Γνωστοί Πατρινοί γίνονται …Playmobil στα χέρια ενός απίθανου καλλιτέχνη- ΦΩΤΟ | dete

Γνωστοί Πατρινοί γίνονται …Playmobil στα χέρια ενός απίθανου καλλιτέχνη- ΦΩΤΟ

Της Γιώτας Κοντογεωργοπούλου

 

Γνωστοί Πατρινοί οι οποίοι συνιστούν το Άγημα Ιστορικής Αναβίωσης «Παναγιώτης Καρατζάς», έναν όμιλο φίλων της ελληνικής Ιστορίας, με έδρα την Πάτρα, που έχει σαν σκοπό να αναδείξει την ιστορική αναβίωση με επίκεντρο την περίοδο του 1821, γίνονται Playmobil μέσα από τα μαγικά χέρια του Σαράντη Γαβάκη, αυτού του απίθανου Μανιάτη, του εκ Γυθείου ορμώμενου, ο οποίος «ξυπνά» τη ιστορία με τις αμίμητες δημιουργίες του, κάνοντάς την συλλεκτικό παιχνίδι για μικρούς και μεγάλους.

O ποιητής Αντώνης Σκιαθάς, οι δικηγόροι Φώτης Λουριδάς και Βασίλης Κόκκαλης και η οδοντίατρος Μαρία Καραθανασοπούλου, είναι ήδη έτοιμοι και περιμένουν τους υπολοίπους του Αγήματος, τον συντηρητή έργων τέχνης Κώστα Ράλλη εν αρχή και εν συνεχεία τον τεχνίτη Ιωάννη Μπάρλο, τον μάγειρα Ανδρέα Γιαννόπουλο και τον υπάλληλο των Αλυκών Μεσολογγίου Νίκο Μακρή, προκειμένου να πάρουν και αυτοί τη... σάρκα και τα οστά του palymobil, ενός εκ των πλέον λατρεμένων παιδικών παιχνιδιών στον κόσμο.  Στις έτοιμες ήδη φιγούρες και ο εξ Αθηνών φίλος του αγήματος Κίτσος Λάγιος ο οποίος διαθέτει δικό του Άγημα αναβίωσης, ενώ αναμένεται το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα και το λάβαρο της ομάδας με το οποίο θα ολοκληρωθεί η playmobil  εικόνα της.

(Ο Αντώνης Σκιαθάς)

(Ο Φώτης Λουριδάς)

(Ο Βασίλης Κόκκαλης)

(Μαρία Καραθανασοπούλου, Βασίλης Κόκκαλης)

(Μαρία Καραθανασοπούλου)

(Ο φίλος του Αγήματος Κίτσος Λάγιος)

(Ο Φώτης Λουριδάς του Αγήματος με τη στολή του 1821 και τη στολή από την αναβίωση της Ναυπάκτου η οποία επίσης έγινε playmobil)

Η μέχρι στιγμής απόδοση των μελών έχει προκαλέσει ενθουσιασμό, ενώ η όλη προσπάθεια αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία ενόψει του εορτασμού των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821, την  αναβίωση των ιστορικών γεγονότων και της καθημερινής ζωής των Ελλήνων κατά τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο.

O Σαράντης Γαβάκης είναι ένας από τους πλέον ταλαντούχους  στο είδος του playmobil costum ενώ είναι ο πρώτος Έλληνας που έκανε φιγούρες του 1821 με Playmobil, ανοίγοντας ένα παράθυρο σε έναν άλλο κόσμο μέσα από τον πιο απολαυστικό δρόμο: αυτόν του παιχνιδιού που δεν αφορά μόνο τα μικρά, αλλά και τα μεγάλα παιδιά. Ίσως μάλιστα λίγο παραπάνω τα… δεύτερα.

(Ο Σαράντης Γαβάκης, ένας από τους πλέον ταλαντούχους στο είδος του playmobil costum ενώ είναι ο πρώτος Έλληνας που έκανε φιγούρες του 1821 με Playmobil)

Ο άνθρωπος που το 2014 έκανε δυναμική εμφάνιση με την αναπαράσταση της θρυλικής μάχης στα Δερβενάκια και που τώρα στρέφει την προσοχή του στην περιοχή μας, δεν είναι μια συνηθισμένη περίπτωση.

Περνάει ατελείωτες ώρες στο σπίτι του φτιάχνοντας ιστορικούς στρατούς με τον ενθουσιασμό ενός μικρού παιδιού (αν και διανύει το 48ο έτος της ηλικίας του) και την έμπνευση ενός πραγματικού καλλιτέχνη.

