"Πληρώνω και Παρανομώ" του Δημήτρη Σαρδελιάνου

Δεν μπορεί να γίνει ολοκληρωμένη κριτική (θετική ή αρνητική) στον νέο ΚΟΚ αφού ακόμα δεν έχει δημοσιοποιηθεί. Όμως είναι σημαντικές οι δηλώσεις  του  Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη για την λογική που διέπει ορισμένες διατάξεις.

 

Λέει ο Υπουργός “Πρόθεσή μας είναι να καταπολεμήσουμε την λογική «πληρώνω και παρανομώ». Η μία ανάγνωση της διάταξης αυτής είναι η ταξικότητα και η άλλη είναι η πιο δίκαιη αντιμετώπιση. Πρέπει να καταλαβαίνει κάποιος ότι το πρόστιμο που θα φάει δεν είναι το ίδιο για εσάς, τον κ. Ιαβέρη ή για έναν άνεργο. Σήμερα που έχουμε ΚΟΚ με υπέρογκα πρόστιμα, λειτουργεί; Ο τροχονόμος το σκέφτεται σε έναν μεροκαματιάρη να βάλει πρόστιμο 500 ευρώ. Αυτή η νοοτροπία δεν ταιριάζει στο λαό μας και έχει αποτύχει.”

 

Η λογική που αναφέρεται ο Υπουργός «πληρώνω και παρανομώ» ως κυρίαρχη και τοποθετείται ως στόχος η καταπολέμηση της δεν προκύπτει από πουθενά. Αν κοιτάξουμε τα στατιστικά στοιχεία για τα θανατηφόρα ατυχήματα (συνθήκες, τύπος οχήματος, ηλικία οδηγού κλπ) θα παρατηρήσουμε μία τελείως διαφορετική κατάσταση από το “πληρώνω και παρανομώ”. Έξω από τα στατιστικά παρατηρώντας την καθημερινότητα μας, τα οχήματα (τετράτροχα και δίκυκλα) τα οποία είναι παρκαρισμένα σε ράμπες ΑΜΕΑ, διαβάσεις πεζών κ.λ.π. μας δίνουν και πάλι μια διαφορετική εικόνα. Δεν μπορώ να μην αναφέρω και την συμπεριφορά πεζών και ποδηλάτων. Υπάρχουν και άλλα πολλά παραδείγματα.

 

Έτσι λοιπόν είναι μεγαλύτερο πρόβλημα να τοποθετείς ως στόχο ένα “φαντασιακό” πρόβλημα που θα σε οδηγήσει σε μία “φαντασιακή” λύση. Κάτι αντίστοιχο που έγινε και όταν στον ΚΟΚ καθιερώθηκαν τα πολύ υψηλά πρόστιμα. Τότε το “φαντασιακό” πρόβλημα ήταν ότι “αφού μπορούν να πληρώσουν οι οδηγοί παρανομούν”.

 

Μάλλον ο Υπουργός και οι σύμβουλοί του συνεχίζουν την Ελληνική παράδοση να έχουν μία συγκεχυμένη άποψη για τον ρόλο του ΚΟΚ και των προστίμων και κυρίως για τους λόγους και τις αιτίες των θανατηφόρων ατυχημάτων που έχουμε στην χώρα. Ας μην καθησυχάσουν λοιπόν (και κυρίως να μην πανηγυρίσουν διότι ότι έκαναν το καθήκον τους) μετά την ανακοίνωση του νέου ΚΟΚ. Η ενέργεια και η προτεραιότητά τους αλλού πρέπει να δοθεί. Ένα μικρό  απόσπασμα από Δελτίου Τύπου για την οδική ασφάλεια (Μάρτιος του 2017) του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων μπορεί να βοηθήσει.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:  Ο Απόστολος Ανδρέας και η Πάτρα

 

“Η λύση στο πρόβλημα δεν δύναται να προέλθει μέσα από αποσπασματικές δράσεις ή ως αντίδραση σε συμβάντα που λαμβάνουν μεγάλη δημοσιότητα. Οι σχετικές συζητήσεις οφείλουν να είναι ψύχραιμες, να βασίζονται στη συμμετοχή ειδικών και να θέτουν σαφείς και μακροπρόθεσμα βιώσιμους στόχους ως προς την κατά το δυνατόν εξάλειψη των τροχαίων ατυχημάτων. Η Πολιτεία οφείλει να εξασφαλίσει την εντατικοποίηση της αστυνόμευσης και διεύρυνσή της στο σύνολο των επικίνδυνων παραβάσεων. Οι πολίτες οφείλουν να υιοθετήσουν μία οδήγηση λιγότερο επιθετική, με χαμηλότερες ταχύτητες και περισσότερη προσοχή κατά την οδήγηση. Ιδιαίτερα, οφείλουν να προσαρμόσουν την οδηγική συμπεριφορά τους στα νέα δεδομένα και συνθήκες που φέρνει το εκτεταμένο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων που διαμορφώνεται στην Ελλάδα.

 

Ο Σ.Ε.Σ. τονίζει πως -εκτός από τα αυτονόητα μέτρα αστυνόμευσης και συμμόρφωσης- η ανάπτυξη σωστής οδηγικής παιδείας από μικρές ηλικίες είναι αυτή που αποτελεί την καλύτερη επένδυση για τη μείωση των συμβάντων και των θυμάτων που προκύπτουν από αυτά. Η προσπάθεια αυτή οφείλει να είναι συνεχής, να προσαρμόζεται στις κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες της εποχής και να παρακολουθεί την εξέλιξη της τεχνολογίας των οχημάτων και των υποδομών”.

 

 

Δημήτρης Σαρδελιάνος

Συγκοινωνιολόγος – Γεωπληροφορικός