ΕΣΕΕ – Έρευνα για το πώς κινήθηκε η αγορά την εορταστική περίοδο | dete

ΕΣΕΕ - Έρευνα για το πώς κινήθηκε η αγορά την εορταστική περίοδο

Ερευνα για το πώς κινήθηκε η αγορά την περίοδο των εορτών πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝ.ΕΜ.Υ) της ΕΣΕΕ

Ο τζίρος σε μία από τις δύο επιχειρήσεις κινήθηκε χαμηλότερα από πέρσι στην περίοδο των Χριστουγέννων, ενώ στη μία από τις τρεις παρέμεινε σταθερός και στη μία από τις πέντε επιχειρήσεις, πραγματοποίησε υψηλότερες πωλήσεις σε σύγκριση με πέρυσι.

Αναλυτικότερα:

Χαμηλότερος ήταν ο χριστουγεννιάτικος τζίρος για τις μισές επιχειρήσεις, το 51%, σε σύγκριση με το αντίστοιχο ποσοστό του 2017, το οποίο ήταν 42% (με μειώσεις της τάξης του 10% - 20%).

Ο κλάδος που επλήγη περισσότερο είναι η ένδυση/υπόδηση, ενώ αυτός των τροφίμων και ποτών είχε τις μικρότερες απώλειες.

Αύξηση στις πωλήσεις κατέγραψε μόλις το 18% των επιχειρήσεων. Ωστόσο, το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 24% για όσες επιχειρήσεις απασχολούν μισθωτή εργασία και σε 28,6% για τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις.

Δηλαδή, όπως σημειώνεται, περισσότερο χαμένοι ήταν οι αυτοαπασχολούμενοι έμποροι και οι πολύ μικρές επιχειρήσεις, αλλά, σημαντικές διαφοροποιήσεις παρουσιάστηκαν και μεταξύ των πολύ μεγάλων επιχειρήσεων που βρίσκονται στις εμπορικές πιάτσες και οι οποίες συγκέντρωσαν το μεγαλύτερο μερίδιο του τζίρου.

Ωστόσο, υπογραμμίζεται ότι εάν κάποιος εξετάσει τη γεωγραφική περιοχή στην οποία δραστηριοποιείται η επιχείρηση υπάρχουν διαφοροποιήσεις. Έτσι στην Αττική και στη Νότια Ελλάδα περισσότερες επιχειρήσεις πήγαν καλύτερα σε σύγκριση με τη Βόρεια ή την Κεντρική Ελλάδα.

Ακόμη, όπως σημειώνεται, την υποτονική σε τζίρο έναρξη της εορταστικής περιόδου ακολούθησε η πολύ έντονη αγοραστική κίνηση των τελευταίων ημερών.

Έτσι, φαίνεται ότι η καλύτερη περίοδος των εορτών από άποψη αγοραστικής κίνησης, ήταν η εβδομάδα πριν από τα Χριστούγεννα (45%), ενώ για ένα σημαντικό ποσοστό (32%), η εβδομάδα μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον αποτελεί το γεγονός ότι από το σύνολο των εμπορευμάτων που προσφέρουν οι εμπορικές επιχειρήσεις τα πιο φθηνά φαίνεται να κινήθηκαν περισσότερο (47%) σε αντίθεση με τα πιο ακριβά.

Ιδιαίτερα ενδιαφέρον είναι το εύρημα του τρόπου κάλυψης των αναγκών σε προσωπικό. Η πλειοψηφία, το 74,5% αναγκάστηκε να καλύψει το ίδιο το διευρυμένο ωράριο και 22,3% επέλεξαν να διευρύνουν το ωράριο των μισθωτών τους.

Σχεδόν οι 4 στους 10 επιχειρηματίες πραγματοποίησαν προσφορές στα καταστήματά τους κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, ποσοστό μειωμένο σε σχέση με πέρυσι.

