Ασκήσεις για ενδυνάμωση των γονάτων! | dete

Ασκήσεις για ενδυνάμωση των γονάτων!

Το γόνατο είναι η μεγαλύτερη άρθρωση του ανθρώπινου σώματος και η άρθρωση που δέχεται τη μεγαλύτερη καταπόνηση από όλες, για ευνόητους λόγους.

Αποτελείται από διάφορα μορφώματα, που εξασφαλίζουν τη σταθεροποίησή του και περιορίζουν την κίνηση σε ό,τι ακριβώς είναι προγραμματισμένο να εκτελέσει, δηλαδή κάμψη - έκταση της κνήμης. Τα μορφώματα αυτά είναι οι μηνίσκοι, οι χιαστοί σύνδεσμοι, οι πλάγιοι σύνδεσμοι, η επιγονατίδα, ο αρθρικός υμένας και ο αρθρικός θύλακας, που περιέχει λιπαντικό υγρό (αρθρικό υγρό) το οποίο εξασφαλίζει τη λίπανση της άρθρωσης.

Η επαφή των οστών

Στα δε σημεία που προβλέπεται επαφή των οστών, υπάρχει ο υαλώδης χόνδρος, ένα πολύ σκληρό υλικό που φροντίζει να εξομαλύνει τις τριβές των επιφανειών των οστών. Επιπλέον, διαθέτει «μαξιλαράκια» ανάμεσα στα κινούμενα μέρη, σαν αποσβεστήρες των κραδασμών και των πιέσεων (υποεπιγονατιδικοί ορογόνοι θύλακες και υποεπιγονατιδικό λίπος). Επίσης, έχει και τη δυνατότητα κλειδώματος στην τεντωμένη θέση με τον ιγνυακό μυ.

Παρ' όλη την προστασία που του παρέχουν όλα αυτά τα «εξαρτήματα», λόγω της φύσης της εργασίας του προκύπτουν προβλήματα, τα οποία συχνά αναφέρουν οι ασκούμενοι. Εάν τα προβλήματα δεν σχετίζονται με τραυματισμούς και απλά άρχισαν να εμφανίζονται χωρίς κάποιον προφανή λόγο, είναι πιθανόν να σχετίζονται με την ακινησία και την έλλειψη δραστηριοτήτων του σύγχρονου ανθρώπου. Το σώμα αναδομείται συνεχώς, ανανεώνοντας τους ιστούς του με ρυθμό που εξαρτάται από το ερέθισμα που θα του προσδώσουμε εμείς.

Η εγρήγορση, λοιπόν, είναι το ερέθισμα που θα προκαλέσει άμεση αναδόμηση των ιστών και εξάλειψη ή μείωση των ανωτέρω προβλημάτων. Για παράδειγμα, το αρθρικό υγρό της άρθρωσης αυξάνεται ανάλογα με το φορτίο που δέχεται αυτή, αλλά και το ιξώδες (πόσο λεπτό, ρευστό ή παχύρρευστο είναι) αλλάζει ανάλογα με το φορτίο. Οσο δηλαδή περισσότερο φορτίο καλείται να σηκώσει η άρθρωση τόσο αυξάνονται και η ποσότητα αλλά και το ιξώδες του αρθρικού υγρού. Οπως δε χαρακτηριστικά αναφέρεται στη φυσική του «ανθρώπινου σώματος», ακόμα έως σήμερα ο άνθρωπος δεν έχει καταφέρει να υιοθετήσει τέτοιο αυξημένο τρόπο λίπανσης στη βιομηχανία. Το ερέθισμα λοιπόν είναι η εξάσκηση.

Βαθιά καθίσματα (squat)
Στεκόμαστε όρθιοι στη μηχανή squat, έχοντας στους ώμους μας τα μαξιλάρια. Τα πέλματά μας είναι στη θέση της ανάπαυσης. Βυθιζόμαστε προς τα κάτω έως τη μέση της διαδρομής ή έως κάτω τελείως (βαθύ κάθισμα). Σηκωνόμαστε επάνω ώσπου να τεντώσουν τα πόδια και επαναλαμβάνουμε.

Πρέσσα ποδιών
Καθόμαστε ή ξαπλώνουμε στην πρέσα ποδιών (ανάλογα τον τύπο), πατώντας στο ταμπλό. Πιέζουμε ώσπου τα πόδια να τεντώσουν τελείως. Χαλαρώνουμε ώστε να διπλώσουν τα πόδια μας και επαναλαμβάνουμε.