Ο Φοίβος Καρακίτσος για το οργανωμένο λιανεμπόριο στην Ελλάδα | dete

Ο Φοίβος Καρακίτσος για το οργανωμένο λιανεμπόριο στην Ελλάδα

Την πεποίθησή του ότι «έχουμε ακόμα να δούμε αρκετά» στον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου στην Ελλάδα εκφράζει σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Φοίβος Καρακίτσος, Διευθύνων Σύμβουλος SPAR Hellas και εκτιμά ότι η «ανακατανομή» θα εξακολουθήσει τουλάχιστον για τα επόμενα δύο χρόνια

Όπως τονίζει ο κ. Καρακίτσος, ο συγκεντρωτισμός της ελληνικής αγοράς δεν έχει ολοκληρωθεί καθώς παραμένει ακόμα σε μεγάλο βαθμό τμηματοποιημένη. «Μην ξεχνάμε πως το οργανωμένο λιανεμπόριο βρίσκεται περίπου στα 9 δισ. ευρώ ενώ περίπου ίδιος είναι ο τζίρος της λεγόμενης ανοργάνωτης αγοράς, για την οποία όλοι οι λιανέμποροι κάνουμε προσπάθεια να φέρουμε μέσα στο δικό μας κανάλι» αναφέρει χαρακτηριστικά.

Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Καρακίτσος επισημαίνει ότι η ανακατανομή του κλάδου οργανωμένου λιανεμπορίου στην Ελλάδα θα εξακολουθήσει τουλάχιστον για τα επόμενα δύο χρόνια. «Παλαιά σχήματα και ενώσεις αγορών θα γνωρίσουν επιβαλλόμενες αλλαγές και εκσυγχρονισμό για να κατορθώσουν να επιβιώσουν ίσως και διασπάσεις από όπου θα προκύψουν νέα σχήματα, πιο σύγχρονα και οργανωμένα, θα δούμε νέες ενώσεις και νέες συνέργειες να προβάλουν, ενώ είναι βέβαιο πως αλλαγές θα υπάρξουν και στις επάνω γραμμές του λιανεμπορίου καθώς οι τρείς πρώτοι παίκτες της αγοράς έχουν ξεφύγει και πρέπει με κάποιο τρόπο οι ισορροπίες να ανακτηθούν. Έχουμε ακόμα να δούμε αρκετά» αναφέρει.

Ένα χρόνο μετά την επανέναρξη λειτουργίας της SPAR Hellas στην Ελλάδα, ο κ. Καρακίτσος, εκφράζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ την ικανοποίησή του για την πορεία της εταιρείας. Έχοντας υλοποιήσει έως τώρα συνολικές επενδύσεις ύψους περίπου 2,70 εκατ. ευρώ για τα καταστήματα που έχουν μετατραπεί σε SPAR, η διοίκηση της εταιρείας οραματίζεται, σύμφωνα με τον κ. Καρακίτσο, «στην επόμενη 5ετία ενώσουμε κάτω από το brand της SPAR περισσότερα από 250 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα, κρατώντας το μεσαίο λιανεμπόριο στα χέρια των ανεξάρτητων Ελλήνων επιχειρηματιών, να δώσουμε χώρο στα ράφια μας σε όλα τα ιδιαίτερα τοπικά προϊόντα της κάθε περιοχής, να ενισχύσουμε την απασχόληση στις τοπικές οικονομίες, να δυναμώσουμε την οικονομία της περιφέρειας ανταποδοτικά και να πετύχουμε εξαγωγές άξιων προϊόντων που προάγουν την ελληνικότητα στο δίκτυο της SPAR σε ολόκληρο τον κόσμο».

Το δίκτυο της SPAR στην Ελλάδα σήμερα αριθμεί 77 καταστήματα συνολικά (πλήρους μετατροπής και σε ενδιάμεση φάση) με το πλάνο της εταιρίας για το 2019 να στοχεύει σε 107 καταστήματα, 47 πλήρους μετατροπής σε SPAR και 60 ακόμα σε ενδιάμεση φάση. «Επιδίωξη μας είναι μέσα στην επόμενη 5ετία να έχουμε αυξήσει τον αριθμό των καταστημάτων μας σε πολύ υψηλό βαθμό, κατακτώντας συνολικό μερίδιο περισσότερο από το 7% της συνολικής αγοράς» υπογραμμίζει ο κ. Καρακίτσος.

Το δυνατό «όπλο» της SPAR Hellas, σύμφωνα με τον κ. Καρακίτσο, είναι «το ισχυρό brand equity που διαθέτει η SPAR στην Ελλάδα και μέσα από αυτό προσπαθούμε να ενώσουμε ανεξάρτητους Έλληνες λιανέμπορους με στόχο κατάκτηση μεριδίων αγοράς. Ο όμιλος αγορών ΑΣΤΕΡΑΣ, τα μέλη του και προσωπικά ο Πρόεδρος κ. Παπαντώνης πίστεψαν σε αυτό το όραμα και μαζί τρέχουμε ένα δυναμικό πλάνο ανάπτυξης καταστημάτων SPAR σε ολόκληρη τη χώρα».

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει: «Για εμάς τα σχήματα που συνεργαζόμαστε αποτελούν τη δεξαμενή από όπου αντλούμε νέα καταστήματα, δίνοντας πίσω στους συνεργάτες μας αναγνωρισιμότητα, αύξηση τζίρου, κερδοφορία, βιωσιμότητα, μέλλον για τα νέα παιδιά που ακολουθούν μια οικογενειακή παράδοση και θέλουν να μείνουν στη δουλειά της οικογένειας τους. Το τελευταίο για εμένα είναι ιδιαίτερα σημαντικό».

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του Φοίβου Καρακίτσου, Διευθύνοντος Συμβούλου της SPAR Hellas στη δημοσιογράφο Μαρία Τσιβγέλη για το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.

ΕΡ. Τα τελευταία χρόνια έχουν προκληθεί ανακατατάξεις στον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου στην Ελλάδα. Θεωρείτε ότι το νέο τοπίο έχει διαμορφωθεί ή εκτιμάτε ότι θα υπάρξει συνέχεια της ανασυγκρότησης του κλάδου;

ΑΠ. Θεωρώ πως ο συγκεντρωτισμός της ελληνικής αγοράς δεν έχει ολοκληρωθεί καθώς παραμένει ακόμα σε μεγάλο βαθμό τμηματοποιημένη. Μην ξεχνάμε πως το οργανωμένο λιανεμπόριο βρίσκεται περίπου στα 9,0 δισ. ευρώ ενώ περίπου ίδιος είναι ο τζίρος της λεγόμενης ανοργάνωτης αγοράς, για την οποία όλοι οι λιανέμποροι κάνουμε προσπάθεια να φέρουμε μέσα στο δικό μας κανάλι.
Η λεγόμενη ανασυγκρότηση (ανακατανομή θα την έλεγα καλύτερα) θα εξακολουθήσει τουλάχιστον για τα επόμενα 2 χρόνια, παλαιά σχήματα και ενώσεις αγορών θα γνωρίσουν επιβαλλόμενες αλλαγές και εκσυγχρονισμό για να κατορθώσουν να επιβιώσουν ίσως και διασπάσεις από όπου θα προκύψουν νέα σχήματα, πιο σύγχρονα και οργανωμένα, θα δούμε νέες ενώσεις και νέες συνέργειες να προβάλουν, ενώ είναι βέβαιο πως αλλαγές θα υπάρξουν και στις επάνω γραμμές του λιανεμπορίου καθώς οι τρείς πρώτοι παίκτες της αγοράς έχουν ξεφύγει και πρέπει με κάποιο τρόπο οι ισορροπίες να ανακτηθούν. Έχουμε ακόμα να δούμε αρκετά.

