Δυτική Αχαΐα: Τροχαία δυστυχήματα χωρίς ζώνες ή κράνη – 968 διακομισθέντες σε 6 χρόνια | dete

Δυτική Αχαΐα: Τροχαία δυστυχήματα χωρίς ζώνες ή κράνη - 968 διακομισθέντες σε 6 χρόνια

Μια ενδιαφέρουσα εκδήλωση-συζήτηση με θέμα: «Επιδημιολογία τροχαίων στη Δυτική Αχαΐα: έρευνα-ευρήματα-προτάσεις» διοργάνωσαν το απόγευμα της Τετάρτης στο αμφιθέατρο του Γυμνασίου Κάτω Αχαΐας, το Κέντρο Υγείας Κάτω Αχαΐας, η 6η Υγειονομική Περιφέρεια και ο Δήμος Δυτικής Αχαΐας.

Το θέμα ανέκυψε μετά από ερευνητική εργασία του Κέντρου Υγείας Κάτω Αχαΐας που παρουσιάστηκε στο 2ο Ιπποκράτειο Συνέδριο Γενικής Ιατρικής την περασμένη Άνοιξη.

Μελετώντας το υλικό των αρχείων του ΚΥΚΑ για έξι χρόνια (2005-06, 2012-13 και 2018-19), πέραν του όγκου των περιστατικών και της κατανομής τους, προέκυψαν ενδιαφέροντα συμπεράσματα για το υλικό και ανθρώπινο κόστος, την οδηγική συμπεριφορά και τις παρεμβάσεις που επιβάλλεται να γίνουν από την Πολιτεία και το εκπαιδευτικό σύστημα.

ΕΠΙΔΗΜΙΟΛΟΓΙΑ ΤΡΟΧΑΙΩΝ ΣΤΟ Κ. Υ Κ. ΑΧΑΪΑΣ ΠΡΙΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ (2o  ΙΠΠΟΚΡΑΤΕΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΕΝΙΚΗΣ ΙΑΤΡΙΚΗΣ 28/2-2/3/2020)

Κέντρο Υγείας Κ. Αχαΐας

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης (2010-σήμερα), παρατηρήθηκε περιορισμός αριθμού τροχαίων και θυμάτων, όπως φαίνεται από τα στοιχεία της ΕΛΑΣ, πανελλαδικά.

ΣΚΟΠΟΣ

Η συγκριτική μελέτη των στοιχείων των τροχαίων που συνέβησαν στην περιοχή του Δήμου Δυτικής Αχαΐας (στην οποία εμπεριέχεται εθνική οδός με αυξημένη κίνηση και επικίνδυνα σημεία) και των θυμάτων που νοσηλεύτηκαν στο ΚΥΚΑ: 1.πριν την κρίση (2005-6), 2.στο peak της (2012-13) και 3.πρόσφατα (2018-19).

ΥΛΙΚΟ-ΜΕΘΟΔΟΣ

Τα αρχεία του ΚΥΚΑ από τα οποία καταγράφηκαν επιδημιολογικά στοιχεία των θυμάτων, μηχανισμοί τραύματος και τρόπος μεταφοράς τους σε δεύτερο επίπεδο.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

316 συμβάντα καταγράφηκαν την πρώτη περίοδο, 219 (-31%) τη δεύτερη και 237 (-25%) την τρίτη. Αντιστοίχως τα θύματα από 391 μειώθηκαν σε 273 (-30%) και 304 (-22%).
Το καλοκαίρι είχαμε τα περισσότερα τροχαία 302 (39,11%) και 371 θύματα (38,32%). Φθινόπωρο 161 (20,85%) και 197 (20,35%). Χειμώνας 116 (15,04%) και 151 (15,61%). Άνοιξη 193 (25%) και 249 (25,72%).
716 (74%) ήταν άρρενα και 252 (26%) θήλεα.
0-12έτη:54 (5,64%), 13-18έτη:135 (14,12%), 19-40έτη:429 (44,82%), 41-65έτη:247 (25,81%) και >65έτη 92 (9,61%).
8,65% των θυμάτων (327) ενεπλάκησαν σε σύγκρουση, 54,82% εκτροπή οχήματος ή πτώση από δίκυκλο (463) και 6,53% παράσυρση (56).
Μόνο 9,62% των θυμάτων που επέβαιναν σε δίκυκλα (31/311) φορούσαν κράνη και 37,61% όσων επέβαιναν σε αυτοκίνητο φορούσαν ζώνη ασφαλείας (120/199).
Μεταφέρθηκαν νεκροί είτε κατέληξαν στο ΚΥΚΑ 10/5/2 θύματα στις αντίστοιχες περιόδους  (1,75%).
Διακομίσθηκαν συνοδεία ιατρού με ΕΚΑΒ 208 θύματα (23,91%), χωρίς συνοδεία 354 (41,84%) και εξήλθαν με οδηγίες ή παραπέμφθηκαν 298 (34,25%).
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Προφίλ θυμάτων: νεαροί άρρενες που το καλοκαίρι εκτρέπονται τα αυτοκίνητά τους ή τα δίκυκλα, δεν φορούν κράνος/ζώνη και χρήζουν διακομιδής.

Επιβεβαιώνεται ότι η κρίση επέδρασε και επιδρά στον περιορισμό τροχαίων και θυμάτων.

Δυστυχώς, μόνο για τα 6 προαναφερόμενα έτη είχαμε 968 θύματα, ιδίως παραγωγικών ηλικιών.

Τέλος, τα μέτρα προφύλαξης (κράνος/ζώνη) δεν χρησιμοποιούνται από τους επιβαίνοντες σε οχήματα, πράγμα που πρέπει να ληφθεί υπόψη από τις αρμόδιες υπηρεσίες.