Οι απαντήσεις Μαξίμου στα βασικά ζητήματα της προεκλογικής περιόδου | dete

Οι απαντήσεις Μαξίμου στα βασικά ζητήματα της προεκλογικής περιόδου

Γιατί η κυβέρνηση φέρνει άρον άρον την κατάργηση της μείωσης του αφορολογήτου και δεν ψήφισε τη σχετική τροπολογία της ΝΔ πριν δύο εβδομάδες;

Ο Πρωθυπουργός έχει δεσμευθεί δημόσια εδώ και πολλούς μήνες ότι η μείωση του αφορολογήτου για το 2020 δεν θα ισχύσει, θα ακυρωθεί, όπως ακριβώς ακυρώθηκε και η περικοπή στις συντάξεις, που ζητούσε επιτακτικά το ΔΝΤ και η ΝΔ. Επίσης, είχε τονίσει ότι η ακύρωση του μέτρου θα γίνει πριν τις εθνικές εκλογές που είχαν προγραμματιστεί για το φθινόπωρο. Μετά τις ευρωεκλογές και την απόφαση να επισπευσθούν οι εθνικές εκλογές στις 7 Ιουλίου, η κυβέρνηση αποφάσισε προφανώς να επισπεύσει και την κατάργηση του εν λόγω μέτρου για το αφορολόγητο.

Άρα καμία άρον άρον ακύρωση του μέτρου. Είχε προαναγγελθεί εδώ και μήνες και απλά λόγω των πολιτικών εξελίξεων έρχεται άμεσα στη Βουλή, όπως είχε δεσμευθεί ότι θα γίνει ο Πρωθυπουργός, που είχε εξηγήσει ότι η απόφαση αυτή θα παρθεί από την κυβέρνηση και όχι από τη ΝΔ που ήθελε με την τροπολογία της απλά να χρησιμοποιήσει το αφορολόγητο ως αντιπερισπασμό για το αντικοινωνικό της πρόγραμμα.

Η Νέα Δημοκρατία κατέθεσε την τροπολογία για τη μη μείωση του αφορολογήτου, ενώ μέχρι πριν λίγους μήνες επιβεβαίωνε πως το έχει συνυπολογίσει στο πρόγραμμά της. Το είχε πει και ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης στη ΔΕΘ τον περασμένο Σεπτέμβρη.

Η αντιπολίτευση σας κατηγορεί ότι, την τελευταία στιγμή, εγκρίθηκαν προσλήψεις 10500 εκπαιδευτικών.

Είναι γνωστές οι απόψεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης για τη δημόσια, δωρεάν εκπαίδευση για όλα τα παιδιά, όπως και του Κ.Μητσοτάκη συνολικά για τους δημόσιους υπαλλήλους και το κράτος. Τον θυμόμαστε εξάλλου από τότε που ήταν υπουργός διοικητικής μεταρρύθμισης-απολύσεων.

Όσον αφορά τις συγκεκριμένες προσλήψεις, η κυβέρνηση ενισχύει τις δομές της δημόσιας εκπαίδευσης με το απαραίτητο επιστημονικό προσωπικό, όπως εξάλλου έχει προαναγγελθεί εδώ και καιρό και το γνωρίζει η ΝΔ. Μετά την προκήρυξη που ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη για 4.500 μόνιμους διορισμούς στην Ειδική Αγωγή για το 2019, η νέα προκήρυξη για 10.500 εκπαιδευτικούς θα δώσει την ευκαιρία στα σχολεία να ανταπεξέλθουν ακόμη καλύτερα στις ανάγκες. Όπως είχε ανακοινωθεί, 5.250 εκπαιδευτικοί θα προσληφθούν για το σχολικό έτος 2020–2021 και 5.250 εκπαιδευτικοί για το σχολικό έτος 2021–2022.

Αντί λοιπόν η ΝΔ να κατηγορεί τον ΣΥΡΙΖΑ που προσπαθεί να απαντήσει σε χρόνιες ελλείψεις της εκπαίδευσης , θα πρέπει να απολογηθεί στους μαθητές και τους γονείς τους για τη στάση της. Να απολογηθεί που ήθελε μαθητές να διαβάζουν με φωτοτυπίες, να απολογηθεί που θέλει τάξεις χωρίς επαρκή αριθμό δασκάλων και καθηγητών που θα διδάσκουν τα παιδιά μας.

Τι έχετε να πείτε για την Έκθεση της Κομισιόν, σας ανησυχούν οι αρνητικές της προβλέψεις για την πορεία της οικονομίας;

Η Επιτροπή διατυπώνει επιφυλάξεις για την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων, όπως έχει κάνει πολλές φορές στο παρελθόν, χωρίς ωστόσο να επαληθευθεί. Αναγνωρίζει, μάλιστα, ότι θα πρέπει να επανεκτιμήσει τα δεδομένα το Φθινόπωρο.

Το υπουργείο Οικονομικών εμμένει στην πρόβλεψή του ότι το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης για το έτος 2019 θα διαμορφωθεί στο 4,1% του ΑΕΠ, υπερβαίνοντας έτσι τον στόχο κατά 0,6% και δημιουργώντας αντίστοιχο δημοσιονομικό χώρο. Με δεδομένο ότι τα ψηφισθέντα μέτρα έχουν κοστολογηθεί στο 0,6 % του ΑΕΠ, το υπουργείο Οικονομικών είναι βέβαιο ότι ο στόχος του 2019 θα επιτευχθεί.

Η ΝΔ ισχυρίζεται ότι η κυβέρνηση ετοιμάζεται να παραδώσει καμμένη γη, βασιζόμενη στην έκθεση της Κομισιόν.

Η ΝΔ την επομένη των ευρωπαϊκών εκλογών έσπευσε να πει πως η οικονομία πηγαίνει καλά και οι αγορές πανηγυρίζουν διότι προεξοφλούν νίκη της Νέας Δημοκρατίας στις εθνικές εκλογές. Μόλις λίγες μέρες μετά άλλαξε το τροπάρι της και αρχίζει να μιλά για εκτροχιασμό της οικονομίας, δήθεν δημοσιονομικά κενά. Ο λόγος που το κάνει αυτό δεν είναι άλλος, από το ότι προσπαθεί να στρώσει το έδαφος, προκειμένου εάν βγει κυβέρνηση, να έχει άλλοθι για να προχωρήσει στο πρόγραμμά της που βασίζεται σε βαθιές περικοπές σε μισθούς και συντάξεις και κατάργηση του κοινωνικού κράτος (δημόσια Υγεία, επιδόματα, Δημόσια Παιδεία κλπ).

Για ποιο λόγο η Κομισιόν δεν είχε αντιδράσει πριν τις ευρωπαϊκές εκλογές στα μέτρα ελάφρυνσης που είχε ανακοινώσει η κυβέρνηση; Διότι ήταν πλήρως κοστολογημένα και δεν έθεταν σε καμία περίπτωση σε κίνδυνο την οικονομική πορεία ανάπτυξης και τους στόχους . Ήδη όμως, από το βράδυ των ανακοινώσεων ορισμένοι ακραίοι των Βρυξελλών είχαν δώσει σαφή δείγματα γραφής για το σχεδιασμό τους να ακυρώσουν τα μέτρα ελάφρυνσης και να επαναφέρουν στο προσκήνιο την ακραία λιτότητα και τις περικοπές. Το είχε κάνει ο κ. Βέμπερ. Και όσο αυτοί οι ακραίοι βλέπουν τη ΝΔ να μη δεσμεύεται για τη διατήρηση των μέτρων ελάφρυνσης, τόσο προφανώς και θα παίρνουν θάρρος και θα ζητήσουν την ακύρωσή τους.