ΕΡ. Ένα χρόνο μετά την επανέναρξη λειτουργίας της SPAR Hellas, στην Ελλάδα πιστεύετε ότι έχουν εκπληρωθεί οι αρχικοί στόχοι της  SPAR International; Ποιο είναι το όραμα της διοίκησης;

ΑΠ. Ξεκινήσαμε με ένα πραγματικά πολύ δυναμικό πλάνο και υψηλούς στόχους για την ελληνική αγορά, ενώνοντας μέσα από τον όμιλο αγορών ΑΣΤΕΡΑΣ ανεξάρτητους retailers κάτω από το brand της SPAR σχεδόν σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. H SPAR δίνει σε αυτές τις επιχειρήσεις τη δυνατότητα να πετύχουν ανάπτυξη σε ένα πολύ δύσκολο περιβάλλον και τη δύναμη να ανταγωνιστούν τις λεγόμενες μεγάλες εθνικές αλυσίδες με μεγάλη επιτυχία, κάτι που αποδεικνύεται άλλωστε από τις έντονα αυξημένες πωλήσεις των καταστημάτων που μετατρέπονται σε SPAR.
Σήμερα μετά από μόλις 12 μήνες παρουσίας η SPAR δραστηριοποιείται ήδη σε Αττική, Θεσσαλία, Πελοπόννησο, καθώς και σε Μύκονο, Κρήτη, Κω, Ρόδο, Νάξο, Σκιάθο, Θάσο, Κεφαλονιά, ενώ στο σχεδιασμό μας για το αμέσως επόμενο διάστημα βρίσκεται η λειτουργία 6 ακόμα SPAR φτάνοντας στο συνολικό αριθμό των 30 καταστημάτων πλήρους μετατροπής, έχοντας παράλληλα 47 ακόμα καταστήματα στην ενδιάμεση φάση, στη διαδικασία μετατροπής τους σε SPAR δηλαδή.
Όραμά μας είναι στην επόμενη 5ετία να ενώσουμε κάτω από το brand της SPAR περισσότερα από 250 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα, κρατώντας το μεσαίο λιανεμπόριο στα χέρια των ανεξάρτητων Ελλήνων επιχειρηματιών, να δώσουμε χώρο στα ράφια μας σε όλα τα ιδιαίτερα τοπικά προϊόντα της κάθε περιοχής, να ενισχύσουμε την απασχόληση στις τοπικές οικονομίες, να δυναμώσουμε την οικονομία της περιφέρειας ανταποδοτικά και να πετύχουμε εξαγωγές άξιων προϊόντων που προάγουν την ελληνικότητα στο δίκτυο της SPAR σε ολόκληρο τον κόσμο.

ΕΡ. Τι επενδύσεις έχουν υλοποιηθεί μέχρι σήμερα για την ανάπτυξη του δικτύου και τι περιλαμβάνουν οι μελλοντικοί επενδυτικοί σχεδιασμοί;
ΑΠ. Για τα καταστήματα που έχουμε μετατρέψει έως τώρα σε SPAR έχουν ήδη γίνει συνολικές επενδύσεις ύψους 2,70 εκατ. ευρώ περίπου, που αφορούσαν στην εξωτερική αλλά και εσωτερική σηματοποίηση των καταστημάτων, σε πάγιο εξοπλισμό, (ράφια, ψυγεία κ.α.), σε κτιριακές εργασίες, σε ΙΤ και λογισμικό, στην εκπαίδευση του προσωπικού κ.α. Εκείνο που πρέπει να σημειώσουμε είναι πως σαν SPAR δίνουμε λύσεις πάντα μέσα σε λογικά πλαίσια κόστους για τους συνεργάτες μας, εξετάζοντας με μεγάλη ευαισθησία το ROI κάθε επένδυσης αλλά και τη βιωσιμότητα της επιχείρησης, η οποία για εμάς στόχος είναι να αυξάνεται σημαντικά.

ΕΡ. Πόσα καταστήματα περιλαμβάνει το δίκτυο της εταιρείας, σε ποιες περιοχές ανά την Ελλάδα και ποιο είναι το πλάνο της εταιρείας για την περαιτέρω ανάπτυξή τους;

