ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΑΝΔΡΙΟΠΟΥΛΟΥ: Εκκλησία και Celebrities

Ο Σάκης Ρουβάς ήταν ο πρώτος έλληνας καλλιτέχνης ο οποίος πήγε το 2004 στο Φανάρι για να ζητήσει την ευχή του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου, με αφορμή τη συμμετοχή του στο διαγωνισμό τραγουδιού της Eurovision. Έκτοτε καθιερώθηκε αυτή η συνήθεια και η αποστολή της ΕΡΤ για την Eurovision, πηγαίνει στο Οικουμενικό Πατριαρχείο πριν το διαγωνισμό για να πάρει την ευχή του Πατριάρχη.

Ο Σάκης Ρουβάς πήγε –φυσικά– και το 2009, όταν εκπροσωπούσε για δεύτερη φορά την Ελλάδα στο διαγωνισμό. Τότε είχε σχολιαστεί το γεγονός και αρκετοί εκκλησιαστικοί και κοσμικοί κύκλοι είχαν επικρίνει ή ειρωνευτεί τον Πατριάρχη για την ακούσια, βέβαια, «εμπλοκή» του στο θέμα. Όμως, η λογική του Φαναρίου είναι η ανοιχτότητα. Δεν υπάρχουν αποκλεισμοί. Αν κάποιος επιθυμεί να προσέλθει «εις τας αυλάς της Μητρός Εκκλησίας», γίνεται δεκτός ασμένως και με εγκαρδιότητα. Για το Φανάρι ισχύει απολύτως το Κυριακόν: «…τον ερχόμενον προς με ου μη εκβάλω έξω» (Ιω. 6:37).

Προ καιρού ο Οικουμενικός Πατριάρχης δέχθηκε τα «πυρά» του μητροπολίτη Καλαβρύτων και Αιγιαλείας Αμβροσίου, επειδή ο Πατριάρχης κοινώνησε σε Θεία Λειτουργία στη Σμύρνη το δήμαρχο Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη. Αλλά ο Πατριάρχης έχει αποδείξει πως δεν κάνει face control. Φαίνεται πως στη «γραμμή» αυτή του Πατριάρχη στοιχείται και ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος. Ο Αρχιεπίσκοπος δέχθηκε την Τρίτη 13 Ιουνίου 2017 στο Αρχιεπισκοπικό Μέγαρο τον Σάκη Ρουβά και την Κάτια Ζυγούλη, οι οποίοι ζήτησαν την ευλογία του για τον επικείμενο γάμο τους. Το μυστήριο θα τελεσθεί στην οικία Βαρδινογιάννη στην Ερμιόνη, από τον ίδιο τον Αρχιεπίσκοπο, όπως γράφτηκε.

Εκκλησία και Celebrities

Το ζεύγος έχει ήδη τέσσερα παιδιά. Δεν ετέθη κανένα θέμα από την Εκκλησία για τον …ετεροχρονισμένο γάμο τους. Άλλωστε, η Εκκλησία έχει «κλείσει τα μάτια» της στο «αμάρτημα των προγαμιαίων σχέσεων», αφού τα τελευταία χρόνια έχει υιοθετήσει την πρακτική της «γαμο-βάφτισης»! Πρώτα τελείται το μυστήριο του γάμου και ακολουθεί το μυστήριο τα βαπτίσματος για τα παιδιά του ζεύγους, τα οποία συχνά είναι και παράνυμφοι των γονιών τους. Μια πρακτική που είναι διαδεδομένη ιδιαιτέρως στους Celebrities. Προσωπικά θεωρώ ότι η «γαμο-βάφτιση» έχει θεολογικά προβλήματα και αρκετά ζητήματα αισθητικής, καθώς ρέπει προς το κιτς. Φαίνεται όμως ότι για όλους είναι λύση συμφέρουσα οικονομικά!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:  ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΜΑΚΗ ΠΟΛΑΤΟΥ: Κάτω τα χέρια από τον Αντετοκούνμπο

Επίσης, πολλοί διάσημοι του καλλιτεχνικού χώρου –ας τον πούμε έτσι–, από τον Γιώργο Μαζωνάκη και τον Λάκη Λαζόπουλο μέχρι τον Γιώργο Τσαλίκη και τον Νίκο Αναδιώτη, πηγαίνουν στο Άγιον Όρος και έχουν κάτι να πουν για το «Περιβόλι της Παναγιάς». Ευτυχώς και το Άγιον Όρος δεν έχει υποκύψει στη λογική των αποκλεισμών, παρ’ ότι έχει δεχθεί δημόσιες πιέσεις. Για παράδειγμα, ο μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ σε επιστολή του προς την Ιερά Κοινότητα, εγκαλεί τους Αγιορείτες γιατί ανέχονται το δήμαρχο Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη, ο οποίος «προωθεί», κατά τον Πειραιώς, την ομοφυλοφιλία.

Η προτροπή του είναι ξεκάθαρη: «Ἐλπίζω καί προσεύχομαι συναισθανόμενοι τήν αἰώνια εὐθύνη πού ἔχετε ἀπέναντι στούς λαϊκούς Ἀδελφούς Σας γιά τούς ὁποίους κατά τόν ὡραῖο Πατερικό λόγο «εἶστε φῶς», ἄμεσα νά προβῆτε στίς δέουσες νομικές ἐνέργειες νά ἀπομακρυνθεῖ ἀπό Πρόεδρος τῆς Ἁγιορειτικῆς Ἑστίας ὁ Δήμαρχος Θεσσαλονίκης καί νά τοῦ ἀπαγορευθεῖ διά βίου ἡ εἴσοδος στό Ἁγιώνυμο Ὄρος ὅπως ἔχετε κάθε δικαίωμα καί ἀπό τόν Καταστατικό Σας Χάρτη καί ἀπό τό Σύνταγμα τῆς Χώρας…».

Αλλά ακόμα και ο Πειραιώς, δεν διστάζει να έχει σε πολλές εκδηλώσεις της Μητρόπολής του στο πλάι του το δημοσιογράφο Δήμο Βερύκιο, ο οποίος σε πρόσφατη εκπομπή στον Alpha υπεραμύνθηκε του δικαιώματος μαθητού Λυκείου να αποκαλύψει την gay ταυτότητά του στη σχολική κοινότητα.

Από τα παραπάνω γίνεται σαφές ότι η Εκκλησία έχει αποσαφηνίσει σε ένα βαθμό τη στάση της προς τους κάθε λογής Celebrities. Τους δέχεται, ακόμα κι αν διαφωνεί με επιλογές τους, από τη στιγμή που εκείνοι καταφεύγουν σ’ αυτήν.


* Ο Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος είναι θεολόγος.