της Πατραϊκής Μαντολινάτα, στην συνέχεια ανέλαβε το τιμόνι της παιδικής χορωδίας της Πολυφωνικής Πάτρας και σήμερα η γνωστή βραβευμένη «μαέστρος» Ελένη Παπαδοπούλου – Αραβαντινού προχώρησε σε μία νέα σύγχρονη χορωδία με την ονομασία “Cantelena”. Ας γνωρίσουμε καλύτερα την άξια «μαέστρο» η οποία συνεχίζει να «πρωταγωνιστεί» στο μουσικό στερέωμα έχοντας στο ενεργητικό της πολλές διακρίσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό…

 

κα Ελένη  Παπαδοπούλου- Αραβαντινού, πώς αποφασίζει μία γυναίκα να γίνει «μαέστρος»;

Πως αποφασίζει; Δύσκολη ερώτηση. Λένε ότι «μαέστρος γεννιέσαι δε γίνεσαι….» Νομίζω ότι εγώ ήξερα ότι αυτός θα είναι ο δρόμος μου από πολύ μικρή. Άκουσα πρώτη φορά χορωδία κάτω από τα ανοιχτά παράθυρα της Πατραϊκής Μαντολινάτας. Έρωτας. Όταν έμπαινε το δίλημμα παιχνίδι στην πλατεία, εγώ διάλεγα να παραμένω στο μαγαζί μας που ήταν απέναντι, για να ακούσω την πρόβα της χορωδίας. Πέρασαν τα χρόνια και  ήρθαν οι μουσικές σπουδές που είχαν πάντα κατεύθυνση τη χορωδιακή τέχνη.

 

%cf%80%ce%b1%ce%b9%ce%b4%ce%b9%ce%ba%ce%ae-%cf%87%ce%bf%cf%81%cf%89%ce%b4%ce%af%ce%b1

 

 

Διευθύνατε για χρόνια την παιδική και νεανική χορωδία της Πολυφωνικής χορωδίας Πάτρας και τον Σεπτέμβριο προχωρήσατε στη δημιουργία μιας νέας χορωδίας  με την ονομασία Cantelena. Πείτε μας δυο λόγια γι’  αυτήν τη νέα προσπάθεια;

Πριν την Πολυφωνική ξεκίνησα ως χορωδός στην παιδική χορωδία της Πατραϊκής Μαντολινάτας με μαέστρο την κα Γιώτα Αντωνίου. Το 1983, προσχώρησα στην ίδρυση της Πολυφωνικής  Χορωδίας μέχρι τον περασμένο Σεπτέμβριο οπότε αποφάσισα, για πολλούς λόγους,  να αποχωρήσω.  αφού για μένα ο κύκλος αυτός είχε κλείσει. Χρωστάω πολλά σε αυτόν το χώρο στον οποίο όμως έδωσα και εγώ αυτά τα χρόνια όλη μου την ‘καλλιτεχνική’ ψυχή. Ιδίως τα τελευταία χρόνια η Παιδική Χορωδία που διηύθυνα έγινε σημείο αναφοράς στα χορωδιακά δρώμενα της χώρας μας αλλά και αναγνωρίσιμη στο εξωτερικό. Με την αποχώρηση ήρθε στη ζωή μου και στη ζωή πολλών ακόμα η Cantelena. Όλα έγιναν τόσο απλά και γρήγορα που νοιώθω σαν από καιρό να  ήταν εκεί και να περίμενε…  .  Υπάρχει ένας έντονος δημιουργικός ενθουσιασμός από όλους τους χορωδούς, μικρούς και μεγάλους ενώ μεγάλο στήριγμα δίπλα μου στάθηκαν οι  γονείς που αγκάλιασαν από την πρώτη στιγμή αυτή την προσπάθεια. Έχοντας λάβει μέρος σε πολλά χορωδιακά φεστιβάλ  του εξωτερικού και έχοντας γνωρίσει πώς λειτουργούν εκεί οι χορωδίες, θέλω η Cantelena να είναι από όλες τις απόψεις μία σύγχρονη χορωδία. Σε ένα πανέμορφο κτίριο στο κέντρο της Πάτρας (Μαιζώνος 159 και Γούναρη) λειτουργούν ήδη η Παιδική Χορωδία , η Χορωδία Νέων καθώς και τα δύο προπαρασκευαστικά τμήματα το Junior για παιδιά ηλικίας 7-9 χρονών και το Pre- Junior για παιδιά ηλικίας 4 εως 6 χρονών με υπεύθυνη του τμήματος την κα Ράνια Πεγιάζη.  Πιανίστας όλων των τμημάτων είναι η κα Μαρίνα Μυλωνά.

Πιστεύετε ότι οι γυναίκες μαέστροι αποτελούν εξαίρεση;

Στο χώρο της διεύθυνσης ορχήστρας ακόμα και σήμερα ανδροκρατείται με  λίγες βέβαια σπουδαίες εξαιρέσεις.  Στο χώρο όμως που εγώ ειδικεύομαι, δηλαδή στις  Παιδικές και Νεανικές Χορωδίες, οι γυναίκες δεν αποτελούν εξαίρεση. Η γυναίκα μαέστρος διαθέτει από τη φύση της ένα πρόσθετο εργαλείο για τη διαχείριση αυτών των ομάδων.

Ποια η συναισθηματική σχέση ανάμεσα σε εσάς και τους χορωδούς σας;

Το να καταφέρεις να κερδίσεις την εμπιστοσύνη τους πιστέψτε με είναι πολύ δύσκολο.  Εγώ προσπαθώ,  δε τα καταφέρνω πάντα αλλά συνεχίζω να προσπαθώ στο σχολείο ή στη χορωδία. Ποτέ δε τους λέω ψέματα, τους κοιτάζω στα μάτια και τους λέω την αλήθεια μου. Δε τους κρύβω  τους φόβους μου, τις ανησυχίες μου, τις χαρές μου, την αγάπη μου. Στόχος ζωής για μένα, στο πέρασμα των χρόνων να μην τους απογοητεύσω.