Οι πρώτοι ήρωες του 1821

Πώς ξεκίνησαν όλα;

«Οι περισσότεροι στην εφηβεία τα παρατάνε αυτά τα παιχνίδια» μας λέει. «Εγώ αντίθετα δεν σταμάτησα. Το 2006 έφτιαξα τους πρώτους ήρωες του 1821. Είναι κάτι που δεν είχε ξαναγίνει παγκοσμίως. Τους εμφάνισα για πρώτη φορά το 2013 για να τους δει ο κόσμος και να τους μάθει. Ένα χρόνο μετά, έκανα τη μάχη στα Δερβενάκια, ένα διόραμα με φιγούρες playmobil που ήταν προσωπικό μου στοίχημα».

Τα Δερβενάκια με τα playmobil ήταν μια πλήρης αναπαράσταση της μεγάλης μάχης και η αρχή μιας πορείας που οδήγησε σε πολλές απολαυστικές εκδοχές με διοράματα που κεντρίζουν το ενδιαφέρον εντός και εκτός συνόρων.

Τα παιδικά παιχνίδια του Σαράντη, έγιναν η βάση για τη δημιουργία μιας άλλης πραγματικότητας η οποία -πλην των άλλων- έχει και παιδαγωγικό χαρακτήρα.

 

«Έχω το μεγαλύτερο στρατό στην Ελλάδα»

«Αγαπάω πολύ την ιστορία» μας εξηγεί. «Εμένα η ζωή μου είναι η ιστορία και με τα playmobil ο θεός μου έδωσε τη δυνατότητα να την αναπαριστώ. Δεν είμαι συλλέκτης. Απολαμβάνω αυτό που κάνω, παίζω με τις δημιουργίες μου. Έχω ένα μεγάλο στρατό, το μεγαλύτερο στρατό στην Ελλάδα. Έχω 16.000 πολεμιστές. από κάθε ιστορική περίοδο. Μετά τους ήρωες του 21 συνέχισα. Έφτιαξα Μανιάτες, Κρητικούς, Μωραϊτες, Ρουμελιώτες, νησιώτες, τα πάντα. Το ¼ της συλλογής μου είναι Έλληνες και Τούρκοι γιατί έχω και έναν τεράστιο τουρκικό στρατό και στόλο που είναι διπλάσιος ακριβώς από τους Έλληνες σε αναλογία με τις ιστορικές δυνάμεις των στρατευμάτων. Όλα αυτά είναι στο σπίτι του, το οποίο είναι γεμάτο.  Σκεφτείτε ότι έχω 110 καράβια playmobil μέσα στο σπίτι, πέρα από τον στρατό»

ς

Οι δικές του προσθήκες- δημιουργίες

Οι δημιουργίες του δεν βασίζονται στα υλικά των playmobil. «Από ένα σημείο και έπειτα επειδή δεν με κάλυπτε η εταιρεία με αυτά που έβγαζε άρχισα να φτιάχνω μόνος μου  καπέλα, όπλα, κράνη… Φτιάχνω πράγματα που η εταιρεία δεν θα βγάλει ποτέ.. Για παράδειγμα  η Playmobil  είχε βγάλει κάτι Άραβες μια περίοδο και τα όπλα ήταν όλα  μουσουλμανικά  και αραβικά. Εγώ ήθελα τα ελληνικά, το γιαταγάνι, τα καριοφίλια… Και κάθισα και τα έφτιαξα μόνος μου. Και όχι μόνο όπλα από το 1821 αλλά και όπλα για καϋμπόηδες, ινδιάνους κ.α. Αγαπημένη μου  φιγούρα είναι ο  Γενίτσαρος. Μου πήρε 19 χρόνια για να φτιάξω το σωστό καπέλο των Γενιτσάρων. Πριν ένα χρόνο κατάφερα να κάνω το τέλειο καπέλο. Δεν έχω 3D εκτυπωτή. Κάθομαι μόνος μου με επιμονή, με στόκο και σκαλίζω, κόβω, κολλάω, χρησιμοποιώντας ύφασμα, τσόχα, σκοινιά, κορδόνια, μέχρι και φακές».

Η πρόκληση με τους αναβιωτές

«Με τους αναβιωτές τώρα, όπως π.χ. με το Άγημα «Παναγιώτης Καρατζάς» είναι μια νέα πρόκληση.  Σηκώνω το γάντι με ενθουσιασμό, γιατί είναι άλλο να φτιάχνεις τους ήρωες του ΄21 από πίνακες και γκραβούρες, από όπου τους ξέρουμε όλοι και άλλο να φτιάχνεις ανθρώπους που αναβιώνουν τα γεγονότα και φέρουν τη στολή των αγωνιστών. Πρέπει να  πετύχω ακόμη και τη λεπτομέρεια. Είναι για μένα ιδιαίτερη πρόκληση αυτό».