H κυβέρνηση είχε προειδοποιήσει από πριν τις ευρωπαϊκές κάλπες πως οι πολίτες με την ψήφο τους θα αποφασίσουν εάν θα διατηρηθεί η πορεία ανάπτυξης αλλά και τα μέτρα ελάφρυνσης. Το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών έδωσε ένα πρώτο σήμα. Τώρα στις εθνικές εκλογές, που οι πολίτες θα αποφασίσουν ποιος και με ποιο πρόγραμμα θα κυβερνήσει τη χώρα, τώρα που δεν υπάρχει χαλαρή ψήφος, τώρα θα αποφασίσουν εάν θα παραμείνουν όχι μόνο τα τελευταία μέτρα ελάφρυνσης (ενίσχυση συνταξιούχων, μειώσεις σε ΦΠΑ) αλλά και όλα όσα έχει καταφέρει η κυβέρνηση τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Η ψήφος στη ΝΔ διασφαλίζει ότι οι ακραίοι θα απαιτήσουν την ακύρωσή τους. Και η ΝΔ επιβεβαιώνει πως είναι πάντα πρόθυμη για αυτό.

Η κυβέρνηση φέρνει σωρεία τροπολογιών στη Βουλή, τις οποίες η αντιπολίτευση χαρακτηρίζει «ρουσφέτια».

Η κυβέρνηση συνεχίζει κανονικά το έργο της και η Βουλή το ίδιο. Αναφορικά με τους κώδικες, έχει γίνει έγκαιρα η διαβούλευση και υπάρχει σύμπνοια απόψεων ανάμεσα στη κυβέρνηση και τις νομοπαρασκευαστικές επιτροπές. Ακόμη και η ΝΔ συμφωνεί, ασχέτως των μικροκομματικών παιχνιδιών που προσπαθεί να παίξει αποχωρώντας από την Ολομέλεια.

Πρόκειται για ευτελισμό του ίδιου του Κοινοβουλίου από την πλευρά της ΝΔ, που προσπαθεί να δημιουργήσει εικόνα αποσύνθεσης της Βουλής. Μέχρι την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος για τη διάλυση της Βουλής και την προκήρυξη εκλογών, η κυβέρνηση ασκεί όλες της τις αρμοδιότητες, και η Βουλή λειτουργεί κανονικά. Η ΝΔ λειτουργεί απολύτως αντιθεσμικά, είναι πρωτοφανές η αξιωματική αντιπολίτευση να απαιτεί να πάψει η λειτουργία του κοινοβουλίου, επειδή βγήκε πρώτο κόμμα στις ευρωεκλογές. Πρόκειται για εργαλειοποίηση των θεσμών και του Συντάγματος. Είναι απαράδεκτο οι θεσμοί να χρησιμοποιούνται από τη ΝΔ και την αντιπολίτευση, για μικροπολιτικούς , προεκλογικούς λόγους. Δεν θα την ακολουθήσουμε.

Όσον αφορά στις τροπολογίες, χτες δεν έγιναν δεκτές βουλευτικές τροπολογίες, αλλά μόνο υπουργικές που επιλύουν μεγάλα, ώριμα και επείγοντα κοινωνικά ζητήματα. Στο κάτω κάτω, ας μη μιλάει η ΝΔ και το ΚΙΝΑΛ για σωρεία τροπολογιών. Μήπως να θυμηθούμε τι συνέβη λίγες μέρες πριν τις εκλογές του Ιανουαρίου του 2015; Συνολικά στα δύο τελευταία νομοσχέδια της κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου (για το Παρατηρητήριο Άνοιας και για την εισφορά γης), που ψηφίστηκαν στις 22 Δεκεμβρίου 2014, κατατέθηκαν 183 τροπολογίες (150 βουλευτικές και 33 υπουργικές). Εκ των 183 τροπολογιών ψηφίσθηκαν 67 (οι 25 στο νομοσχέδιο για το Παρατηρητήριο Άνοιας και οι 42 στο νομοσχέδιο για την εισφορά γης) !!!

Τι έχετε να πείτε για την ανακοίνωση της Ένωσης Εισαγγελέων κατά της αναμόρφωσης των Κωδίκων;

Ο νομικός κόσμος έχει τοποθετηθεί θετικά και μας λέει να προχωρήσουμε σε αυτή τη μεταρρύθμιση. Σεβαστή η άποψη της Ένωσης Εισαγγελέων, αλλά πρέπει να σημειώσουμε ότι με τη συγκεκριμένη τοποθέτηση δεν εκφράζονται μόνο προβληματισμοί, αλλά μας καλεί να αποσύρουμε τα νομοσχέδια.

