Η Φιλομήλα Λαπατά μιλάει στις «7Μ»: Στην Πάτρα απόψε με το «Διχασμό» | dete

Η Φιλομήλα Λαπατά μιλάει στις «7Μ»: Στην Πάτρα απόψε με το «Διχασμό»

Σε μια περίοδο που το βιβλίο δεν διανύει και την καλύτερη περίοδο σε ό,τι έχει να κάνει με τις πωλήσεις, η Φιλομήλα Λαπατά «χορεύει» με την επιτυχία, επενδύοντας σε ένα είδος γραφής που απαιτεί κόπο πέραν αυτού της φαντασίας και της προφανούς τεκνοποίησης ηρώων που δεν υπήρξαν αλλά γεννήθηκαν από τις λέξεις  και ζουν μέσα από αυτές. 

Γεννημένη  στην Αθήνα, καρπός μιας Μακεδόνισσας κι ενός πολίτη του κόσμου, η Λαπατά, η οποία σπούδασε δημόσιες σχέσεις και εργάστηκε στον ιδιωτικό τομέα, είναι αφοσιωμένη στο ιστορικό μυθιστόρημα και δεν φαίνεται διατεθειμένη να το εγκαταλείψει.Άλλωστε έχει βρει το δρόμο που οδηγεί στις βιβλιοθήκες κάτι που πιστοποιείται από τις χιλιάδες πωλήσεις των βιβλίων της.

Σήμερα, η Φιλομήλα Λαπατά έρχεται στην Πάτρα με τον «Διχασμό», το όγδοο μυθιστόρημά της και το δεύτερο της σειράς «Οι κόρες της Ελλάδας», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ψυχογιός και θα παρουσιαστεί από το βιβλιοπωλείο «Γωνιά του Βιβλίου» στις 19:30 το απόγευμα, στο Αναγνωστήριο BrightSide στην οδό Φιλοποίμενος 45.

Η συγγραφέας θα παραστεί στην παρουσίαση και θα συνομιλήσει με το κοινό ενώ θα υπογράψει και αντίτυπα του βιβλίου της.

Λίγο πριν από αυτό, μιλάει στις «7Μ» για την τέχνη της δικής της γραφής.

 Για άλλη μια φορά, πιστή στο ιστορικό μυθιστόρημα. Τι είναι αυτό που σας γοητεύει στο συγκεκριμένο είδος;

«Με γοητεύει το γεγονός ότι όλη μας η ζωή είναι ιστορία και γιατί από ό,τι έχει συμβεί πριν από εμένα φέρω τα ίχνη. Δίχως να το αντιλαμβανόμαστε, κουβαλάμε τον πόνο των περασμένων γενεών, κατάλοιπα της ζωής των προγόνων μας, πράξεις, επιλογές, συνέπειες. Είμαστε δηλαδή οι ίδιοι Ιστορία. Με γοητεύει επίσης η ιστορική έρευνα. Η μελέτη που απαιτείται για να «αναστήσω» μια ολόκληρη εποχή με κάθε λεπτομέρεια».

Μιλήστε μου για τις «Κόρες της Ελλάδας». Πώς γεννήθηκε η ιδέα και πόσα ακόμη βιβλία θα έχει η σειρά;

«Η σειρά Οι ΚΟΡΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ γεννήθηκε από την ανάγκη μου να κατανοήσω το πώς η χώρα μου, χώρα με παρελθόν αξιών, έφτασε στο εξευτελιστικό σημείο στο οποίο βρίσκεται τα τελευταία χρόνια. Θέλησα λοιπόν να γυρίσω διακόσια χρόνια πίσω στο «πρωταρχικό τραύμα», στο σημείο δηλαδή όπου ίσως ξεκίνησαν όλα. Κι έτσι άρχισα την ιστορική έρευνα, η οποία με συνεπήρε κυριολεκτικά. Αποτέλεσμα η σειρά ΟΙ ΚΟΡΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ».

Υπάρχει πιστό κοινό στο ιστορικό μυθιστόρημα, ιδίως σε μια περίοδο όπως αυτή που διανύουμε κατά την οποία ζούμε την «επέλαση» του αστυνομικού;

«Το ιστορικόμυθιστόρημα είναι δύσκολο είδος, αλλά έχει τους δικούς του σταθερούς αναγνώστες. Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερους. Ευτυχώς».

Διαβάζοντας κανείς τον «Διχασμό» αντιλαμβάνεται ότι έχετε κάνει σημαντική μελέτη τόσο σε ό,τι αφορά την ιστορική περίοδο όσο και σε ό,τι έχει να κάνει με τη γλώσσα της εποχής. Πόση έρευνα προηγείται των βιβλίων σας και ποιες ήταν κυρίως οι πηγές σας;

«Μεγάλη και εξαντλητική ιστορική έρευνα. Ανατρέχω σε επιστημονικά ιστορικά βιβλία και μελετώ τη συγκεκριμένη εποχή που με ενδιαφέρει. Μελετώ συμβολαιογραφικά αρχεία. Εφημερίδες της εποχής. Χρησιμοποιώ το internet. Παίρνω συνεντεύξεις από παλαιές αθηναϊκές οικογένειες. Κάνω αυτοψία σε παλαιά κτίρια της Αθήνας τα οποία υπάρχουν ακόμα. Επισκέπτομαι μουσεία».