 

Πού τοποθετείτε το επίπεδο της δ/νσης χορωδίας στη χώρα μας εν συγκρίσει με άλλες χώρες στο διεθνές περιβάλλον;

Μία πανεπιστημιακή  έρευνα έδειξε ότι σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες αναλογικά με τον πληθυσμό μας έχουμε πολλές χορωδίες. Το επίπεδο τους, όπως εγώ το παρακολουθώ,  είναι ποικίλο. Υπάρχουν σπουδαίοι νέοι μαέστροι που κάνουν εξαιρετικές δουλειές και διαγράφουν ένα νέο φωτεινό χορωδιακό μέλλον, κυρίως στις Νεανικές Χορωδίες που το ρεπερτόριό τους  περιλαμβάνει πρωτότυπα χορωδιακά έργα συνθετών,  ξεφεύγοντας από τον απλοϊκό εύκολο δρόμο των  διασκευασμένων τραγουδιών που δεν οδηγούν πουθενά καλλιτεχνικά ένα σχήμα.

Πιστεύετε ότι η κλασική μουσική μπορεί να γίνει δημοφιλής στο ευρύ κοινό και κυρίως μεταξύ των νέων που περιορίζονται σε συγκεκριμένου τύπου μουσικά ακούσματα;

Είναι δύσκολο. Για μένα πιο σημαντικό είναι τα παιδιά από νωρίς να καλλιεργήσουν την αισθητική τους, να αποκτήσουν άποψη για διάφορες μορφές τέχνης συμμετέχοντας  τα ίδια  σε καλλιτεχνικές ομάδες που έχουν θέσει άρτια αυτούς τους στόχους. Ευτυχώς στην πόλη μας υπάρχουν πολλές τέτοιες σωστές επιλογές.

 

15439786_1832056467075821_659903497048661997_n

 

Ένας μαέστρος πρέπει να πειραματίζεται; Πρέπει να δοκιμάζει καινούρια πράγματα στη δουλειά του;

Ένας μαέστρος, κατά την ταπεινή μου γνώμη πρέπει να προσπαθεί αδιάκοπα για την προσωπική του καλλιτεχνική ανέλιξη. Να θέτει υψηλούς στόχους και μαζί με τους χορωδούς του να δουλεύουν για την επίτευξη τους. Να έχει, όμως, παράλληλα αίσθηση και σωστή κρίση του βαθμού δυσκολίας που θα επιλέξει. Πολλοί μαέστροι με τις λάθος επιλογές τους ευθύνονται για το κακό επίπεδο των ελληνικών χορωδιών.

Κατά πόσο είστε ικανοποιημένη κάθε φορά με τον εαυτό σας;

Δεν ανήκω στους ανικανοποίητους. Χαίρομαι την κάθε συναυλία και μαθαίνω και στα παιδιά να τη χαίρονται. Σε μία συναυλία μπορεί να συμβεί οτιδήποτε,  απρόοπτα συμβαίνουν σε όλους και σε όλα τα επίπεδα, αλλά πρέπει να ξέρεις να μη σε επηρεάζουν και να συνεχίζεις. Με τους χορωδούς μου δουλεύουμε και προσπαθούμε να φτάσουμε ερμηνευτικά το κάθε έργο όσο πιο βαθιά μπορούμε, και όσο μερικές φορές, ο χρόνος προετοιμασίας μας επιτρέπει.

Ποια ήταν η καλύτερη για εσάς στιγμή της καριέρας σας;

Τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια έχω πάρει μέρος με τις χορωδίες που διηύθυνα  σε μεγάλους διεθνείς διαγωνισμούς τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό και είχαμε τη χαρά να αποσπάσουμε χρυσά και ασημένια μετάλλια. Σπουδαίες αναμφισβήτητα στιγμές! Παρόλ’ αυτά ως πιο σημαντικές στιγμές κρατάω τις συζητήσεις που βγήκαν μέσα από τις  πρόβες των τραγουδιών, ένα μήνυμα που μου έστειλε μία χορωδός μου που κάνει το μεταπτυχιακό της στο εξωτερικό, όταν έμαθε για τη δημιουργία της Cantelena, και άλλα  μικρά πράγματα που με κάνουν να νοιώθω ευλογημένη…

 

Ποια είναι τα καλλιτεχνικά σας σχέδια για την νέα χρονιά;         

Στόχος για την πρώτη χρονιά ζωής της Cantelena είναι να δουλέψουμε καινούργιο ρεπερτόριο και μέσα από τις συναυλίες μας να μας γνωρίσετε και παράλληλα να έρθουν  στις χορωδίες μας νέα μέλη.  Αν και η παρουσία μας μετράει μόλις τρεις μήνες, έχουμε καταφέρει να παρουσιαστούμε στο κοινό της πόλης μας καθώς και έξω από αυτήν με τη συμμετοχή μας στο Χορωδιακό Φεστιβάλ του Ναυπλίου, μιας και η εξωστρέφεια και η ανταλλαγή της μουσικής μας με άλλα σχήματα είναι από τους βασικούς στόχους τη χορωδία μας.

 

%cf%86%cf%89%cf%84%ce%bf%ce%b3%cf%81%ce%b1%cf%86%ce%af%ce%b1-%cf%87%ce%bf%cf%81%cf%89%ce%b4%ce%af%ce%b1-%ce%bd%ce%ad%cf%89%ce%bd