Η ανακοίνωση αυτή ήρθε την τελευταία στιγμή, μια μέρα πριν ξεκινήσει η συζήτηση στη Βουλή. Δεν γνωρίζουμε πόσα, από τα μέλη του Δ.Σ. της συγκεκριμένης ενώσεως είναι υπέρ ή κατά της συγκεκριμένης ανακοίνωσης. Θυμίζουμε ότι οι δύο νομοπαρασκευαστικές επιτροπές, συστάθηκαν το 2015 και εργάζονται για τέσσερα και πλέον χρόνια, κατέληξαν σε δύο συγκεκριμένα σχέδια, τα οποία τέθηκαν σε δημόσια διαβούλευση. Οι νομοπαρασκευαστικές επιτροπές ήταν απολύτως αντιπροσωπευτικές, αποτελούνταν από έγκριτους δικαστικούς, δικαστικούς λειτουργούς, καθηγητές πανεπιστημίων και δικηγόρους.

Οι δύο κώδικες συζητήθηκαν εκτενώς από τους πολίτες, από την κοινωνία, από τους αρμόδιους φορείς, έγιναν συζητήσεις σχεδόν στους περισσότερους δικηγορικούς συλλόγους της χώρας, έγιναν σεμινάρια, δικηγόροι, δικαστικοί λειτουργοί ξεκίνησαν να μελετούν τα σχέδια αυτά. Οι δικαστικές ενώσεις, επίσης, κατέθεσαν συγκεκριμένες προτάσεις και οδήγησαν σε συγκεκριμένες τροποποιήσεις, ολομέλειες της εισαγγελίας Πρωτοδικών, της εισαγγελίας Εφετών, της εισαγγελίας του Αρείου Πάγου, κατέθεσαν συγκεκριμένες παρατηρήσεις, οι οποίες και αυτές ελήφθησαν υπόψη.

Υπάρχει επιβράδυνση της ανάπτυξης, όπως επιβεβαίωσε η ΕΛΣΤΑΤ, καθώς ο ρυθμός για το πρώτο τρίμηνο έπεσε στο 1,3%. Το σχόλιό σας;

Πρώτα από όλα, με τις προβλέψεις της ΕΛΣΤΑΤ επιβεβαιώνεται ότι για ένατο συνεχές τρίμηνο η ελληνική οικονομία αναπτύσσεται. Θυμάστε ποτέ να είχε γίνει αυτό επί κυβερνήσεων ΝΔ και ΠΑΣΟΚ; Ούτε για δύο τρίμηνα σερί δεν είχαν ανάπτυξη, παρά μόνο διαρκώς ύφεση.

Δεύτερον, η ανάπτυξη που επιτυγχάνεται έχει ευρεία βάση, καθώς υποστηρίζεται τόσο από την εγχώρια ζήτηση όσο και από την εξωτερική, παρά το γεγονός ότι την ίδια ώρα η ευρωπαϊκή οικονομία επιβραδύνεται.

Τρίτον, παρά την επιβράδυνση της ανάπτυξης στο πρώτο τρίμηνο του 2019, όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι συνολικά στο έτος η ελληνική οικονομία θα αναπτυχθεί στη βάση των προβλέψεων της κυβέρνησης, δηλαδή κοντά στο 2,3%.

Τί έχετε να πείτε σχετικά με όσα έχουν γραφτεί για τη διάταξη σχετικά με το αδίκημα του βιασμού στο σχέδιο του νέου Ποινικού Κώδικα; Είναι αλήθεια ότι μετατρέπεται σε πλημμέλημα;

Το Υπουργείο Δικαιοσύνης μετά τις αντιδράσεις που έχουν προκληθεί από φορείς, όπως η Διεθνής Αμνηστία, προέβη στις παρακάτω επισημάνσεις.

Με το σχέδιο του νέου Ποινικού Κώδικα οι ποινές που επιβάλλονται για το αδίκημα του βιασμού είναι σε κάθε περίπτωση εκτιτέες.

