Πάτρα: Πότε επιστρέφουν τα ποδήλατα; Αναζήτηση φόρμουλας με ασφαλιστικές δικλείδες για την προστασία των ηλεκτρονικών σταθμών

Μέσα στις επόμενες εβδομάδες επιστρέφουν στην Πάτρα τα κοινόχρηστα ποδήλατα. Η απόφαση είναι παρμένη από τον Ιούλιο του 2018 όπου και εγκρίθηκε από την Οικονομική Επιτροπή του Δήμου ένα κονδύλι της τάξεως των 96. 936 ευρώ, με σκοπό την επιδιόρθωση του όλου συστήματος που είχε σχεδόν καταστραφεί από τους βανδαλισμούς και τις φθορές που του είχαν προκαλέσει συμπολίτες. Αυτός είναι και o βασικός λόγος, όπως λένε στο δήμο,  που δεν έχουμε δει τα κοινόχρηστα ποδήλατα ακόμα στην Πάτρα, παρά την παρέλευση μηνών. Η αρμόδια αντιδημαρχία και οι υπηρεσίες του Δήμου βρίσκονται στο στάδιο της δημιουργίας μιας φόρμουλας που δεν θα επιτρέψει στους επίδοξους βανδάλους να προχωρήσουν και πάλι στην επανάληψη ενός τέτοιου φαινομένου. Η φόρμουλα αυτή θα θα περιέχει ορισμένες ασφαλιστικές δικλείδες που θα προστατεύει κυρίως τους ηλεκτρονικούς σταθμούς που θα φιλοξενούν τα ποδήλατα.

 

Οι σταθμοί καταστράφηκαν

Οι σταθμοί, άλλωστε, ήταν αυτοί που είχαν υποστεί τις μεγαλύτερες φθορές από την ανεξήγητη συμπεριφορά των βανδάλων, καθώς και οι έντεκα συνολικά που είχαν τοποθετηθεί στην Πάτρα, είχαν καταστραφεί. Οι βάσεις που φιλοξενούν αυτά τα ποδήλατα είναι ο ακριβότερος εξοπλισμός του όλου συστήματος και το να επισκευαστούν ξανά σχεδόν από την αρχή απαιτούσε και τους ανάλογους οικονομικούς πόρους.

 

Τα ποδήλατα σώθηκαν

Το θετικό είναι ότι ο Δήμος βλέποντας την όλη κατάσταση που είχε δημιουργηθεί απέσυρε έγκαιρα τα ποδήλατα, με αποτέλεσμα να τα γλιτώσει από την καταστροφή και τους βανδαλισμούς, βάζοντάς τα στις αποθήκες του. Έτσι από τα 70 συνολικά κοινόχρηστα ποδήλατα που υπήρχαν, μόλις τα 17 έχουν υποστεί ζημιές και αναμένεται να επανέλθουν και αυτά μόλις ο Δήμος είναι έτοιμος για να προχωρήσει για δεύτερη φορά στην υλοποίηση του συστήματος.

 

 Κλειδί η προστασία τους

Οι βάσεις των ηλεκτρονικών κοινόχρηστων ποδηλάτων ενδέχεται να αλλάξουν θέσεις και περιοχές και θα τοποθετηθούν σε σημεία που να διασφαλίζουν την προστασία τους, αλλά και να διευκολύνουν την πρόσβαση των όσων θέλουν τα χρησιμοποιήσουν, προκειμένου να κάνουν τις μετακινήσεις τους. Ρόλο στην προστασία τους θα παίξουν σίγουρα και οι υπάλληλοι της δημοτικής αστυνομίας που έχουν αναλάβει το θέμα της εφαρμογής των μέτρων που έχουν παρθεί για την στάθμευση στο ιστορικό κέντρο της Πάτρας. Εξετάζεται επίσης και το ενδεχόμενο να αποφασιστούν βάρδιες για την φύλαξη των σταθμών τις νυχτερινές ώρες κάτι που όμως είναι αρκετά δύσκολο από την στιγμή που ο Δήμος δεν έχει επαρκές προσωπικό για φύλακες.

 

Πετούσαν τα ποδήλατα ακόμη και στη θάλασσα

 Το σύστημα των κοινόχρηστων ποδηλάτων είχε εφαρμοστεί πειραματικά από τον Δήμο την άνοιξη του 2016 σε συνεργασία με την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος, με την τότε ΑΔΕΠ να είναι ο φορέας που διαχειριζόταν το μέτρο. Η αρχή ήταν αρκετά ενθαρρυντική και γρήγορα ο αριθμός των ηλεκτρονικών καρτών με τους χρήστες που συμμετείχαν στο σύστημα έφτασε μέσα σε μόλις δύο μήνες τις 1.300. Η συνέχεια όμως δεν ήταν ανάλογη. Οι κλοπές και οι βανδαλισμοί που ακολούθησαν μέσα στους επόμενους μήνες ήταν συνεχείς και συστηματικοί, με τους αγνώστους να φτάνουν στο σημείο να πετούν ακόμα και στη θάλασσα τα ποδήλατα, ενώ κάποιοι χρήστες τα έπαιρναν για μέρες στο.... σπίτι τους. Ορισμένοι μάλιστα είχαν κατηγορήσει την δημοτική αρχή ότι δεν είχε φροντίσει πρωτού προχωρήσει στην εφαρμογή του μέτρου να κάνει μία καμπάνια ενημέρωσης για το ζήτημα που θα βοηθούσε τους δημότες στο να ταυτιστούν με την χρήση του ποδηλάτου ως μεταφορικό μέσο στον αστικό ιστό της πόλης.

Το κοινόχρηστο ποδήλατο, σύμφωνα με την εμπειρία της επιτυχημένης εφαρμογής του σε ευρωπαϊκές πόλεις, απαιτεί την ύπαρξη ποδηλατοδρόμων και την παύση της κυκλοφοριακής αναρχίας στο κέντρο. Στην Πάτρα δεν υπάρχουν ποδηλατόδρομοι, ενώ χαρακτηριστικό της νοοτροπίας που μας διέπει στο θέμα της κυκλοφοριακής αγωγής είναι ότι αρκετοί οδηγοί στους λιγοστούς μήνες της λειτουργίας του συστήματος πάρκαραν μπροστά από τους ηλεκτρονικούς σταθμούς.

 

Οι ήπιοι πεζόδρομοι

Η αναμενόμενη λειτουργία του παραλιακού ποδηλατόδρομου και η μελλοντική μετατροπή αρκετών δρόμων του κέντρου της πόλης σε ήπιους πεζόδρομους – ποδηλατόδρομους με βάση τις παρεμβάσεις που περιλαμβάνει το πρόγραμμα της ανάπλασης του ιστορικού κέντρου, σίγουρα θα λειτουργήσει ευνοϊκά για την χρήση των κοινόχρηστων ποδηλάτων. Αυτός εξάλλου είναι και ο βασικός σκοπός του όλου συστήματος: να καθιερώσει το ποδήλατο ως μεταφορικό μέσο στον αστικό ιστό της Πάτρας, συμβάλλοντας έτσι στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση και κατά προέκταση στη βελτίωση της ποιότητας της ζωής των πολιτών της. Το κυριότερο βέβαια που πρέπει να αλλάξει πάνω στο ζήτημα, όπως έδειξε η προηγούμενη εμπειρία της λειτουργίας του συστήματος, αλλά και με βάση αυτά που βλέπουμε καθημερινά στους δρόμους και στις πλατείες, αυτής της πόλης είναι η νοοτροπία μας. Θα αλλάξει;

(εφ 7 Μέρες Ενημέρωση)