Από τις επιχειρήσεις που δήλωσαν ότι οι πωλήσεις μειώθηκαν σε σύγκριση με την περυσινή χριστουγεννιάτικη εορταστική περίοδο, το 15% είχε πτώση έως και 10%, ενώ οι περισσότερες επιχειρήσεις (45%) είχαν μείωση από 11% - 20%. Τέλος, ποσοστό 17% κατέγραψε μείωση στις πωλήσεις του άνω του 41%.

Τέλος, τα 3⁄4 των επιχειρήσεων φαίνεται ότι κατάφεραν να καλύψουν τις φορολογικές υποχρεώσεις τους.

Μετακίνηση του τζίρου από τις μικρές επιχειρήσεις στα πολυκαταστήματα

Μετακίνηση του τζίρου, από τις μικρότερες εμπορικές επιχειρήσεις στις μεγαλύτερες, τους πολυχώρους και τα πολυκαταστήματα προκύπτει για την κίνηση της αγοράς στην περιφέρεια Αττικής κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, σύμφωνα με έρευνα του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής.

Το τμήμα Μελετών του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, πραγματοποίησε στο τριήμερο, από τις 3 έως τις 5 Ιανουαρίου 2019, για λογαριασμό του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής, τηλεφωνική έρευνα σε 28 τοπικούς Εμπορικούς και Επαγγελματικούς Συλλόγους της Περιφέρειας Αττικής, καθώς και σε δείγμα επιχειρήσεων χονδρικής γενικού εμπορίου, όπως επίσης και των δύο κεντρικών σημείων πώλησης τροφίμων, τον Σύνδεσμο Εμπόρων Κεντρικής Λαχαναγοράς Αθηνών και την Βαρβάκειο Αγορά, για την κίνηση και τον τζίρο της αγοράς κατά την περίοδο των εορτών.

Το σύνολο των πωλήσεων σύμφωνα με την έρευνα, σε Αθήνα, Πειραιά και τις τοπικές αγορές της Περιφέρειας Αττικής, κατά την εορταστική περίοδο, μεσοσταθμικά κινήθηκε περισσότερο σε χαμηλότερα επίπεδα (-12%) και λιγότερο σε υψηλότερα επίπεδα (+8%) σε σχέση με πέρυσι.

Το ποσοστό 35% των επιχειρήσεων, που διατήρησε τα ίδια επίπεδα τζίρου, είναι ικανοποιητικό και δείχνει μία σχετική σταθεροποίηση της ιδιωτικής κατανάλωσης στην Αττική, με 1,5% απόκλιση εποχικότητας.

Συγκεκριμένα στα ίδια επίπεδα πωλήσεων κινήθηκε η αγορά της Αθήνας, Κερατσινίου, Γαλατσίου-Λαμπρινής, Ιλίου, Μεγάρων, Νέας Ιωνίας, Νέας Σμύρνης, Παλαιού Φαλήρου, Κυθήρων και Σπετσών.

Σε χαμηλότερα επίπεδα κινήθηκε η αγορά του Πειραιά, Καλλιθέας, Κηφισιάς, Αμαρουσίου, Νίκαιας, Κορυδαλλού, Αγ. Αναργύρων-Καματερού, Πατησίων, Σαλαμίνος και Πόρου. Αύξηση του τζίρου είχαν η αγορά της Γλυφάδας, Περιστερίου, Αγίας Παρασκευής, Ελευσίνας, Κορωπίου και Αγκιστρίου Αίγινας.

Από την συνολική εικόνα της επισκεψιμότητας των καταναλωτών στο Λεκανοπέδιο, επιβεβαιώνεται η προτίμηση του κόσμου στους εμπορικούς δρόμους του Κέντρου της Αθήνας.

Επίσης κατά την εορταστική περίοδο, φάνηκε η τάση μετακίνησης του τζίρου, από τις μικρότερες εμπορικές επιχειρήσεις στις μεγαλύτερες, τους πολυχώρους και τα πολυκαταστήματα, η οποία ξεπέρασε το ποσοστό του 4,3% που έχει καταγράψει η ΕΛΣΤΑΤ.

