ΚΑΘΕΤΟΣ Ο ΔΗΜΟΣ… ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΕΙ ΣΤΑΣΗ – Υποψίες ότι… «καταργείται» το σενάριο υπογειοποίησης του τρένου από Ρίο μέχρι Πάτρα | dete

ΚΑΘΕΤΟΣ Ο ΔΗΜΟΣ… ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΕΙ ΣΤΑΣΗ - Υποψίες ότι… «καταργείται» το σενάριο υπογειοποίησης του τρένου από Ρίο μέχρι Πάτρα

Τι συμβαίνει με την υπογειοποίηση του τρένου από το Ρίο μέχρι την Πάτρα; Μπορεί Δήμος και κυβέρνηση να είχαν συμφωνήσει επί υπουργίας Χρήστου Σπίρτζη και να είχαν δοθεί οι γνωστές διαβεβαιώσεις, όμως τελευταία ακούγονται άλλα σενάρια.

Δεν είναι τυχαία τα αλλεπάλληλα δημοσιεύματα στην γνωστή ιστοσελίδα ypodomes.gr: Για την εργολαβία όμως από το Ρίο μέχρι τον Άγιο Διονύσιο στο κέντρο της Πάτρας τα πράγματα είναι πιο σοβαρά. Εδώ έχει σχεδιαστεί μελετο-κατασκευή και πλήρη υπογειοποίηση σε μήκος που αγγίζει τα 5χλμ. Μάλιστα το έργο είχε εξαγγελθεί ότι θα δημοπρατηθεί στις αρχές του 2019. Το κόστος εδώ είναι 400εκατ.ευρώ και ενδέχεται να εκτοξευτεί περισσότερο, ενώ είναι αμφίβολο αν η ΕΕ χρηματοδοτήσει ένα τόσο μεγάλο ποσό για ένα τέτοιο έργο.

Χαρακτηριστικά στην ιστοσελίδα της ΕΡΓΟΣΕ αναφέρεται πως «ο προϋπολογισμός για την υλοποίηση του ανωτέρω σχεδιασμού είχε εκτιμηθεί σε 400 εκατ. €, ο οποίος όμως, λόγω των τεχνικών ιδιαιτεροτήτων του έργου (γειτνίαση με το παραλιακό μέτωπο κλπ.) ενδέχεται μέχρι και να διπλασιασθεί».

Πολλοί επιστήμονες έχουν εκφράσει στο παρελθόν την αντίθεση τους στην πλήρη υπογειοποίηση λόγω του υπεδάφους. Στην πραγματικότητα είναι επιχωματώσεις που έγιναν δεκαετίες πριν, για να δημιουργηθεί αστικό περιβάλλον. Το σαθρό υπέδαφος ενδέχεται να προκαλέσει μεγάλη οικονομική επιβάρυνση με πολλή μεγάλα τεχνικά έργα.

Αυτό όμως που είναι κρίσιμο είναι το σύγχρονο ηλεκτροκίνητο τρένο να φτάσει στην Πάτρα με τον ένα ή τον άλλο τρόπο μέχρι το τέλος του 2023. Εδώ θα χρειαστεί όχι απλά να ληφθούν αποφάσεις αλλά και να εφαρμοστούν τάχιστα μιας και ο χρόνος πολύ απλά δεν φτάνει.

Στην ΔΕΘ ανακοινώθηκε η συνεχιση του έργου από το Αίγιο μέχρι το Ριο.

Πρόκειται για τμήμα περίπου 50χλμ που έχει κατά κύριο λόγο εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Ερωτηματικό παραμένει το τελικό τμήμα Ρίο-Άγιος Διονύσιος που παρότι έχει αποφασιστεί υπογειοποίηση, στην πράξη όμως φαίνεται πως υπάρχουν τεράστιες δυσκολίες. Για το τμήμα από το Κιάτο μέχρι το Ρίο αναμένονται δημοπρατήσεις και η γραμμή να λειτουργήσει μέχρι το 2023.

Το κόστος φτάνει τα 130εκατ.ευρώ. Για το τελικό τμήμα θα πρέπει να αναζητηθεί η πιο γρήγορη, αποδεκτή και πρόσφορη λύση προκειμένου το θέμα της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Πάτρας και του λιμανιού της να γίνει πραγματικότητα. Το κόστος εδώ προς το παρόν είναι άγνωστο καθώς εξαρτάται από την τεχνική λύση που θα επιλεγεί.

 

Η στάση του Δήμου Πατρέων

Συμφωνημένος θεωρείται για τη δημοτική αρχή ο τρόπος διέλευσης (υπογειοποίηση) της νέας σιδηροδρομικής γραμμής από το Ρίο μέχρι και την Πάτρα. Ο Δήμος είναι οχυρωμένος πίσω από τη συμφωνία που είχε κάνει με την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου υποδομών και δεν πρόκειται να δεχθεί εκπτώσεις ή αλλαγές. Η σχετική επισήμανση δεν έγινε   χωρίς λόγο, αφού ναι μεν έχει αποφασιστεί η υπογειοποίηση, αλλά οι πληροφορίες που έρχονται από την Αθήνα αναφέρουν πως υπάρχουν μεγάλες δυσκολίες, όπως παραπάνω αναφέραμε.