«Αερομαχίες» κυβέρνησης – Fraport για την παραχώρηση των 14 αεροδρομίων | dete

«Αερομαχίες» κυβέρνησης - Fraport για την παραχώρηση των 14 αεροδρομίων

Στον... αέρα βρίσκεται η παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην κοινοπραξία Fraport - Slentel, καθώς κυβέρνηση και ανάδοχος αφήνουν ανοικτό το θέμα επαναδιαπραγμάτευσης της αρχικής σύμβασης.

Κυβερνητικές πηγές τόνιζαν χθες ότι σε περίπτωση που η Fraport εγείρει θέμα επαναδιαπραγμάτευσης της παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων τότε αυτή θα γίνει σε συνολική βάση.

Είχαν προηγηθεί τοποθετήσεις εκπροσώπων της γερμανικής εταιρείας, οι οποίοι τόνιζαν ότι οι δύο πλευρές δεν έχουν υπογράψει τη συμφωνία και ότι «η ελληνική κυβέρνηση έχει λάβει μια απόφαση η οποία αποτελεί βάση για περαιτέρω διαπραγματεύσεις σχετικά με τη λειτουργία των 14 περιφερειακών αεροδρομίων».

«Εφόσον υπάρξει θέμα επαναδιαπραγμάτευσης της παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, τότε αυτή θα γίνει σε συνολική βάση», αναφέρουν κυβερνητικές πηγές και διευκρινίζουν ότι η ολοκλήρωση της παραχώρησης 14 περιφερειακών αεροδρομίων, χωρίς μεταβολή των όρων που είχαν συμφωνηθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση, αποτελούσε (για ευνόητους λόγους) ρητό όρο της συμφωνίας που προέκυψε από τη Σύνοδο της 12ης Ιουλίου.

Συμπληρώνουν ότι η κυβέρνηση τήρησε απολύτως τα συμφωνηθέντα και στις 18 Αυγούστου δημοσιεύτηκε το σχετικό ΦΕΚ με αριθμό 240.Β/2015. Τονίζουν επιπλέον ότι αν και εφόσον η αντισυμβαλλόμενη εταιρεία εγείρει θέμα επαναδιαπραγμάτευσης της σύμβασης, η επαναδιαπραγμάτευση δεν θα περιορίζεται στα ζητήματα που θα τεθούν από την εταιρεία, αλλά θα είναι συνολική.

Από την πλευρά του το ΤΑΙΠΕΔ αναφέρει σε ανακοίνωση ότι βρίσκεται σε διαρκή επαφή με την κοινοπραξία Fraport - Slentel για τον διαγωνισμό των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Σύμφωνα με το Ταμείο, η κοινοπραξία επιβεβαίωσε το ενδιαφέρον της για την ολοκλήρωση της συμφωνίας, με την ανανέωση των εγγυητικών επιστολών συνολικού ύψους 30.000.000 ευρώ τον Απρίλιο του 2015.

«Η πρόσφατη απόφαση του ΚΥΣΟΙΠ ανοίγει τον δρόμο για τη συγκεκριμενοποίηση των διαδικασιών που θα οδηγήσουν σύντομα στην υπογραφή των συμβάσεων παραχώρησης», καταλήγει η σχετική ανακοίνωση.

Αν και η σύμβαση δεν έχει ακόμη υπογραφεί, ωστόσο κυβερνητικές πηγές διαβεβαίωναν ότι θα καταβληθεί ιδιαίτερη προσπάθεια ώστε αυτό να γίνει μέχρι το τέλος Νοεμβρίου. Πάντως και σε αυτή την περίπτωση θα απαιτηθεί μεγάλο χρονικό διάστημα μέχρι την υλοποίηση της συμφωνίας. Δεν είναι τυχαίο ότι τον περασμένο Οκτώβριο στελέχη της κοινοπραξίας εκτιμούσαν ότι ακόμα και αν οι υπογραφές της συμφωνίας γινόταν άμεσα θα χρειαζόταν περίπου ένας χρόνος για να ολοκληρωθεί η παραχώρηση και των 14 περιφερειακών.

Υπενθυμίζεται ότι η συμφωνία αναθέτει και τις δύο ομάδες αεροδρομίων στην κοινοπραξία Fraport - Slentel έναντι εφάπαξ τιμήματος 1,23 εκατ. ευρώ. Η πρώτη ομάδα περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου και Καβάλας, και η δεύτερη ομάδα τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου.

Επαναδιαπραγμάτευση
Την πρόταση για επαναδιαπραγμάτευση έφερε πρώτος στο τραπέζι ο πρώην υπουργός Οικονομικών Γ. Βαρουφάκης, ο οποίος μάλιστα στις 28 Μαΐου από το βήμα της Βουλής είχε προσδιορίσει τα κριτήρια με βάση τα οποία θα προωθηθεί η διαδικασία:

  • Υψηλότερες επενδύσεις για όλα τα αεροδρόμια. Από την αρχική συμφωνία προβλέπονται σε χρονικό ορίζοντα τεσσάρων ετών επενδύσεις που ανέρχονται σε 330 εκατ. ευρώ, ενώ για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης θα ανέλθουν σε 1,4 δισ. ευρώ.
  • Συμμετοχή του ελληνικού κράτους στην εταιρεία εκμετάλλευσης των 14 αεροδρομίων, ένα περιουσιακό στοιχείο που, όπως είχε πει, θα μπορούσε να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο μιας αναπτυξιακής τράπεζας, με στόχο τη μεγιστοποίηση της αξίας του.
  • Σαφείς δεσμεύσεις για την τοπική οικονομία γύρω από τα αεροδρόμια.

Είχε προηγηθεί στα τέλη Απριλίου συνάντηση του υπουργού Οικονομίας Γιώργου Σταθάκη με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Fraport, Stefan Schulte, όπου είχε προαναγγελθεί από ελληνικής πλευράς η αλλαγή των όρων της συμφωνίας.

Παράλληλα, στις αρχές καλοκαιριού ο υπουργός Οικονομίας Γ. Σταθάκης είχε ανακοινώσει ότι στόχος είναι να ολοκληρωθεί η συμφωνία, ωστόσο με αναθεωρήσεις ορισμένων σημείων της σύμβασης που θα προέβλεπε και τη συμμετοχή του Δημοσίου μέσω της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, και μείωση του χρόνου παραχώρησης από 40 συν 10 έτη στα 30 έτη.

ΟΣΥΠΑ
Με προσφυγή στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ε.Ε. κατά της παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων προειδοποιεί η Ομοσπονδία Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας. Η προσφυγή θα γίνει επειδή η εταιρεία που διεκδικεί τα αεροδρόμια έχει ως βασικό μέτοχο το γερμανικό δημόσιο.

  • ΤΑΙΠΕΔ
    Σύμφωνα με το Ταμείο, η κοινοπραξία επιβεβαίω- σε το ενδιαφέρον της για την ολοκλήρωση της συμφωνίας, με την ανανέωση των εγγυητικών επιστολών συνολικού ύψους 30.000.000 ευρώ τον Απρίλιο του 2015.
  • Υπογραφές
    Αν και η σύμβαση δεν έχει ακόμη υπογραφεί, ωστόσο κυβερνητικές πηγές διαβεβαίωναν ότι θα καταβληθεί ιδιαίτερη προσπάθεια ώστε αυτό να γίνει μέχρι το τέλος Νοεμβρίου.
  • Προσφυγή
    Με προσφυγή στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ε.Ε. κατά της παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων προειδοποιεί η Ομοσπονδία Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.

πηγή: imerisia.gr - Μαρία Μόσχου