Επιπλέον, στην Κεντρική Αγορά του Ρέντη, οι πωλήσεις τροφίμων τον Δεκέμβριο σημείωσαν μείωση 5%, ενώ στη Βαρβάκειο Αγορά, ο μέσος όρος απόδειξης πριν τα Χριστούγεννα κυμάνθηκε στα 40 ευρώ και πριν τη Πρωτοχρονιά μειώθηκε κατά 50% ανά πελάτη. Βεβαίως τα παραπάνω στοιχεία θα πρέπει να αντιπαρατεθούν με τα αντίστοιχα στοιχεία από τις αλυσίδες Σούπερ Μάρκετ, ώστε να διαμορφωθεί μία πλήρης εικόνα πληροφόρησης των πωλήσεων στον κλάδο των τροφίμων σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Τέλος οι επιχειρήσεις χονδρικού εμπορίου με έδρα στην Αττική, παρά την αύξηση του τζίρου τους που κυμάνθηκε στη διάρκεια του έτους από 3-6%, ανάλογα με τον κλάδο, περιγράφουν συνεχείς μεταβολές και αυξομειώσεις από τις διάφορες αμφίρροπες δυνάμεις, ενώ επισημαίνουν ότι η εσωτερική αγορά παρουσιάζει το «φαινόμενο του ακορντεόν».

Αναλυτικά τα αποτελέσματα

  • Για το 46% των επιχειρήσεων, οι πωλήσεις κινήθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα, για το 35% στα ίδια επίπεδα και για το 19% αυξήθηκαν. Ειδικότερα, 10 τοπικοί φορείς απάντησαν ότι η αγορά κινήθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα από 5 έως 15% και 2 φορείς ότι κινήθηκε χαμηλότερα από 15 έως 25%. Επίσης, 4 φορείς απάντησαν πως, σημειώθηκε αύξηση έως 5% και μόνο ένας φορέας δήλωσε ότι σημειώθηκε αύξηση από 5 έως 10%. Οι υπόλοιποι φορείς δήλωσαν ότι ο τζίρος κινήθηκε στα ίδια επίπεδα με πέρυσι.
  • Η καλύτερη περίοδος των εορτών, κατά τη γνώμη του εμπορικού κόσμου της λιανικής, ήταν η εβδομάδα και κυρίως το Σαββατοκύριακο πριν από τα Χριστούγεννα, σύμφωνα με τους 15 φορείς δηλαδή το 52%, ενώ το 48% και 13 φορείς απάντησαν η εβδομάδα μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς.
  • Όσον αφορά στις προσδοκίες του εμπορικού κόσμου, 18 φορείς και το 69% των επιχειρηματιών περίμεναν μεγαλύτερη αγοραστική κίνηση, 7 φορείς και το 27% των επιχειρήσεων εκτιμούσε ότι η αγορά θα κινηθεί στα ίδια επίπεδα και μόλις το 4% των επιχειρηματιών δεν μπορούσαν να προβούν σε εκτίμηση για την κίνηση της αγοράς.
  • Το 50% των επιχειρήσεων διέθεσαν κάποια από τα προϊόντα τους σε χαμηλότερες τιμές μέχρι και 20%, ώστε να προσελκύσουν το καταναλωτικό κοινό. Το 42% απάντησε ότι, το ύψος των προσφορών έφτασε ακόμα και το 40%, ενώ το 8% των επιχειρήσεων απάντησαν πως, δεν προέβησαν σε προσφορές κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου.
  • Όσον αφορά στα είδη, που κινήθηκαν περισσότερο, το 39% απάντησε η ένδυση και η υπόδηση, το 28% τα είδη δώρων και τα παιχνίδια, το 11% τα τρόφιμα και τα ποτά, το 9% τα καλλυντικά, το 7% τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, και το 6% τα είδη σπιτιού.