ΑΠ. Συνολικά το δίκτυο της SPAR στην Ελλάδα σήμερα αριθμεί 77 καταστήματα συνολικά (πλήρους μετατροπής και σε ενδιάμεση φάση) με το πλάνο της εταιρίας για το 2019 να στοχεύει σε 107 καταστήματα, 47 πλήρους μετατροπής σε SPAR και 60 ακόμα σε ενδιάμεση φάση. Η διαδικασία της μετατροπής ενός καταστήματος σε SPAR είναι αρκετά σύνθετη, γίνονται πολλές και σημαντικές αναλύσεις, λαμβάνονται υπόψη όλα τα τοπικά χαρακτηριστικά και η άποψη του ίδιου τoυ λιανέμπορου, ο οποίος γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα την περιοχή του και τις ανάγκες των καταναλωτών του, και όλα αυτά αξιοποιούνται σε ένα αποτέλεσμα που τελικά είναι προσαρμοσμένο στις συγκεκριμένες απαιτήσεις. Ένα κατάστημα δηλαδή 500 τ.μ. στην Κρήτη είναι αρκετά διαφορετικό από ένα κατάστημα αντίστοιχου χώρου πώλησης στην Ρόδο, στην Πάτρα, στη Λάρισα κτλ. Αυτή η σύνθεση της διαφορετικότητας και η προσαρμογή είναι που κάνει την πρότασή μας προς τον καταναλωτή της κάθε περιοχής πολύ δυνατή.

ΕΡ. Πως διαμορφώθηκαν τα οικονομικά αποτελέσματα και τα μερίδια της SPAR Hellas και ποιος είναι ο στόχος για την επόμενη πενταετία;
ΑΠ. Τα μερίδια μας συνολικά στη χώρα είναι ακόμα χαμηλά αφού τώρα ξεκινήσαμε την προσπάθειά μας, είναι όμως πολύ υψηλά σε περιοχές που έχουμε έντονη παρουσία όπως για παράδειγμα στη Ρόδο, στη Νάξο, στη Λάρισα, στη Σκιάθο. Είναι σημαντικό πως τα καταστήματα που μετατρέπουμε πλήρως σε SPAR, πετυχαίνουν μεγάλες αναπτύξεις στο top line που σε μερικές περιπτώσεις ξεπερνούν το 30% με 35%, ακόμα και σε αστικές περιοχές που κάποιοι θεωρούν πως δεν είναι το δυνατό μας στοιχείο, ενώ σαφώς συμβαίνει το αντίθετο. Επιδίωξη μας είναι μέσα στην επόμενη 5ετία να έχουμε αυξήσει τον αριθμό των καταστημάτων μας σε πολύ υψηλό βαθμό, κατακτώντας συνολικό μερίδιο περισσότερο από το 7% της συνολικής αγοράς. Και αυτό μέσα από μια μεγάλη αλυσίδα που θα αποτελείται από ανεξάρτητους Έλληνες λιανέμπορους, ενωμένους όλους σε ένα σκοπό. Αυτή θα είναι η μεγάλη μας επιτυχία.

ΕΡ. Η συμφωνία συνεργασίας της SPAR Hellas με τους ομίλους αγορών «Αστέρας» και «Ασπίδα» πως αξιοποιούνται από την εταιρεία και ποιος είναι ο στόχος; Σε ποιες άλλες συνεργασίες έχει προχωρήσει η εταιρεία για την περαιτέρω ενίσχυσή της;

ΑΠ. Το δυνατό μας όπλο είναι πάντα το ισχυρό brand equity που διαθέτει η SPAR στην Ελλάδα και μέσα από αυτό προσπαθούμε να ενώσουμε ανεξάρτητους Έλληνες λιανέμπορους με στόχο κατάκτηση μεριδίων αγοράς. Ο όμιλος αγορών ΑΣΤΕΡΑΣ, τα μέλη του και προσωπικά ο Πρόεδρος κ. Παπαντώνης πίστεψαν σε αυτό το όραμα και μαζί τρέχουμε ένα δυναμικό πλάνο ανάπτυξης καταστημάτων SPAR σε ολόκληρη τη χώρα.
Για εμάς τα σχήματα που συνεργαζόμαστε αποτελούν τη δεξαμενή από όπου αντλούμε νέα καταστήματα, δίνοντας πίσω στους συνεργάτες μας αναγνωρισιμότητα, αύξηση τζίρου, κερδοφορία, βιωσιμότητα, μέλλον για τα νέα παιδιά που ακολουθούν μια οικογενειακή παράδοση και θέλουν να μείνουν στη δουλειά της οικογένειας τους. Το τελευταίο για εμένα είναι ιδιαίτερα σημαντικό.

ΑΠΕ