 

Η Έξοδος του Μεσολογγίου και η σκέψη για δωρεά

Μια από τις πιο ωραίες δημιουργίες του Σαράντου Γαβάκη είναι το διόραμα της Εξόδου του Μεσολογγίου.

«Έχω σκοπό να το δωρίσω κιόλας στο Μεσολόγγι να υπάρχει εκεί για πάντα να το βλέπουν όσοι περνάνε, Είναι πλήρης αναπαράστασή της Εξόδου με  playmobil» λέει.

 

Η γενοκτονία των Ποντίων

Το 2019 ο Σαράντης Γαβάκης έκανε άλλο ένα εντυπωσιακό διόραμα με θέμα τη Γενοκτονία των Ποντών. Ήταν το μόνο θέμα του 20 ου αιώνα με το οποίο καταπιάστηκε, μία τρισδιάστατη εικονική αναπαράσταση των πορειών θανάτου που συγκλόνισε.

Στο εργαστήριό του, μπορείς να βρεις τα πάντα. Φουστανελάδες Έλληνες, Γενίτσαρους, ζιπκαλήδες Πόντιους, Ρωμαίους, Καρχηδόνιους, Ινδιάνους, Άραβες, καράβια…

Κυρίως όμως θα βρεις ένα μεγάλο παιδί που δουλεύει ατελείωτες ώρες για να γράψει τη δική του.. ιστορία.

 

Το άγημα «Παναγιώτης Καρατζάς»

Το Άγημα «Παναγιώτης Καρατζάς»  συμμετέχει σε εορτασμούς τοπικών ή πανελληνίων εορτών που αφορούν το ’21 , ως τιμητικό άγημα αγωνιστών της εποχής, με φορεσιές και εξοπλισμό αντίστοιχο και κατά το δυνατόν αυθεντικό. Παράλληλα και πάντα σε συνεργασία με τον οργανωτικό φορέα της εορτής, εφόσον του ζητηθεί, κάνει παρουσίαση και επεξηγεί στο κοινό της εκδήλωσης ζητήματα που αφορούν την ιστορία της εκδήλωσης, τον τρόπο ενδυμασίας και εξοπλισμού των αγωνιστών και τα μέλη του απαντούν πρόθυμα σε ερωτήσεις ιστορικής φύσεως που θέτει το κοινό.

Επιπλέον το Άγημα συμμετέχει στην παραγωγή ταινιών, ντοκυμαντέρ κλπ που αφορούν την ιστορική περίοδο του 1821, σε φωτογραφήσεις, σε promotion εκδηλώσεων-δράσεων που αφορούν την ιστορική ανάδειξη της χώρας μας και στόχο έχει την συμμετοχή σε εκδηλώσεις αναβίωσης και την συνεργασία του με αντίστοιχες ομάδες του εσωτερικού ή του εξωτερικού. Η συνεχής μελέτη των μελών μας της ελληνικής Ιστορίας δεν αποκλείει το ενδεχόμενο προσπάθειας αναβίωσης και για άλλες ιστορικές περιόδους στο μέλλον.

Η ονομασία του Ομίλου προήλθε από το όνομα του πρωτεργάτη της επανάστασης της 23ης Μαρτίου 1821 στην Πάτρα, Παναγιώτη Καρατζά που διακρίθηκε ως ο φυσικός αλλά και στρατιωτικός της ηγέτης και οδήγησε στην απελευθέρωσή της.

Η Ιστορική αναβίωση είναι πρακτική διαδεδομένη και με βαθιές ρίζες στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, ελάχιστα δε ανεπτυγμένη στην Ελλάδα και διαφέρει από την «αναπαράσταση», κυρίως στο σημείο ότι στην αναβίωση η προσέγγιση της εποχής που αναπαρίσταται είναι πιο αυθεντική όχι μόνο στις φορεσιές, τον εξοπλισμό, τα αντικείμενα και τις λεπτομέρειες, αλλά κυρίως στην απόδοση του «ρόλου» που υποδύεται ο αναπαραστάτης με την συμμετοχή του σε δράσεις με συνθήκες που προσομοιάζουν στην εποχή και με στέρηση σύγχρονων ανέσεων και εξοπλισμού, εφαρμόζοντας βιωματικά τεχνικές «του τότε», τόσο ως μέρος της εκπαίδευσής του όσο και της εκδήλωσης στην οποία συμμετέχει.

 

(Από την εφημερίδα 7 Μέρες Ενημέρωση)