Μελετώντας την ιστορία, έχετε εξάγει κάποια συμπεράσματα για τη χώρα και τους ανθρώπους της;  Ποιο θα λέγατε ότι είναι το… κουσούρι της φυλής;

«Δυστυχώς, εκείνο το στοιχείο το οποίο βλέπω από τις έρευνές μου να επαναλαμβάνεται εσαεί είναι η νοοτροπία θύματος του Έλληνα και η μη ανάληψη ευθυνών του. Εκείνο το… οι άλλοι φταίνε γι’ αυτά που μας συμβαίνουν και ποτέ εμείς».

Πόσο κοντά είναι ο συγγραφέας με τον ιστορικό σε αυτού του είδους τη λογοτεχνία;

«Και οι δύο ερευνούν σε βάθος. Ο ιστορικός συγγράφει επιστημονικά βιβλία και εκεί σταματά. Ο συγγραφέας συνεχίζει προσθέτοντας τη μυθιστορηματική πινελιά του».

Τι θέλετε να …πάρει μαζί του ο αναγνώστης του «Διχασμού» όταν κλείσει το βιβλίο σας και το τοποθετήσει στη βιβλιοθήκη του;

«Κατ’ αρχή να περάσει καλά διαβάζοντάς το. Να διασκεδάσει. Κατά δεύτερο, να διαλογισθεί πάνω στη δική του ζωή και στις επιλογές του. Και το κυριότερο να κατανοήσει ότι ο Ελληνισμός είναι πολιτισμός και ότι πολιτισμός σημαίνει ήθος, σημαίνει ύφος, σημαίνει στάση ζωής, και να πράξει καταλλήλως».

Που αποδίδετε την επιτυχία των βιβλίων σας σε μια εποχή που το βιβλίο δεν θα λέγαμε ότι ζει περιόδους ακμής;

«Είναι γεγονός πως το βιβλίο ζει τη χειρότερη περίοδό του. Η γενικότερη κρίση, ιδίως η οικονομική, το έχει χτυπήσει κατά κόρον. Δυσκολεύομαι να δώσω απάντηση στο γιατί τα μυθιστορήματά μου έχουν επιτυχία και γίνονται ευπώλητα σε βάθος χρόνου. Εκείνο που έρχεται στο νου μου είναι πως ίσως γιατί ο αναγνώστης μαθαίνει ιστορικές πληροφορίες, τις οποίες δεν διδαχθήκαμε στο σχολείο, και συγχρόνως μέσα από τις ζωές των ηρώων μου διαλογίζεται πάνω στη δική του ζωή».

Έχετε ξεκινήσει τη συγγραφή του επόμενου βιβλίου; Ποια θα είναι η τρίτη κόρη;

«Αυτή την περίοδο συνεχίζω την ιστορική έρευνα για το τρίτο μυθιστόρημα της σειράς. Το μόνο που μπορώ προς το παρόν να σας αποκαλύψω είναι πως θα αναφέρεταιστην περίοδο της Αθήνας 1880 με 1920.»

 

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ

Η κρίση που ξεσπά στο πολιτικό μέτωπο της Ελλάδας του 1843 και συνεχίζεται στα επόμενα χρόνια εισβάλλει και στην προσωπική ζωή μιας σπουδαίας οικογένειας της μετεπαναστατικής Αθήνας, με αποτέλεσμα η απόγονος Ελισάβετ Δούκα, φιγούρα ακριβοθώρητη, διάφανη όπως το υγρό στοιχείο, που είχε τη δύναμη με την αφτιασίδωτη ποιότητά της να βγάζει τους Αθηναίους από την καθημερινότητα, διχασμένη ερωτικά, να υποπέσει σε ένα μεγάλο «λάθος» το οποίο σημαδεύει ανεξίτηλα και με τραγικές συνέπειες τη ζωή πολλών προσώπων…

Η Φιλομήλα Λαπατά, με πρόθεση κοινωνικής ακτινοσκόπησης και με επιμέρους ήρωες που έχουν λόγο, αναπαριστά μια γκραβούρα της Αθήνας του 1840-1875 σε ένα αυτοτελές, πολυπρόσωπο, απολαυστικό και απρόβλεπτο μυθιστόρημα πάνω στον διχασμό: εσωτερικό, πολιτικό, ερωτικό. Υπαρξιακοί προβληματισμοί, ηθικά διλήμματα και η αιώνια πάλη του Καλού με το Κακό γύρω από τις έννοιες της ταυτότητας, της πατρίδας και της οικογένειας. Επιμέρους γεγονότα που δένουν με την κεντρική ιστορία, ευρηματική πλοκή και φαντασμαγορικοί χαρακτήρες, ελαττωματικοί καλοί και χαρισματικοί κακοί συνθέτουν το δεύτερο μυθιστόρημα της ιστορικής τριλογίας «Οι Κόρες της Ελλάδας».

 

Γ. Κοντογεωργοπούλου

(από Εφ. 7 Μέρες Ενημέρωση)