1. Τιμωρούνται ως κακουργήματα, με ποινή κάθειρξης, δηλαδή με ποινή από 5 έως 15 έτη, οι περιπτώσεις που α) Ασκείται σωματική βία κατά του θύματος (άρθρο 336 παρ. 1). Ως σωματική βία θεωρείται και η περιαγωγή του θύματος σε κατάσταση αναισθησίας ή ανικανότητας για αντίσταση με υπνωτικά ή ναρκωτικά ή άλλα ανάλογα μέσα, β) Ασκείται ψυχολογική βία κατά του θύματος, μέσω της έκφρασης απειλής σοβαρού και άμεσου κινδύνου για τη ζωή ή τη σωματική ακεραιότητα (άρθρο 336 παρ. 1),

2. Όταν στο θύμα ασκείται ψυχολογική βία χαμηλότερης έντασης, όταν δηλ. απειλείται με άλλη παράνομη πράξη ή παράλειψη και εξαναγκάζεται έτσι σε γενετήσια πράξη με τον δράστη, τότε επιβάλλεται ποινή από 3 έως 5 έτη.

Όπως αναφέρεται, σήμερα, η απειλή οποιασδήποτε παράνομης πράξης δεν περιγράφεται στο έγκλημα ως το αποκλειστικό στοιχείο που πρέπει να αναζητείται για την επιβολή τιμωρίας στο δράστη. Έτσι, η νομολογία περιπτωσιολογικά αναζητούσε όχι οποιαδήποτε απειλή, αλλά επιπρόσθετα το στοιχείο του να είναι «άμεση» και «σπουδαία», καθώς και το στοιχείο του να στρέφεται κατά «ουσιώδους δικαιώματος» του δράστη, περιορίζοντας έτσι το πεδίο εφαρμογής του εγκλήματος. Με το σχέδιο νέου Ποινικού Κώδικα δεν απαιτείται η αναζήτηση τόσων αξιολογικών και δυσαπόδεικτων στοιχείων, αλλά αρκεί μόνη η απειλή παράνομης πράξης για τη στοιχειοθέτηση του εγκλήματος.

3. Τιμωρείται ως κακούργημα, με ποινή κάθειρξης έως 10 ετών, η περίπτωση που το θύμα «παγώνει», όταν αντιμετωπίζει το δράστη του εγκλήματος, εξαιτίας παροδικής εξ αυτού του λόγου ανικανότητάς του να αντισταθεί (άρθρο 338 παρ. 1).

4. Τιμωρείται με φυλάκιση από 2 έως 5 έτη και χρηματική ποινή η περίπτωση που κάποιος υποχρεώνεται σε επιχείρηση ή ανοχή γενετήσιας πράξης, με κατάχρηση σχέσης εργασιακής εξάρτησης οποιασδήποτε φύσης, δηλαδή σε κάθε εργασιακό χώρο, (άρθρο 343 περ. α) ). Σήμερα η περίπτωση αυτή τιμωρείται με φυλάκιση από 1 έτος έως 5 έτη και δεν αφορά παρά τις περιπτώσεις εξαναγκασμού από δημόσιο υπάλληλο προσώπου που εξαρτάται από αυτόν υπηρεσιακά.

Για όλες τις παραπάνω πράξεις προβλέπεται ότι αν έχουν τελεστεί με ιδιαίτερη σκληρότητα ή κατά θύματος που δεν μπορούσε να προστατεύσει τον εαυτό του επιβάλλεται βαρύτερη ποινή (άρθρο 79 παρ. 5). Σε κάθε περίπτωση, για όλα τα παραπάνω, με το νέο σύστημα ποινών οι επιβαλλόμενες άνω των 3 ετών ποινές είναι σε κάθε περίπτωση εκτιτέες, ενώ με το προϊσχύσαν καθεστώς στις περιπτώσεις αυτές μπορούσε να χορηγηθεί αναστολή εκτέλεσης της ποινής ή μετατροπή της σε χρηματική ποινή.

Η προστασία αυτών των αγαθών και η επιδιωκόμενη επιβολή του σεβασμού τους, σαφώς, είναι αυξημένη. Πάντως, ο Υπουργός Δικαιοσύνης Μ. Καλογήρου θα εξετάσει με τη νομοπαρασκευαστική επιτροπή τι δυνατότητες υπάρχουν για νομοτεχνικες βελτιώσεις.