ΑΡΘΡΟ ΤΗΣ ΧΑΡΙΤΙΝΗΣ ΚΑΡΛΙΑΥΤΗ ΓΙΑ ΤΟ ΔΗΠΕΘΕ

Με την προαποφασισμένη επιλογή του κ. Κώστα Καζάκου σε μία δήθεν ανοικτή διαδικασία για την θέση του Καλλιτεχνικού Διευθυντή είχα διαφωνήσει. Και η διαφωνία αυτή είχε επικεντρωθεί όχι στο πρόσωπο αλλά κυρίως στον τρόπο επιλογής και στην αλλαγή της αντίληψης που ήθελε να προωθήσει η Δημοτική Αρχή. Είχα τονίσει ότι η δική μας αντίληψη για την λειτουργία του ΔΗΠΕΘΕ ήταν κύρια το θέατρο να προσεγγίσει την πόλη και όχι η πόλη να προσεγγίσει το θέατρο. Γιαυτό το λόγο πάντοτε σε όλες τις διαδικασίες μέσα στο Διοικητικό Συμβούλιο αλλά και δημόσια έλεγα ότι πρώτα οφείλουμε να κάνουμε σχεδιασμό και να προϋπολογίσουμε την λειτουργία των δομών του θεάτρου και μετά να αποφασίζουμε το για το κόστος των παραγωγών. Η Δημοτική Αρχή πίστευε το ακριβώς αντίθετο και προγραμμάτιζε τις παραγωγές και με τα υπόλοιπα χρήματα προσπαθούσε να διατηρήσει σε λειτουργία τις δομές με κίνδυνο είτε αυτές να υπολειτουργούν και να απαξιώνονται είτε άλλες να λειτουργούν με μοχλό μόνο τον αξιέπαινο κατά τα άλλα ζήλο, κομματικών στελεχών.

Ήταν υπαρκτός ο κίνδυνος τα οικονομικά του Δήμου αυτές τις εποχές, να μην μπορούν να αντέξουν την αύξηση των εξόδων, που εκ των πραγμάτων οδηγούσε, ο δρόμος που είχε επιλέξει η Δημοτική Πλειοψηφία. Και δυστυχώς σήμερα ήρθε η επιβεβαίωση και μάλιστα με την ομολογία της Δημοτικής Αρχής, σε σχετική ανακοίνωση, που θέτει αυτό το γεγονός ως τον κύριο λόγο για την μη πραγματοποίηση της προγραμματισμένης καλοκαιρινής παραγωγής του θεάτρου “Οιδίπους επί Κολωνώ”. Μιας παραγωγής η οποία μάλιστα είχε αποφασιστεί να παρουσιαστεί σε προνομιακές ημερομηνίες στην Επίδαυρο στα πλαίσια του φεστιβάλ Αθηνών.

Την κατάσταση αυτή ίσως θα μπορούσε το ΔΗΠΕΘΕ να την διαχειριστεί με λιγότερες αρνητικές επιπτώσεις αν ο κ. Καζάκος δεν είχε επιλέξει να αφήσει το ΔΗΠΕΘΕ χωρίς κανέναν προγραμματισμό για το καλοκαίρι (που όφειλε να κάνει ως καλλιτεχνικός Διευθυντής) και να συμμετάσχει στην παράσταση στην Επίδαυρο ανεξάρτητα από το ΔΗΠΕΘΕ με την χρηματοδότηση ιδιώτη, με τις ευλογίες μάλιστα της Δημοτικής Αρχής αφού δεν θα μπορούσε να αφήσει ακάλυπτο ένα προβεβλημένο κομματικό της στέλεχος.

Η καθιερωμένη αντίληψη πλέον της Δημοτικής Αρχής, ότι αφού έχω την πλειοψηφία μπορώ να κάνω και ότι θέλω αγνοώντας τις όποιες επιπτώσεις, αποτυπώνεται στο γεγονός ότι σε κανένα θεσμικό όργανο (Διοικητικό ή και Δημοτικό Συμβούλιο) δεν είχε τεθεί το θέμα τόσο του απαιτούμενου ποσού για την παραγωγή ούτε για το αν το θέατρο θα μπορούσε να αποδεχθεί χορηγία από έναν η περισσότερους ιδιώτες ή η αναζήτηση συμπαραγωγής. Από τις τελευταίες αποχαιρετιστήριες δηλώσεις του κ. Καζάκου τελικά μάθαμε πόσο τελικά ήταν το ύψος της παραγωγής και το όνομα μιας εταιρείας (η οποία είναι άγνωστη σε μένα) και που τελικά θα χρηματοδοτήσει την παράσταση που θα συμμετάσχει ο κ. Καζάκος. Πραγματικά αναρωτιέμαι αν υπήρχε πρόταση από τον Περισσό θα είχαμε αυτή την εξέλιξη ή θα μας καλούσε η Δημοτική Αρχή να συμμετάσχουμε σε αγωνιστικούς πανηγυρισμούς καταγγέλλοντας τους πάντες και τα πάντα ότι δεν υποστηρίζουν τον Πολιτισμό?

Ήδη έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες για την προκήρυξη της θέση του νέου Καλλιτεχνικού Διευθυντή. Οφείλει η Δημοτική Αρχή να αλλάξει την στάση της και να γίνει μία πραγματική πρόσκληση με ανοικτές διαδικασίες ώστε τουλάχιστον να προσέλθουν όσο το δυνατόν περισσότεροι αξιόλογοι υποψήφιοι για την θέση και να μην ζήσουμε και πάλι μία εικονική αξιολόγηση που το μόνο κριτήριο είναι η κομματική ταυτότητα. Η αξιοπιστία μάλιστα ενός

τέτοιου καλέσματος θα μπορούσε πραγματικά να ενισχυθεί με την καταγγελία της σύμβασης του καλλιτεχνικού Διευθυντή έστω και για συμβολικούς λόγους αφού η σύμβασή του λήγει τέλος Ιουνίου.

Τέλος εύχομαι ειλικρινά καλή επιτυχία στον κ. Καζάκο στην Επίδαυρο. Θα ήθελα όμως να του υπενθυμίσω (και το κάνω μόνο και μόνο διότι κατηγόρησε όλα τα μέλη της αντιπολίτευσης ως άθλιους και συκοφάντες) ότι στο ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας έχουν διατελέσει 9 Καλλιτεχνικοί Διευθυντές. Όλοι τους έκαναν από άριστες έως καλές παραγωγές. Ορισμένοι όμως, και είναι αυτοί που τους θυμούνται οι πολίτες, είναι αυτοί που άφησαν θετικό ή αρνητικό στίγμα στην πόλη είτε διότι άλλαξαν την φυσιογνωμία του ΔΗΠΕΘΕ (π.χ. Αρμάος) είτε άφησαν χρέη (π.χ. Μουμουλίδης) είτε δομές και λειτουργίες (π.χ. Αμπαζής). Ας αναρωτηθεί ο κ. Καζάκος αλλά και η Δημοτική Αρχή, στα πλαίσια ενός απολογισμού, εκτός από κάποιες παραγωγές που παρακολούθησαν αρκετά μεγάλος αριθμός θεατών, ο ίδιος τώρα που οικειοθελώς αποχωρεί αφήνει κάποια παρακαταθήκη?

Χαριτίνη Καρλιαύτη

Μέλος του ΔΣ του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας